جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۴ آذر ۲, دوشنبه

بامداد هنر

از: ع. پاشایی

بامداد هنر


فهرست مندرجات

.



پیشگفتار

بامداد هنر روزن تازه‌یی است در بامدادساری، برای ارائه‌ی مقالات هنر، یا مقالاتی که مقدمه‌ی یک بحث هنرند، مثل «زیبایی‌شناسی و طبیعت در فرهنگ و هنر ژاپن»، که اولین مقاله در این زمینه است، و پس از آن مقاله‌های «عصر سنگ»، «خط زمان» یا گاهشماری هنر، هنر ماقبل تاریخ جهان، واژگان هنر و واژگان وابسته. از همه‌ی هنرها خواهیم گفت، از هنر جهانی تا هنر بومی؛ از نمایشگاه‌های مهم و گفت‌وگو با هنرمندان و معرفی هنرمندان از همه‌ی رشته‌های هنر و از همه جای جهان.

بخشی از این مقالات که ترجمه و گردآوری آقای ع. پاشایی است؛ در اینجا نیز منتشر خواهد شد.

عسگری پاشایی معروف به «ع. پاشایی»، نویسنده، مترجم، شاعر و شرق‌شناس ایرانی است، که طبق وصیت احمد شاملو (۱۳۷۹- ۱۳۰۴)، سرپرستی آثار او را به‌همراهی آیدا سرکیسیان برعهده دارد. ع. پاشایی چندین اثر در زمینه آیین بودا، فرهنگ هند و چین و ژاپن ترجمه و تالیف کرده است؛ از نمونه ترجمه‌های ع. پاشایی می‌توان به «سخن بودا»، اثر نیانه تی لوکا و «ماه نو و مرغان آواره»، اثر رابیندرانات تاگور اشاره کرد.


یک جام‌نما از قدیمی‌ترین هنر عصر حجر، در غار اوديتوريوم (Auditorium Cave)، در بیمبِتکا، در مادایا پرادِش هندوستان یافت شده است، و قدمت آن به ۷۰۰۰۰۰ تا ٢۹۰۰۰۰ ق‌م می‌رسد.