جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۵ مرداد ۲۴, یکشنبه

شتر

از: دانشنامه‌ی آریانا

شتر


فهرست مندرجات
جانورشناسیجانوران اهلی

شُتُر یا اُشتر (به انگلیسی: با تلفظ انگلیسی Camel؛ با تلفظ آمریکایی: Camel)، جانوری است نیرومند و تنومند با توش و توان بالا از خانواده شتران؛ نشخوارکننده و با دست و گردنی دراز. بر پشت خود یک و یا دو کوهان دارد که ساختارش از پیه و چربی است. شتر یک کوهانه گونه‌ایی از شترسانان است که در آفریقای شمالی و خاورمیانه به‌سر می‌برد و شتر دو کوهانه (شتر بلخی) گونه‌ایی از شترسانان است که در خاور دور، آسیای میانه و خاورمیانه زندگی می‌کند.


واژه‌شناسی

...


طبقه‌بندی علمی

...

خانواده‌ی شترها شامل دو گونه‌ی از شترهای کوهاندار که در آفریقا و آسیا به‌چشم می‌خورند و هم‌چنین شترهای بی‌کوهان آمریکا می‌شود.


پیشینه‌ی تاریخی

کارگرانی که مشغول حفاری در حومه‌ی شهر مسا (Mesa) در آمریکا بودند، به‌طور اتفاقی با بقایای اسکلت یک شتر ما قبل تاریخ که قدمت آن ۱٠ هزار سال تخیمن‌زده‌شده روبه‌رو شدند. این نمونه که از اولین پستانداران در نوع خود است تا حدود ٨ هزار سال پیش به حیات خود ادامه می‌داده است.[*]

شتر بیشتر از هفت هزار سال پیش اهلی شد و از دو هزار سال پیش تاکنون هیچ‌گونه شتر یک کوهانه وحشی در دنیا دیده نشده است. شتر دو کوهانه تا پیش از ۵٠٠٠ سال پیش اهلی نشده بود و هنوز نوع وحشی آن در صحرای گبی در مغولستان وجود دارد ولی شتر دو کوهانه مانند شتر یک کوهانه در توسعه تمدن در مناطق بیابانی موثر بوده است.

با این حال، به گزارش بی‌بی‌سی و طبق بررسی‌های صورت گرفته تصور می‌شود که شتر در حدود ٣٠٠٠ سال پیش به‌عنوان حیوانی اهلی مورد استفاده بشر قرار گرفته است.

در کنار اسب، شتر نیز اثر تعیین‌کننده‌ای در تاریخ بشر به‌ویژه ارتباط و توسعه‌ی تمدن‌ها داشته و اغراق نیست اگر ادعا شود که زندگی بشر بدون وجود او برای انسان‌هایی که در منطقه بزرگی از جهان یعنی بیایان زندگی می‌کردند، ناممکن بوده و احتمالاً تمدن هرگز در آفریقای شمالی و آسیای صغیر گسترش نمی‌یافت.


ویژگی‌های زیست‌شناسی

تیم متخصصان ژنتیک از دانشگاه ناتینگهام براساس بررسی دی‌ان‌ای (DNA) به‌دست آمده از بیش از ۱٠٠٠ مورد از شتران باربر در غرب افریقا، پاکستان، عمان و سوریه دریافتند که باوجود فاصله مکانی بسیار زیاد این مناطق، از نظر ژنتیک بسیار به‌هم شباهت دارند.

اولیویه هانوت، از دانشگاه ناتینگهام که در این بررسی‌ها مشارکت داشته می‌گوید: «انسان‌ها از هزاران سال پیش اشیا و کالاهای با ارزش خود را به کمک همین شتران در صدها مایل در مسافت‌های دوردست حمل می‌کردند. اما در مسیرهای تجاری هنگامی که این حیوانات به مدیترانه می‌رسیدند، طول مسافت آن‌ها را خسته می‌کرد به‌حدی که بسیاری از مسافران و تاجران این حیوانات را در همان محل برای تجدید قوا رها کرده و حیوانات جدیدی رااز مقصد سفر خود برای پیمودن مسیر بازگشت جایگزین می‌کردند.»

به گفته دانشمندان این رفت‌وآمد شتران از سرزمین‌های مختلف سبب درآمیختگی نژادهای مختلف این حیوانات و ایجاد جمعیت‌های تازه از شتران شده است. در عین حال، این درهم‌آمیختگی نژادی به حفاظت از تنوع ژنتیکی شترهای یک کوهانه کمک کرده است.

خانواده‌ی شترها شامل دو گونه از شترهای کوهاندار که در آفریقا و آسیا به‌چشم می‌خورند و هم‌چنین شترهای بی‌کوهان آمریکا می‌شود.[*]


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها:...