جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۴ اردیبهشت ۱۲, شنبه

رونی کلمن

از: دانشنامه‌ی آریانا

رونی کلمن

ورزشپرورش اندام

رونی کلمن (به انگلیسی: ) (زادۀ ۱۹٦۴ م)، با لقب پوزپلنگ تگزاس، بدنساز حرفه‌ای آمریکایی است که با هشت بار قهرمانی در مسابقات مستر المپیا مشترکاً به همراه لی هنی با عنوان بزرگ‌ترین بدنساز تمام دوران شناخته می‌شود. افزون بر این، وی با ۲٦ بار قهرمانی در مسابقات فدراسیون جهانی بدن‌سازی و تناسب‌اندام رکورد دار محسوب می‌شود. این رکورد پیشتر با ۲۲ بار قهرمانی از آن وینس تیلور بود که این رکورد توسط کلمن در ۵ نوامبر ۲۰۰۴ شکسته شد.


زندگی‌نامه
رونی کلمن

رونی کلمن، ۱۳ مهٔ ۱۹٦۴ میلادی، در ایالت لوئیزیانا که از ایالت‌های جنوبی آمریکا است، در یک خانواده‌ی سیاه‌پوست مسیحی زاده شد. زمانی که هنوز سن‌وسالی نداشت، به همراه خانواده راهی تگزاس شد و در آن‌جا به زندگی ادامه داد. در سال ۱۹۸۲ از دبیرستان سیرکا فارغ‌التحصیل شد و توانست در همان‌سال وارد دانشگاه گرملینگ استیت شده و در رشته حسابداری تحصیل کند. وی، در سال ۱۹۸٦، مدرک کارشناسی را در این رشته به‌دست آورد و به‌سال ۱۹۸۹، در شهر آرلینگتون در ایالت تگزاس، در استخدام پلیس درآمد. او به‌عنوان افسر پلیس تا سال ٢٠٠٠ خدمت کرد و تا سال ٢٠٠۳ به‌عنوان افسر ذخیره به این خدمت ادامه داد.

در آغاز خدمت رونی کلمن، افسر همکار او گوستاو آرلوتو به او پیشنهاد کرد تا در باشگاه مترفلکس برایان دابسون تمرین کند. در سال ۱۹۹۰ با قهرمانی در ردهٔ سنگین وزن مسابقات آماتوری مستر تگزاس نشان داد که آینده خوبی را در پیش دارد. او با قهرمانی در ردهٔ آماتورهای جهان در سال ۱۹۹۱ توانست کارت حرفه‌ای و جواز حضور در مسابقات حرفه‌ای را کسب کند.

او می‌گوید: «من عاشق ورزش بدن‌سازی بودم و با این‌که تمام‌وقت برای اداره پلیس کار می‌کردم به ورزشم، هم می‌پرداختم. من برای این مدال‌ها تلاش زیادی کردم. سال‌ها زحمت کشیدم تا توانستم به این افتخارات دست یابم. اشتباهات زیادی هم داشتم. گرسنگی کشیدم. خیلی وقت‌ها خودم را قربانی کردم. بیست‌وچهار ساعته تمرکزم روی ورزشم بود و همیشه سعی کردم هر کاری که برای شماره ۱ شدن نیاز بود انجام بدهم.»[*]

رونی کلمن، غول رشته‌ی بدن‌سازی و پرورش اندام جهان كه ٨ عنوان قهرمانی در مستر اُلمپيا (بالاترين سطح مسابقات حرفه‌ای بدن‌سازی) را در كارنامه دارد

از نظر کلمن، مهم‌ترین نکته، در بدن‌سازی، داشتن دانش درست است. وی می‌گوید: « آدم‌های زیادی در کنار من بودند که اطلاعات درستی درباره این رشته به من می‌دادند. دانش موضوعی است که در کنار علاقه، ورزشکار را برای موفقیت کمک می‌کند.

داروها ممنوعه و نیروزا برای سلامتی ورزشکار مضر است. اگر نسبت به آنچه مصرف می‌کنیم اطلاعات نداشته باشیم با مشکل روبه‌رو خواهیم شد. من به‌طور مستمر بدنم را از نظر سلامتی چک می‌کردم و زیر نظر پزشکان آزمایش‌های مختلف سلامتی انجام می‌دادم تا از وضعیت بدنم باخبر باشم و بدانم درون برنم چه می‌گذرد.

همان‌طور که گفتم مهم‌ترین مسئله داشتن آگاهی است. اگر راهنمایی‌های آدم‌های آگاه به این رشته نبود من هرگز نمی‌توانستم هشت سال پیاپی قهرمان دنیا شوم.»

رونی کلمن

قد رونی کلمن ۱۸۰ سانتی‌متر (۵ فوت ۱۱ اینچ)، و وزن او ۱۳۵ کیلوگرم (۲۹۸ پوند) است. او که ٨ سال پیاپی قهرمان مسترالمپیا معتبرترین مسابقات پرورش اندام در جهان شد، بعد از بازنشستکی به‌خاطر تمرینات سنگین دو بار تحت عمل جراحی ستون‌فقرات و مهره‌های گردن قرار گرفت.

کلمن مسیحی است، و دربارۀ مسایل اعتقادی خود می‌گوید: «خانواده من به‌خصوص پدرم همواره توجه زیادی به مسائل مذهبی داشتند. ما هر یکشنبه به کلیسا می‌رفتیم و عبادت می‌کردیم. اطلاعات خوب و مفیدی از کتاب مقدس به‌دست آوردم. ما بسیار مذهبی بودیم و به دعا کردن اعتقاد داشتیم و خدا همیشه کمک‌مان می‌کرد.»[*]


مقام‌ها و افتخارات

سال مسابقات مقام
۱۹۹۰ مستر تگزاس (آماتور) قهرمان
۱۹۹۱ قهرمانی جهان (آماتور) قهرمان
۱۹۹۲ مستر المپیا شانزدهم
۱۹۹۵ مسابقات حرفه‌ای کانادا قهرمان
۱۹۹۵ مستر المپیا دهم
۱۹۹٦ مسابقات حرفه‌ای کانادا قهرمان
۱۹۹٦ مستر المپیا ششم
۱۹۹۷ جایزه بزرگ روسیه قهرمان
۱۹۹۷ مستر المپیا نهم
۱۹۹۸ شب قهرمانان قهرمان
۱۹۹۸ مسابقات حرفه‌ای تورنتو قهرمان
۱۹۹۸ مستر المپیا قهرمان
۱۹۹۸ جایزه بزرگ آلمان قهرمان
۱۹۹۹ مستر المپیا قهرمان
۱۹۹۹ مسابقات حرفه‌ای رم قهرمان
۱۹۹۹ جایزه بزرگ انگلیس قهرمان
۲۰۰۰ مستر المپیا قهرمان
۲۰۰۰ مسابقات حرفه‌ای رم قهرمان
۲۰۰۰ جایزه بزرگ انگلیس قهرمان
۲۰۰۱ آرنولد کلاسیک قهرمان
۲۰۰۱ مستر المپیا قهرمان
۲۰۰۱ مسابقات حرفه‌ای نیوزیلند قهرمان
۲۰۰۲ مستر المپیا قهرمان
۲۰۰۲ جایزه بزرگ هلند قهرمان
۲۰۰۲ نمایش قدرت GNC دوم
۲۰۰۳ جایزه بزرگ روسیه قهرمان
۲۰۰۳ مستر المپیا قهرمان
۲۰۰۴ جایزه بزرگ انگلیس قهرمان
۲۰۰۴ جایزه بزرگ هلند قهرمان
۲۰۰۴ جایزه بزرگ روسیه قهرمان
۲۰۰۴ مستر المپیا قهرمان
۲۰۰۵ مستر المپیا قهرمان
۲۰۰٦ مستر المپیا دوم
۲۰۰۷ مستر المپیا چهارم


نگارخانه

رونی کلمن، نخستین‌بار در سال ۱۹۹۸، قهرمان مستر المپیا شد
رونی کلمن، ٨ عنوان قهرمانی در مستر اُلمپيا را در كارنامه دارد

[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها:ورزشبدن‌سازیزندگی‌نامه‌ها