جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۵ مرداد ۲۶, سه‌شنبه

شوونیسم

از: دانشنامه‌ی آریانا

شوونیسم


فهرست مندرجات
مکتب‌های سیاسینیکولا شوون

شوونیسم یا شووینیزم (به فرانسوی: Chauvinisme؛ به انگلیسی: Chauvinism؛ با تلفظ آمریکایی: Chauvinism)، در معنای اصلی و ابتدایی آن، یک نوع میهن‌پرستی افراطی و ستیزه‌جو، و یک ایمان کور به برتری و شکوه ملی [خودی] است. با بسط معنا، شوونیسم طرفداری مفرط و غیرعقلانی به‌نام هر گروهی که کسی عضو آن است را شامل می‌شود، به‌ویژه هر وقت این طرفداری، همراه با کینه و بداندیشی نسبت به گروه رقیب باشد. هم‌چنین، در کاربرد امروزی‌تر، به اعتقادی گفته می‌شود که در آن یک جنسیت (بیشتر در مورد مردان: male Chauvinism) خود را برتر، با هوش‌تر و مهم‌تر از جنسیت دیگر بداند.


واژه‌شناسی

شوونیسم، واژه‌ی فرانسوی به‌معنای «میهن‌پرستى افراطى، تعصب در وطن‌پرستى، میهن‌پرستى از روى تعصب (از نظر قانون)؛ یا افراط کورکورانه در میهن‌پرستى ناسیونالیسم در حد افراطى و غیرمنطقى (از دید روان‌شناسى)» است. این واژه، از لحاظ ریشه‌شناسی، از نام نیکولا شوون گرفته شده‌است، یک سرباز شبه عارف تحت فرمان ناپلئون بناپارت، که به‌نظر می‌رسد در انقلاب فرانسه نیز خدمت کرده باشد. با وجود عدم محبوبیت بناپارتیسم در فرانسه بعد از ۱۸۱۵، گفته می‌شد، شوون یک هوادار بسیار پُرحرارت بوده‌ است و اغلب در لباسی با نماد امپراتور معزول مشاهده می‌شده‌ است. جینگوییسم معادل انگلیسی این واژه‌‌ی فرانسوی است. به فردی که هوادار شوونیسم باشد، شوونیست (chauvinist) گفته می‌شود. به نوشته‌ی دکتر بهأالدین پازارگاد، می‌توان این اصطلاح را افراطی خواند.


پیشینه‌ی تاریخی

شوونیسم، از نام نیکولا شوون (Nicolas Chauvin)، سرباز ناپلئون، گرفته شده است که از جهت سرسپردگی بی‌چون و چرا و ساده‌دلانه به ناپلئون، نامدار بود.

در سال ۱۸٣۱ میلادی، یک نمایشنامه، که یکی از شخصیت‌های آن شوون نام داشت و یک ترانه‌ی معروف، نام شوون و اصطلاح شوونیسم را در فرانسه بر سر زبان‌ها انداخت و از آن‌جا در دیگر زبان‌ها راه یافت.


شوونیسم ملی



شوونیسم قومی



شوونیسم زبانی



شوونیسم دینی-مذهبی



شوونیسم جنسیتی



[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها:...