جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۵ مهر ۲, جمعه

گزارش اسماعیل شهامت

گزارش از: اسماعیل شهامت، گزارشگر بی‌بی‌سی در کابل

امضای موافقت‌نامه صلح

بین دولت و حزب اسلامی افغانستان


فهرست مندرجات

.



امضای موافقت‌نامه صلح دولت و حزب اسلامی

موافقت‌نامه صلح دولت افغانستان با حزب اسلامی امضا شد

دولت افغانستان با گروه شورشی حزب اسلامی گلبدین حکمتیار موافقت‌نامه صلح امضأ کرد. حزب اسلامی توافق کرده از خشونت دست بکشد و دولت هم قول داده که عملکرد گذشته رهبران حزب را نادیده بگیرد. نیروهای حزب اسلامی که دومین گروه بزرگ شورشیان را تشکیل می‌دهند در پانزده سال تمام با سربازان افغان در جنگ بوده‌اند. اسماعیل شهامت گزارش می‌دهد:

قلم‌ها آماده برای امضای یک پیمان صلح تاریخی در کابل. بعد از ماه‌ها گفتگو و چانه‌زنی، مذاکرات بین‌الافغانی به نتیجه می‌رسد. ارشدترین فرماندهان و مسئولان حزب اسلامی ناظر این تحول بزرگ هستند. موافت‌نامه در سه فصل و ٢۵ ماده به زبان‌های فارسی و پشتو تهیه شده است.

این نماینده‌ی پر قدرت دولت، بر ارزش‌های دموکراتیک در جریان مذاکرات و اجرایی‌شدن موافقت‌نامه پافشاری می‌کند. محمدحنیف اتمر، مشاور امنیت ملی افغانستان:

    «حزب محترم اسلامی، خود را متعهد ساخته که با امضای این موافقت‌نامه، به‌خاطر مصالح علیای کشور، به‌خاطر قطع دایمی جنگ، آتش‌بس فوری را اعلام و رعایت بکند. قانون اساسی کشور را به‌تمام معنا رعایت و از تمام تحرکات نظامی خود جلوگیری، و مطابق یک پلان موافقت‌شده، تشکیلات نظامی خود را منحل بکند».

حزب اسلامی از چند شرط خود گذشته تا به این‌جا رسیده است. دیگر حرف از خروج بی‌قیدوشرط خارجی‌ها نیست و نه هم تعدیل قانون اساسی و نه هم دولت موقت.

اما از نظر نمایندگان حزب اسلامی چگونگی مبارزه برای این اهداف حالا تغییر کرده است. محمدکریم امین، نماینده گلبدین حکمتیار:

    «حزب اسلامی افغانستان بر تعهدات خود، کماکان استوار و پابند است و تا احاده‌ی کامل استقلال و احاده‌ی کامل حاکمیت ملی کشور مبارزه خواهد کرد و هدف حزب اسلامی افغانستان، به‌مثابه سخن‌گویی از سخن‌گویان ملت شریف افغانستان، مبارزه تا خروج آخرین سرباز خارجی از کشورما است و این هدف کماکان باقی است.»

ماه‌ها گفتگوهای فشرده بین چهره‌ها و جناح‌های گوناگون قدرت، بسترساز این توافق شده است. برای امضای این توافقت‌نامه‌ی صلح، دولت و حزب اسلامی، در سطح پایین‌تر از رهبری حضور یافته است. محمدکریم امین، از حزب اسلامی، پیر سید احمد گیلانی، رئیس شورای عالی صلح و محمدحنیف اتمر، مشاور ارشد امنیت ملی افغانستان. این توافق‌نامه‌ی صلح که پس از امضای گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی و رئیس‌جمهور اشرف غنی، لازم الاجرا می‌شود، می‌تواند بزرگ‌ترین دستاورد سیاسی دولت افغانستان، در پانزده سال اخیر محسوب شود.

حزب همبستگی افغانستان: «راکتیار پلید، مبتکر تیزاب‌پاشی بر زنان را نمی‌بخشیم!»

همزمان در دیگر گوشه‌ی پایتخت، این شعار ده‌ها نفر بود. تاریخ و مردم جلاد کابل را هرگز نمی‌بخشند. معترضان وابسته به حزب سکولار همبستگی افغانستان فریاد می‌کشند که موشک‌باران مناطق مسکونی کابل را فراموش نکرده‌اند.

    «این‌ها دشمنان خونین دموکراسی و عدالت هستند و هیچ فرقی با داعش و طالب و تروریست‌های تنظیمی هم‌جنس‌اش ندارد.»

    «آمدن راکت‌یار به این‌جا، جز خون‌ریزی و جز جنایت و جز خیانت و جز ادامه‌ی همین خون‌ریزی چیزی دیگری نیست».

توافق با حزب اسلامی، بیشتر از این نظر مهم است که دولت توانسته است، سرانجام بدون میانجی‌گری خارجی به یک گروه مسلح پیکارجو آشتی کند. تحولی که پیام روشنی به رهبران طالبان می‌فرستد. پیام ظرفیت و آمادگی کابل برای پایان‌دادن به جنگی که جان هزاران نفر را گرفته است، از راه گفتگو.[۱]


[] يادداشت‌ها

يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.


[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- گزارش اسماعیل شهامت، موافقت‌نامه صلح دولت افغانستان با حزب اسلامی امضا شد، وب‌سایت فارسی بی‌بی‌سی: پنج‌شنبه ٢٢ سپتامبر ٢٠۱٦ - ۱ مهر ۱٣۹۵


[] جُستارهای وابسته




[] سرچشمه‌ها

وب‌‌سایت بی‌بی‌سی