جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۴ بهمن ۲۲, پنجشنبه

‌کریمی، ماندانا

از: دانشنامه‌ی آریانا

ماندانا کریمی


فهرست مندرجات
زندگی‌نامهبازیگران سینمای هند

منیژه کریمی (زاده‌ی ۱٣٦٧ خ -) که این روزها در هند، با نام ماندانا کریمی به شهرت رسیده است، مدل و بازیگر ایرانی هندی‌تبار در بالیوود (سینمای هند) است. او در آگهی‌های زیادی در کنار شاهرخ خان و شاهد کاپور حضور دارد. هم‌چنین، کریمی در دو نمایش تلویزیونی هنرنمایی نموده است.


زندگی‌نامه
ماندانا کریمی

ماندانا کریمی، در ۹ فروردین ۱٣٦٧ خورشیدی (٢۹ مارس ۱۹۸۸ میلادی)، در تهران در یک خانواده‌ی مسلمان محافظه‌کار زاده شد. پدر او رضا کریمی یک هندی‌الاصل و مادرش صبا کریمی یک زن ایرانی است. پدربزرگ ماندانا اهل هند بود که به ایران مهاجرت کرد. به‌هر حال، ماندانا، در کودکی خیلی خجالتی و آرام بود، در تهران بزرگ شد و در رشته‌ی هنر تحصیل کرد. او، وقتی ۷ سالش بود، فیلم شعله را دید و تحت تأثیر آن قرار گرفت و هم‌چنین عاشق فیلم‌های مجید مجیدی و گلشیفته فراهانی است. باری، ماندانا در مصاحبه‌ای گفت که در کودکی برای دیدن اقوام پدری‌اش بسیار به هند سفر می‌کرده و زمانی که وارد حرفه مدلینگ می‌شود، پیشنهادات زیادی برای کار در این کشور داشته است.

ماندانا کریمی، مدتی مهماندار هواپیما بود، اما از این کار استعفا داد و به کوالالامپور مالزی رفت و در آن‌جا به تحصیل مُدلینگ پرداخت. پس از آن، از سال ٢٠۱٠ میلادی فعالیت خود را به‌عنوان مُدل آغاز کرد و به‌مدت سه ماه برای انجام پروژه‌ای به هند رفت و هم‌زمان با شرکت‌های مختلفی در زمینه مُد در سراسر دنیا همکاری نمود.

او سرانجام در سال ٢٠۱٣ تصمیم گرفت که به‌طور کامل به هند مهاجرت کند و به‌عنوان بازیگر فعالیت خود را آغاز نماید. او در فیلم‌های زیادی بازی کرد، از جمله “Bhaag Johnny” و ... اما بیشتر فعالیت‌های ماندانا مربوط به‌حضور در تبلیغات تلویزیونی است که در کنار شاهرخ خان، سیف‌علی خان، کارینا کاپور و ...نقش‌آفرینی کرده است. کریمی در سینمای هند احساس یک خارجی را ندارد. او می‌گوید چون پدربزرگش هندی بود زبان هندی را می‌فهمید اما نمی‌توانست به این زبان حرف بزند. حضور در برنامه تلویزیونی بیگ باس به یادگیری این زبان کمک کرد.

در هند ماندانا را با کاترینا کایف بازیگر هندی-انگلیسی مقایسه می‌کنند و معتقدند که ماندانا به مانند کاترینا به موفقیت خواهد رسید. اما ماندانا می‌گوید: «لطفاً مرا با او مقایسه نکنید. نمی‌خواهم شبیه او باشم. کاترینا به‌شدت موفق است و برای رسیدن به این موقعیت سخت تلاش کرده است. من ایمان دارم که می‌توانم اندازه او در هند موفق باشم.»

او هم‌اکنون در شهر بمبئی هندوستان زندگی می‌کند و با مدل هندی لالیت کومار (Lalit Kumar) هم ازدواج کرده، و از دین اسلام به آیین هندو گرویده است.


فعالیت‌های هنری

ماندانا کریمی در آگهی‌های تبلیغاتی بی‌شماری حضور پیدا کرده و در عرصه سینما، در فیلم‌هایی مانند: Bhaag Johnny،  Kya Kool Hai Hum 3،  و Main Aur Charles نقش‌آفرینی کرده است. او، هم‌چنین، در ریالیتی شوی «بیگ باس ۹» شرکت کرد و توانست مقام دوم را در پایان این برنامه پُرببینده در هند به‌دست بیاورد و بیش از پیش مورد توجه مردم آن‌کشور قرار بگیرد.

ماندانا کریمی در پوسترهای تبلیغاتی


نگارخانه

ماندانا کریمی
ستارۀ سینمای بالیوود


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها:هنرسینماسینمای هندبازیگران زن