جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۴ اردیبهشت ۷, دوشنبه

موزدایی

از: دانشنامه‌ی آریانا

موزدایی


اختراعاتآرایش

موزدایی یا اپیلاسیون (به انگلیسی: ، با تلفظ آمریکایی: )، به روش‌های از بین بردن موهای زائد، به‌ویژه موهای بدن انسان‌ها گفته می‌شود که در هر قسمتی از آن و به روش کندن از ریشه صورت گیرد. برای موزدایی، روش‌های مختلفی از قبیل لیزیک، استفاده از چسب خاص (مومک) ، بند کردن و ... را می‌توان نام برد.


پیشینه‌ی تاریخی
تصویری از موزدایی

در طول تاریخ آراستگی ظاهر همیشه مورد توجه همگان بوده و در زمان‌هایی این آراستگی برای تفاخر و جلب توجه بیشتر در بین طبقات خاصی بوده است. در این میان، تاریخچه تراشیدن مو به عصر حجر و به حدود ۱۰۰ هزار سال قبل باز می‌گردد و موزدایی را می‌توان نخستین‌بار نزد انسان‌های نئاندرتال مشاهده کرد، زمانی که شروع به تراشیدن، تاتو کردن و نقاشی کردن بدن خود کردند.

انسان‌های نئاندرتال حتی به‌دلایلی دندان‌های خود را سوهان‌کاری می‌کردند. بررسی نقاشی‌های غارهای باستانی نشان‌دهنده شیوه‌هایی است که انسان‌های اولیه آن‌ها را برای تراشیدن موها به‌کار می‌بردند. در ابتدا آن‌ها از دو تکه صدف به‌عنوان موچین استفاده می‌کردند و موها را بیرون می‌کشیدند. موچین‌ها در طول تاریخ به‌عنوان محبوب‌ترین وسیله آرایشی باقی ماندند و از سوی مردان و زنان متمدن برای برداشتن توأم با درد موی صورت و بدن مورد استفاده قرار گرفتند.

نخستین تیغ‌های صورت‌تراشی ۳۰ هزار سال با استفاده از سنگ آتش‌زنه، درست شدند. این تیغ‌ها را شاید بتوان نخستین تیغ‌های بک‌بار مصرف محسوب کرد، به‌خاطر این‌که تیغ‌های درست شده با سنگ آتش‌زنه به سرعت کند می‌شدند.

موزدایی را می‌توان نخستین‌بار نزد انسان‌های نئاندرتال مشاهده کرد

بین ۴ هزار تا ۳ هزار پیش از میلاد، زنان برای زدودن موهای بدن از داروهای موزدای ساخته شده از ترکیبات وحشتناکی مثل آرسنیک، نشاسته و آهک استفاده می‌کردند و در ۳ هزار سال پیش از میلاد، زمانی که انسان‌ها قادر به ذوب فلز شدند و توانستند برای نخستین بار تیغ‌های دائمی موتراشی درست کنند. تیغ‌های مسی ساخته شده در این دوره در هند و مصر یافت شده‌اند.

مو زدایی از بدن زنان در مصر

با این حال، برخی از روایت‌های تاریخی می‌گوید که برداشتن موهای برخی از نواحی بدن، اصولاً کاری خاورمیانه‌ای بوده؛ چون آب و هوا و شرایط زندگی مردم این منطقه اقتضا می‌کرده موهای برخی از مناطق بدن که بیشتر در معرض عرق‌ کردن و آلودگی بود، زائد تلقی شود و آدم‌ها به هر شیوه تلاش کنند این موها را نابود کنند.

در هند و مصر، از چند هزار سال قبل، تصاویری وجود دارد که نشان می‌دهد مردم چگونه موهایی را که زائد به نظر می‌رسند برمی‌داشتند. این ایده بعدا با تعالیم دینی مردم آن مناطق هم سازگاری پیدا کرد.

موزدایی از اندام جنسی مردان در مصر باستان

دین اسلام هم با این کار موافق است. اخبار و احادیث اسلامی، هم زنان و هم مردان را تشویق می‌کنند که موهای زائد به خصوص موهای ناحیه تناسلی را هر چهل روز یک‌بار بردارند و البته روش اسلامی‌اش همان روش مشهور استفاده از ماده نظافتی یا به قول امروزی‌ها «تیزبر» و «موبر» است.

اگر این روایت پذیرفته شود که رسم از بین بردن موهای زائد بدن از خاورمیانه و شمال آفریقا آمده، می‌توان گفت که پس از آن، به اروپا رسیده است؛ چنان‌که حدود ۵۰۰ سال قبل از میلاد، در یونان تراشیدن و کوتاه نگاه‌داشتن موهای صورت محبوبیت داشت. اسکندر در تراشیدن ریشش بسیار وسواس داشت و حتی در هنگام جنگ این عادت را ترک نمی‌کرد.

اسکندر مقدونی، در تراشیدن ریشش بسیار وسواس داشت

در این دوره زنان رومی با تیغ و سنگ خارا و داروهای ازاله مو، موهای خود را می‌زدودند. مردان رومی هم یا خدمتکارانی داشتند که در خانه صورت‌شان را می‌تراشیدند و یا روزشان را با رفتن به سلمانی آغاز می‌کردند. البته به‌خاطر نوع تیغ‌هایی که در این سلمانی‌ها استفاده می‌شد، خیلی اوقات صورت مردان رومی بریده می‌شد! در این دوره رفتن به سلمانی بسیار محبوبیت داشت، چون سلمانی‌ها محلی برای دسترسی به اخبار و شایعات مختلف بودند.


در حالی‌که اروپاییان با تغییر شکل و شمایل لباس‌‌های زنان و رواج لباس‌های شنا، به فکر افتادند، موهای جاهایی را که در معرض دید است بزنند و با آن‌که انواع و اقسام روش‌های موزدایی طبیعی و الکترونیکی در کشورهای غربی ابداع شده‌اند، حتی هنوز هم در اروپا همه به این موضوع مقید نیستند و به‌ویژه داشتن مو در اندام تناسلی، خیلی هم عادی و پذیرفتنی است و حتی برخی از فمنیست‌ها تأکید زیاد بر برداشتن موهای بدن زنان را یک تأکید مردسالارانه می‌دانند و برخی از پژوهشگران معتقدند که برداشتن موهای اندام تناسلی می‌تواند عامل انتقال بیماری‌های خطرناک باشد.


روش‌ها

...


عوارض



[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها:آرایشپزشکی لیزریجراحی پلاستیک