جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۳ بهمن ۱۸, شنبه

سید محمدعلی لم لم

از: دانشنامه‌ی آریانا

سید محمدعلی لم لم


فهرست مندرجات
افغانستان‌شناسیکودتای ٧ ثور

سید محمدعلی لم لم (زاده‌ی ح ۱۲٧٨ خ - درگذشته‌ی ۱٣۵٨ خ)، یکی جهادگران قیام خونین مردم افغانستان در زمان حاکمیت رژیم خلقی در این کشور بود، که راه سرخ و خط خونین برگزید و در سن ۸۰ سالگی در برابر عوامل دولت قدعلم کرد و فرماندهی مجاهدان راه آزادی را به دوش گرفت. هرچند او مسلمان سنت‌گرا بود؛ اما با هیچ سازمان سیاسی پیمان نبست و به‌سان کوه بابا استوار ایستاد و تا آخرین فشنگ جنگید.


زندگی‌نامه
سید محمدعلی لم لم
چیزی که از او به‌جا ماند همین تصویر ناشفاف است

سید محمدعلی، که او را به‌دلیل قدبلند و هیکل قوی و تنومندش، لم لم نامیده‌اند، در حدود سال ۱۲٧٨ خورشیدی، در دهکده‌ی کوهستانی به‌نام سولیج مربوط شهرستان یکاولنگ زاده شد و استواری کوه‌های سر به‌فلک کشیده‌ی زادگاهش اثر روی گوهر و شخصیت او گذاشت و وی پرورده‌ی دامان سلسله‌کوه‌های باباست. از زندگی او قبل از کودتای هفتم ثور، چیزی زیادی دانسته نیست. فقط همین‌قدر گفته می‌شود که در زمان جمهوریت محمدداوود، به زندان رفت و پس از واژگون‌شدن رژیم داوود، در زمان حاکمیت حزب دمکراتیک خلق افغانستان، توسط فرمان نورمحمد تره‌کی از زندان آزاد شد.

با این‌حال، باورهای سنتی سید محمدعلی از دین اسلام، و خصلت مارکسیستی حزب دموکراتیک خلق افغانستان و به‌ویژه تندوی‌های خلقی‌ها در امور اصلاحات بر اساس فرامین هشتگانه‌ی دولت، او را در تقابل پی‌گیر و آشتی‌ناپذیر با رژیم حاکم کشانید.

يوسف مبارز می‌نویسد: «سید محمدعلی لم لم، در اوايل بهار ۱۳۵۸ برف‌های دره‌ی سوليچ (يکاولنگ) را زير پا گذارده، به‌علاقه‌داری بلخاب (جوزجان) رفت و با جمعی از دوستانش پیوست که قبلاً باهم پيمان جهاد بسته بودند... مردم او را رهبر و پيشوای خود می‌دانستند، به او اعتماد داشتند و اوامرش را از دل و جان می‌پذيرفتند و همين بود که طی چند روز محدود توانست با دست خالی اما متکی به ايمان بزرگ علاقه‌داری بلخاب را تصرف کند. اين موفقيت علاوه بر اين‌که سبب تقويت روحيه‌ی جنگاورانش شد، مقداری اسلحه و مهمات نيز به‌دستش داد.»


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها

دست‌نوشته‌های مهدیزاده کابلی، زیر عنوان: «چهره‌های سیاسی و فرهنگی افغانستان»، سال ۱٣٦٣ خورشیدی
احسانی، احمد، قهرمان قیام خونین افغانستان (شهید سید محمدعلی لم لم)، نیمه شعبان ۱٣٦٠ خ.
مبارز، یوسف، سیمای لم لم، برگرفته از همبستگی غږ، ناشر افكار و خط مشی «حزب همبستگی افغانستان»، شماره ۱۲ (جوزا ۱۳۸۴ - می ۲۰۰۵)


[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها │ افغانستان │ قربانیان کودتای ۷ ثور │ زندگی‌نامه‌ها