جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۵ خرداد ۵, چهارشنبه

لوئیس اپینیانی

از: دانشنامه‌ی آریانا

لوئیس اپینیانی


فهرست مندرجات
انسان‌گراییخداناباوری

لوئیس اپینیانی (به انگلیسی: Louis Appignani) (زاده‌ی ۱۹٣٣ م -)، بازرگان آمریکایی، و مدیر پیشین مدرسه بین‌المللی مدلینگ باربیزون (the former president of the Barbizon International Modeling School) است، که حمایت‌های مالی از پروژه‌های گوناگونی در زمینه‌های مربوط به سکولاریسم و انسان‌گرایی را در کارنامه‌ی خود دارد. اپینیانی، یک کارآفرین و فرد نیکوکار از شهر میامی، ایالت فلوریدا، و حامی پایه‌گذاری اولین کرسی استادی برای مطالعات خداناباوری (the first chair of atheism studies)، در دانشگاه میامی در آمریکا است.


زندگی‌نامه
لوئیس اپینیانی

لوئیس اپینیانی، در ٣٠ مارس ۱۹٣٣ میلادی، در منهتن (Manhattan)، یکی از بخش‌های پنج‌گانه شهر نیویورک، که به‌صورت شبه جزیره‌ای در این شهر قرار دارد، به دنیا آمد. او از کالج باروک دانشگاه شهر نیویورک (Baruch College of the City University of New York) فارغ‌التحصیل شد و به مطالعات کارشناسی ارشد (postgraduate studies) در رشته‌ی اقتصاد در دانشگاه ایندیانا (Indiana University) پرداخت. و مدرک کارشناسی ارشد خود در امور مالی ( M.S. degree in finance) را از دانشگاه کلمبیا (Columbia University) به‌دست آورد و مدتی در تعدادی از سازمان‌های مدنی-حرفه‌ای خدمت کرد.

در سال ٢٠٠۱، اپینیانی، «بنیاد اپینیانی» (Appignani Foundation) را پایه‌گذاری کرد تا از فعالیت‌های سکولار و اهداف انسانی مهم، به‌طور ماندگار و طولانی‌مدت بر روی سیاره‌ی ما پشتیبانی کند. او هم‌چنین با حمایت مالی خود «IHEU Appignani Center for Bioethics» را تاسیس کرد که قبلاً شاخه‌ی از «اتحادیه جهانی انسان‌گرا و اخلاق‌گرا» (The International Humanist and Ethical Union یا به اختصار IHEU) بود، و اکنون زیر حمایت «انجمن انسان‌گرای آمریکایی» (The American Humanist Association یا به اختصار AHA) است. از اهداف استراتژیک بلندمدت این فراسازمان مردم‌نهاد، ترویج و گسترش انسان‌گرایی و مواضع زندگی ناخداباور در سراسر جهان، نمایندگی از انسان‌گرایی در جامعه بین‌المللی و سازمان‌ها، و دفاع از حقوق بشر و حقوق انسان‌گرایان در تمام نقاط دنیا است.

هم‌چنین وی، «مرکز حقوقی انسان‌گرایی اپینیانی» (Appignani Humanist Legal Center) را بنیاد نهاد، که با استفاده از وکلای واجد شرایط به‌منظور حمایت حقوقی از افکار انسان‌گرایی و به‌دنبال پی‌گیری حقوقی مواردی که «تخلف از قانون و هم‌چنین از اصول انسان‌گرایی، مانند آزادی‌ها (freedoms)، آزادی مذهبی (religious liberty) و حقوق مدنی (civil rights)» به‌شمار می‌آید، فعالیت می‌کند.

لوئیس اپینیانی: «من برای نظرات شما یک میلیون دلار خواهم پرداخت»

اخیراً نیز وی در ۸۳ سالگی، بیش از دو میلیون دلار حمایت مالی به دانشگاه میامی در آمریکا کرد تا اولین کرسی استادی در رشته «مطالعات خداناباوری» را پایه‌گذاری نماید. او خود در این مورد می‌گوید: «من در تلاش‌ام که از تبعیض موجود علیه خداناباوران بکاهم. این قدم را هم در همین مسیر یعنی کمک به پذیرش خداناباوری برداشتم.»


نگارخانه

سال ٢٠٠۵ میلادی
مرکز پشتیبانی تحقیقاتی پاول کورتز و لوئیس اپینیانی


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها







در گزارش دویچه‌وله فارسی، که خانم نازی صفی برای دانش‌نامه‌ی آریانا ارسال کرده، زیر عنوان «پایه‌گذاری اولین کرسی استادی برای مطالعات خداناباوری» آمده است: «دانشگاه میامی در آمریکا پس از دریافت بیش از دو میلیون دلار حمایت مالی از یک تاجر ساکن ایالت فلوریدا اولین کرسی استادی در رشته «مطالعات خداناباوری» را پایه‌گذاری کرد.
با حمایت مالی لوئیس اپینیانی (Louis Appignani)، مدیر مدرسه‌ی بین‌المللی مدلینگ باربیزون، دانشگاه میامی در ایالات متحده آمریکا از این پس برای تحصیل در رشته‌ی «مطالعات خداناباوری» (Atheism) دانشجو خواهد پذیرفت.
اپینیانی پیش از این‌هم از پروژه‌های گوناگونی در زمینه‌های مربوط به سکولاریسم و انسان‌گرایی حمایت کرده بود. این تاجر ۸۳ ساله در مصاحبه‌ای با روزنامه‌ی نیویورک تایمز در این‌باره گفت: «من در تلاش‌ام که از تبعیض موجود علیه خداناباوران بکاهم. این قدم را هم در همین مسیر یعنی کمک به پذیرش خداناباوری برداشتم.»
توماس لوبلان (Thomas LeBlanc) معاون اجرایی رئیس دانشگاه و مدیر عامل دانشگاه میامی با اشاره به این موضوع که این کرسی استادی نوپا به منظور هواداری از «خداناباوری» راه‌اندازی نشده است، گفت: «در دانشکده یزدان‌شناسی هم هدف از تدریس مسیحیت یا اسلام هواداری از این مذاهب نیست. به‌همین ترتیب در بخش مطالعات خداناباوری هم از اعتقادهای خداناباورانه یا فلسفه اخلاق در سکولاریسم طرفداری نخواهد شد.»
او در توضیح گام‌های برداشته شده تا راه‌اندازی این دانشکده گفت که ابتدا در استفاده از کلمه‌ی «خداناباوری» در تیتر این رشته تردید وجود داشت. اما با توجه به افزایش شمار افرادی که از دین و مذهب رویگردان می‌شوند، تصمیم نهایی بر آن بود که «خداناباوری» در عنوان باقی بماند.
بر اساس آمار مرکز تحقیقاتی پیو (PEW) ۲۳ درصد از ساکنان آمریکا از هیچ مذهبی پیروی نمی‌کنند. بیش از ۳۵ درصد متولدین سال‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۰ میلادی (نسل هزاره) خودرا خداناباور، ندانم‌باور یا بدون مذهب می‌دانند.» (پایه‌گذاری اولین کرسی استادی برای مطالعات خداناباوری، دویچه‌وله فارسی: ٢۴ مه ۲۰۱٦).


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها:زندگی‌نامه‌هاانسان‌گرایانخداناباوران