جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۳ بهمن ۱۳, دوشنبه

سلمان بن عبدالعزیز آل سعود

از: دانشنامه‌ی آریانا

سلمان بن عبدالعزیز آل سعود


فهرست مندرجات
[زندگی‌نامه‌ها][آل سعود]

سلمان بن عبدالعزیز آل سعود (زادهٔ ۱۹۳۵ م - )، خادم الحرمین الشریفین، هفتمین پادشاه عربستان سعودی، بیست‌وپنجمین فرزند عبدالعزیز آل سعود، برادر تنی ملک فهد (پادشاه اسبق عربستان) و نایف و سلطان (دو ولیعهد سابق ملک عبدالله) و برادر ناتنی ملک عبدالله (پادشاه سابق عربستان) است. بنابراین، یکی از «هفت برادران» معروف به «السّدیری» محسوب می‌شود.


زندگی‌نامه
سلمان بن عبدالعزیز آل سعود

سلمان، یکی از هفت پسر ملک عبدالعزیز، بنیان‌گذار پادشاهی سعودی، از یکی از همسرانش به‌نام حصه بنت احمد السدیری است که در ۳۱ دسامبر ۱۹۳۵ زاده شد. پسران سدیری، از افراد متنفذ خاندان سعودی محسوب می‌شوند. سلمان، تحصیلات مقدماتی خود را در مدرسه امرا و شاهزادگان در ریاض سپری کرد و از مارس ۱۹۵۴ هنگامی که به امیری ریاض رسید، وارد دنیای سیاست شد. وی از آن‌زمان تا ۱۹٦۰ و بار دیگر از سال ۱۹٦۳ تا ۲۰۱۱ سمت استانداری ریاض را برعهده داشت.

از ملک سلمان به‌عنوان مدیری موفق نام برده می‌شود که توانست در دوره استانداری ریاض، شهر دور افتاده ریاض، پایتخت و مرکز این استان را به یک شهر پیشرفته تبدیل کند. گفته می‌شود، ریاض در زمان امیری او از شهری کوچک با ۲۰۰ هزار جمعیت به کلان‌شهری با بیش از ۷ میلیون جمعیت تبدیل شد و سلمان معمار این تغییر و تحول بزرگ شناخته شد. او در این سمت با سرمایه‌گذاران و مقاطعه‌کاران خارجی در ارتباط بود و از این طریق، تماس‌های گسترده‌ای در سطح بین‌المللی داشت.

با درگذشت برادرش امیر سلطان، ولیعهد و نخست وزیر اسبق در سال ۲۰۱۱، امیر نایف به ولایتعهدی و نخست وزیری رسید و سمت وزارت دفاع را به امیر سلمان سپرد. تا آن زمان، وزارت دفاع عربستان همواره در دست ولیعهد بود.

در دوره وزارت دفاع او، عربستان سعودی همراه با آمریکا و شمار دیگری از کشورهای عربی ائتلافی را برای مقابله با گروه موسوم به دولت اسلامی تشکیل داد.

پس از مرگِ نایف بن عبدالعزیز در ۱٦ ژوئن ۲۰۱۲، سلمان بن عبدالعزیز به‌عنوان ولیعهد عربستان و سومین ولیعهد عبدالله بن عبدالعزیز انتخاب شد.

او که از چندی پیش، در مقام ولیعهدی، وظایف ملک عبدالله برادر بیمار و ناتوان خود را برعهده گرفته بود، روز جمعه، ۲۳ ژانویه ۲۰۱۵، در پی درگذشت ملک عبدالله زمام امور عربستان سعودی را به‌دست گرفت.

او بر این باور است که نظام مردم‌سالاری می‌تواند با گام‌های تدریجی در عربستان محافظه‌کار مستقر شود، و چنین استدلال می‌کند که دموکراسی را نمی‌توان بر مردم تحمیل کرد، و شتاب در تغییرات سیاسی و اجتماعی با واکنش محافظه‌کاران روبه‌رو خواهد شد.

ملک سلمان سکان رهبری عربستان را زمانی به‌دست گرفت که خاور میانه در آتش اختلاف و تنش می‌سوزد؛ احتمال عقد پیمان میان ایران و آمریکا، آشوب در یمن، و فشارهایی که از جامعه ترقی‌خواه عربستان وارد می‌شود، چالش‌های عمده‌ای هستند که ملک سلمان با آن‌ها روبه‌رو است.

با این حال کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند با توجه به تجارب ملک سلمان، که در سمت‌های مختلف خدمت کرده است، فرایند انتقال قدرت در آن کشور به آسانی صورت بگیرد.

به گفته فرانک گاردنر، خبرنگار بی‌بی‌سی، سلطان سلمان به همان اندازه پادشاه قبلی عربستان به اصلاحات داخلی گرایش ندارد و احتمالاً حفظ امنیت و ثبات سیاسی و اجتماعی در مرکز توجه او قرار خواهد گرفت. هم‌چنین گفته می‌شود که پادشاه جدید گرایش محافظه‌کارانه بیشتری دارد و انتظار می‌رود که تأکید بیشتری بر اجرای قوانین مذهبی بگذارد.

از او به‌عنوان فردی موفق در حل و فصل اختلافات و ایجاد سازش و هماهنگی در داخل خاندان سلطنتی سعودی یاد می‌شود. با توجه به لزوم توزیع مناصب و مقامات ارشد حکومتی در میان نسل سوم خاندان سعودی و رقابت بین آنان، احتمالاً این خصوصیتی لازم برای پادشاه جدید است.

شهرت ملک سلمان از نظر حسن اداره کشور و مبارزه با فساد زبانزد است. وی گفته است سیاست‌های سلف خود را دنبال خواهد کرد. او به پشتکار و سختکوشی شهرت دارد، اما با مشکلات سلامت نیز روبه‌رو است. با این حال، شرایط جسمی ملک سلمان از موضوعاتی است که با آغاز سلطنت او مطرح شده است. گفته می‌شود که پادشاه جدید دست‌کم یک‌بار دچار سکته مغزی شده که حرکت دست چپ او را محدود کرده است. هم‌چنین، می‌گویند او به نوعی فراموشی دچار است، از این‌رو، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که دوره‌ی زمامداری او بلندمدت نخواهد بود.

ملک سلمان در آغاز سلطنت خود گفت که برادر ناتنی خود، مقرن بن عبدالعزیز را به ولایتعهدی برگزیده است. ولیعهد جدید عربستان هفتاد سال دارد. در عربستان سعودی، پادشاه سمت نخست وزیری را هم در دست دارد و معمولاً ولیعهد به‌عنوان نایب اول نخست وزیر، عهده‌دار امور اجرایی می‌شود و مناصب مهم دولتی نیز بین اعضای ارشد خاندان سلطنتی تقسیم می‌شود.

او که با سه زن ازدواج کرده و دارای دوازده پسر و یک دختر است، شاهزاده محمد بن سلمان، یکی از پسران خود را به‌عنوان وزیر دفاع جدید کشور معرفی کرد. طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، شاهزاده محمد بن سلمان هم‌چنین از سوی پدر خود به‌عنوان رئیس دیوان پادشاهی کشور و مشاور ویژه پادشاه معرفی شده است.

ملک سلمان، مالک ۱۰ درصد سهام مجموعه سعودی بازاریابی و تحقیقات است که روزنامه فرامرزی «الشرق الاوسط» جزو تملک این مجموعه به‌شمار می‌رود. وی با این‌که سهام اندکی از این روزنامه را در اختیار دارد، اما از طریق پسر خود فیصل، بر گرایش‌های فکری و سیاسی این روزنامه نفوذ دارد.


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها:عربستان سعودیپادشاهان عربستان سعودیآل سعودزندگی‌نامه‌ها