جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۳ دی ۲۱, یکشنبه

مظنونان اصلی حملات پاریس

از: بی بی سی

حمله به دفتر مجله طنز شارلی ابدو

مظنونان اصلی حملات پاریس



مظنونان اصلی حملات پاریس

٢٠   دی   ۱٣۹٣
پلیس فرانسه روز جمعه با کشتن سه فرد مهاجم و مسلح به دو گروگان‌گیری در دو نقطه مختلف پایان داد.

در شهر کوچکی در شمال پاریس دو برادر که مظنون به حمله به دفتر نشریه شارلی ابدو در پاریس بودند، در چاپخانه‌ای یک نفر را گروگان گرفتند. هر دو برادر در حمله پلیس کشته شدند و گروگان آزاد شد.

در پاریس یک فرد مسلح در فروشگاهی یهودی عده‌ای را گروگان گرفت که در نهایت در حمله پلیس کشته شد. در این فروشگاه چند گروگان جان خود را از دست دادند. درباره مظنونان اصلی این حملات چه می‌دانیم؟


شریف کواشی و سعید کواشی

این دو برادر که متهم به حمله به دفتر نشریه فکاهی شارلی ابدو در پاریس و کشتار ۱۲ نفر در روز چهارشنبه بودند، دو روز بعد در حمله پلیس کشته شدند. سعید و شریف کواشی در چاپخانه‌ای در شهر دامارتن-آن-گوئل در ۳۵ کیلومتری پاریس پناه گرفته بودند.


تصویری که پلیس فرانسه از برادران کواشی منتشر کرد

شریف ۳۲ ساله که یک بار در سال ۲۰۰۸ زندانی شده بود، پیش از حمله به شارلی ابدو هم به‌عنوان یک اسلام‌گرای افراطی برای پلیس فرانسه نامی آشنا بود.

شریف که با لقب ابوحسن هم شناخته می‌شد، عضوی از «شبکه بوت-شومون» بود. این شبکه وظیفه جذب نیرو برای القاعده و اعزام آن‌ها برای جنگ در عراق بعد از حمله آمریکا و بریتانیا به آن کشور در سال ۲۰۰۳ را بر عهده داشت.

او در پرورشگاهی در شهر رن در غرب فرانسه بزرگ شد و در همان‌جا مربی ورزش و بدنسازی شد.

به گفته رسانه‌های فرانسوی، شریف در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی در حومه پاریس با برادرش هم‌خانه و به کار تحویل پیتزا مشغول شد.

پلیس او را در سال ۲۰۰۵ در آستانه سفر به سوریه دستگیر کرد. در آن زمان سوریه محل انتقال پیکارجویان به عراق برای جنگ با نیروهای آمریکایی بود.

روزنامه لوموند گزارش داده که شریف در دوران حبسش بین ژانویه ۲۰۰۵ تا اکتبر ۲۰۰۶ برای اولین‌بار با جمال بقال که بعدا مریدش شده، ملاقات کرده است.

بقال در سال ۲۰۰۱ به اتهام توطئه برای بمب‌گذاری در سفارت آمریکا در پاریس به ده سال زندان محکوم شده بود.

شریف کواشی در سال ۲۰۰۸ به‌دلیل نقش داشتن در اعزام پیکارجویان به عراق به سه سال زندان محکوم شد، اما بعدا ۱۸ ماه از این دوره به حبس تعلیقی تبدیل شد.

اریک برید، همسایه شریف در شمال غرب پاریس او را این طور توصیف می‌کند: «فردی خوش‌رفتار، مودب، با برخوردی دوستانه، و مهم‌تر از همه کسی که دوست داشت به افراد ناتوان و سالمند کمک کند».

آقای بید به بی‌بی‌سی گفت که شریف «پرخاشجو و متعصب نبود، بلکه شخصیتی آرام داشت».


کارت شناسایی سعید کواشی در خودرویی پیدا شد که دو برادر روز چهارشنبه و بعد از تیراندازی در شارلی ابدو برای فرار از آن استفاده کردند

گفته می‌شود دو برادر به مسجدی در نزدیکی منطقه بوت-شومون رفت‌و‌آمد می‌کردند که یک روحانی تندرو به نام فرید بنیتو، امام جماعت آن بود.

بنا بر گزارش‌ها او با دعوت دو برادر به خانه‌اش و همین‌طور مرکز اسلامی محل، آن‌ها را به مطالعه بیشتر درباره اسلام و آموزه‌های مذهبی ترغیب کرد.

به گفته یکی از کارشناسان افراط‌گرایی اسلامی در فرانسه، یکی از چهره‌‎های اصلی شبکه بوت-شومون بوبکر الحکیم بود که با شبه‌نظامیان القاعده در عراق ارتباط نزدیک داشت.

در سال ۲۰۰۸ دادگاهی در فرانسه حکیم را به هفت سال زندان محکوم کرد و در همان زمان شریف کواشی هم به همراه فرید بنیتو شش سال زندان گرفتند. به این ترتیب شبکه‌ای که آنها تشکیل داده بودند از هم گسیخت.

ژان پیر فیلیو، کارشناس خاورمیانه در وبلاگش می‌نویسد حکیم مسئول جذب نیرو برای اعزام به فلوجه در عراق بود، شهری که در سال ۲۰۰۴ به پایگاه القاعده در عراق تبدیل شد.

در سال ۲۰۱۰ نام شریف کواشی در ارتباط با نقشه فرار یک اسلام‌گرای دیگر با نام علی بلقاسم از زندان مطرح شد، نقشه‌ای که به گفته پلیس ضدتروریسم فرانسه، طراح آن جمال بقال بود.

بلقاسم عضوی از گروه غیرقانونی «اسلامگرایان مسلح الجزایر» بود که در سال ۲۰۰۲ به‌جرم بمب‌گذاری در ایستگاه مترویی در پاریس در سال ۱۹۹۵ به حبس ابد محکوم شد.

نام سعید کواشی ۳۴ ساله هم در نقشه فرار بلقاسم مطرح شد، اما دو برادر به دلیل کافی نبودن شواهد تحت پیگرد قرار نگرفتند.

کارت شناسایی سعید در خودرویی پیدا شد که دو برادر روز چهارشنبه و بعد از تیراندازی در شارلی ابدو برای فرار از آن استفاده کردند.


امدی کولیبالی

فرد مسلحی که مظنون به کشتن چهار نفر و گروگان گرفتن چند نفر دیگر در فروشگاهی یهودی در شرق پاریس بود، امدی کولیبالی ۳۲ ساله معرفی شد.


به گزارش رسانه‌ها کولیبالی هم مانند شریف کواشی از مریدان جمال بقال بوده

پلیس فرانسه می‌گوید او همان‌کسی است که روز پنجشنبه یک مامور پلیس زن را هم در پایتخت کشت.

آن‌طور که اعلام شده کولیبالی روز جمعه ۹ دی در یورش نیروهای پلیس به فروشگاه محل گروگان‌گیری در محله پورت دو ونسان پاریس کشته شد.

گفته می‌شود او سابقه جنایی بلندبالایی از جمله در ارتباط با مواد مخدر داشته و دست‌کم با یکی از برادران کواشی در ارتباط بوده است.

کولیبالی در محله ژوویسی سور آرژ در حومه پاریس زاده شده و گفته می‌شود که یکی از ده فرزند خانواده بوده و زمانی هم برای شرکت کوکاکولا کار می‌کرده است. به گزارش رسانه‌ها او هم مانند شریف کواشی از مریدان جمال بقال بوده است.


کولیبالی، در حال تمرین تیراندازی

کولیبالی در سال ۲۰۱۳ به جرم مشارکت در نقشه فرار بلقاسم در سال ۲۰۱۰ به پنج سال زندان محکوم شد، اما در سال ۲۰۱۴ آزاد شد.

گفته می‌شود او روز جمعه در محل گروگان‌گیری در فروشگاه یهودی به پلیس گفته «می‌دانید من کی هستم».

در ویدئویی که در اینترنت منتشر شده، امدی کولیبالی، ضمن اعلام وفاداری به داعش، مسئولیت کشته‌شدن یک افسر پلیس زن را برعهده گرفته است. در این ویدئوی هفت دقیقه‌ای امدی کولیبالی با تفنگی در دست در جلوی نشانه‌ای از گروه دولت اسلامی (داعش) در حالی صحبت است. او در این ویدئو وفاداری‌اش را نسبت به داعش اعلام می‌کند.


حیات بومدین

حیات بومدین ۲۶ ساله که احتمالاً دوست دختر امدی کولیبالی بوده، مظنونی است که پلیس به ظن دست داشتن در حملات اخیر هم‌چنان در تعقیب اوست.


حیات بومدین تنها مظنون اصلی حملات اخیر است که پلیس هم‌چنان به دنبال اوست

او مظنون است که در تیراندازی و قتل یک مامور پلیس زن در روز پنج‌شنبه در پاریس دست داشته است.


امدی کولیبالی به همراه حیات بومدین، شریک زندگی‌اش در قتل یک پلیس زن دست داشته‌اند. این افسر پلیس روز پنج شنبه ۸ ژانویه در شرق پاریس کشته شد.

یک گزارش تایید نشده می‌گوید که او در فروشگاه محل گروگانگیری هم حضور داشته اما موفق به فرار شده است.

به گفته دادستان کل فرانسه، بومدین در سال ۲۰۱۴ بیش از ۵۰۰ تماس تلفنی با همسر شریف کواشی داشته است.


حیات بومدین، تیرکمانی را به‌سوی دوربین نشانه رفته و روبنده به‌سر دارد

روزنامه لوموند مجموعه تصاویری منتشر کرده که کولیبالی را در سال ۲۰۱۰ در کنار بومدین نشان می‌دهد. در یکی از این تصاویر او تیرکمانی را به‌سوی دوربین نشانه رفته و روبنده به‌سر دارد، پوششی که در فرانسه ممنوع است.


حیات بومدین، در حال تمرین تیراندازی


[] يادداشت‌ها




[] پی‌نوشت‌ها

یکی از مهاجمان پاریس به داعش اعلام وفاداری کرده بود، وب‌سایت فارسی بی‌بی‌سی: یکشنبه ۱۱ ژانویه ٢٠۱۵ - ٢۱ دی ۱۳۹۳
حملات پاریس، مظنونان اصلی، وب‌سایت فارسی بی‌بی‌سی: شنبه ۱٠ ژانویه ٢٠۱۵ - ٢٠ دی ۱۳۹۳


[] جُستارهای وابسته




[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت فارسی بی‌بی‌سی