جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۳ بهمن ۲۳, پنجشنبه

سقوط دولت دکتر نجیب و آغاز یک فاجعه

از: دانشنامه‌ی آریانا

بر افغانستان چه گذشت؟

اعلامیه‌ی دولت جمهوری افغانستان



اعلامیه‌ی دولت جمهوری افغانستان

٢٧   حمل   ۱۳٧۱
 
بسم‌الله الرحمن الرحیم

دولت جمهوری افغانستان در این لحظات دشوار تاریخ کشور که رسالت عظیم دفاع از استقلال، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشور را عهده‌دار می‌باشد، در شرایط جدید سیاسی که نجیب‌الله، رئیس جمهور سابق افغانستان به‌صورت غیرقانونی و خلاف احکام قانون اساسی استعفأ و دزدانه فرار نموده است، به مردم آزاده‌ و مسلمان افغانستان و جهانیان اعلام می‌دارد: دولت جمهوری افغانستان در مطابقت با احکام قانون اساسی وظایف خطیر ملی و تاریخی را مطابق منافع و مصالح عُلیای ملت افغان انجام می‌دهد.

دولت جمهوری افغانستان سیاست صلح‌جویانه‌ی خویش را به‌خاطر تحقق کامل مشی انسان‌دوستانه‌ی مصالحه ملی و تطبیق کامل اعلامیه‌ی پنج فقره‌ای و اعلامیه‌ی اخیر جلالت‌مآب پُطرس غالی، سرمنشی سازمان ملل متحد به‌پیش می‌برد و در راه تأمین آرمان تاریخی مردم غیور و مسلمان افغان به‌خاطر تأمین صلح، مصالحه و آرامش در سرزمین افغان‌ها مجاهدت می‌نماید.

حکومت جمهوری افغانستان، پارلمان جمهوری افغانستان و قوۀ قضائیه کشور وظایف خطیر ملی‌شان را به‌خاطر خدمت به مردم افغانستان به‌پیش می‌برند. قوای مسلح آزادیبخش و صلح‌دوست افغانستان کماکان تحت رهبری دولت جمهوری افغانستان و ارگان همیشه فعال آن قرارگاه عالی قومندانی اعلی قوای مسلح وظایف‌شان را در امر دفاع از سرزمین آبایی و اجدادی به‌مثابه‌ی خدمتگزاران مردم افغانستان به‌خاطر دستیابی به صلح، مصالحه و آرامش به‌پیش می‌برند.

سربازان، افسران و جنرالان قوای مسلح! در هر کجایی که هستید، در گارنیزیون‌ها، قطعات و بارک‌های نظامی با روحیه‌ی عالی ملی و اسلامی در دفاع از وطن و مصالحه با ایثار و فداکاری وظایف خود را انجام بدهید.

کارمندان دولت جمهوری افغانستان در هر ارگانی که ایفای وظیفه می‌دارید، جداً متوجه اجرای دقیق وظایف و مسئولیت‌های خود باشید و از طریق اجرای دقیق دولتی خویش رضای خداوند متعال و مصالح و منافع خویش را تأمین و سهم وطن‌دوستانه خویش را در راه صلح و تأمین مصالحه ملی ایفا نمایید.

هموطنان عزیز! مردم متدین و دیانت‌شعار افغان، در هر کجایی که هستید به‌خاطر دفاع از نام مقدس افغانستان و افغان بدون هرگونه تبعیض و تمایز مصالح و منافع عُلیای ملی را بالاتر از هر خواست خود قرار دهید و در راه صلح، آشتی، مصالحه، وفاق ملی و وحدت ملی و تمامیت ارضی کشور مجاهدت نمایید.

برادران افغان و مسلمان که در صفوف تنظیم‌ها و نیروهای جهادی قرار دارید، قومندانان نیروهای مسلح غیردولتی، افغان‌های مهاجر! در هر کجایی وطن و یا خارج قرار دارید، فرزند پُرافتخار افغان و مسلمان به‌خاطر دفاع از سرزمین آبایی و اجدادی خویش افغانستان آزاد و مستقل، به‌خاطر اخوت اسلامی و افغانی و تأمین صلح و مصالحه مجاهدت ورزید.

دولت جمهوری افغانستان در این لحظات حساس تاریخ کشور که تمام افغان‌ها صلح‌دوست مسئولانه در جهت تطبیق اعلامیه‌ی ملل متحد به‌پیش می‌روند، به تمام نیروهای جهادی و تنظیم‌های مستقر در ایران و پاکستان و سیاستمداران مقیم اروپا و تمام افغان‌های مقیم کشورهای خارجی اطمینان می‌دهد که قبل از هر وقت دیگر شرایط استثنایی به‌خاطر صلح و مصالحه و تأمین آرامش در سرزمین افغان‌ها به‌وجود آمده، بدون در نظرداشت هرگونه ملحوظ شخصی، حزبی و تنظیمی به‌خاطر دفاع از استقلال، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی افغانستان با روحیه‌ی عالی ملی و اسلامی به‌خاطر صلح و مصالحه اقدام عملی نمایند و در وجود پلان صلح سازمان ملل متحد متحدانه عمل کنید. ومن الله التوفیق.

ژنرال محمدنبی عظیمی و احمدشاه مسعود، در حال بررسی نقشه‌های جنگی علیه گروه‌های جهادی مخالف. عکس مربوط به روزهای اول فتح کابل و سرنگونی حکومت نجیب‌الله در سال ۱۹۹۲ (۱۳۷۱) و مکان عکس نیز وزارت امور داخله افغانستان در کابل است.


[] يادداشت‌ها




[] پی‌نوشت‌ها

اعلامیۀ دولت جمهوری افغانستان، رادیو افغانستان - کابل: پنج‌شنبه ۱٦ آوریل ۱۹۹٢ - ٢٧ حمل ۱۳٧۱


[] جُستارهای وابسته

1


[] سرچشمه‌ها

براساس دست‌نوشته‌های مهدیزاده کابلی؛ برگرفته از: رادیو افغانستان