جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۵ مهر ۱۰, شنبه

سنجش میل جنسی افراد از روی چشم‌ها

از: استفانی پاپاس (Stephanie Pappas)

سنجش میل جنسی افراد از روی چشم‌ها


فهرست مندرجات

.



سنجش میل جنسی افراد از روی چشم‌ها

استفانی پاپاس، نویسنده‌ی مقاله‌ی «Eyes Reveal Sexual Orientation»

سنجش میزان برانگیختگی جنسی موضوع پیچیده‌ای است. می‌توان گفت ساده‌ترین و راحت‌ترین راه این است که از خود افراد بپرسیم؛ اما تحقیقات نشان می‌دهد که این مسئله‌ای مشکل‌ساز است. برای افرادی که اولین بارشان است به چنین سوالی پاسخ می‌دهند، اگر نظیر این نوع مسایل برای‌شان تابو، شرم‌آور و یا آزاردهنده باشد ترجیح می‌دهند که جواب ندهند و یا ممکن است با بیان درست آن مشکل داشته باشند.

روش دیگر برای سنجش میزان برانگیختگی بررسی برانگیختگی واقعی آلت است. اما از طرفی این مسئله، مسئله‌ای پیچیده است. ارزیابی این مسئله در زنان خیلی با مردان فرق می‌کند. تحقیقی که اخیرا در دانشگاه اسکس بریتانیا انجام شده این مسئله را سنجیده که آیا چشم می‌تواند گرایش جنسی و خواسته‌های جنسی ما را نشان دهد یا نه. گرایش جنسی یعنی این‌که خواست جنسی شما چیست. خواسته‌ی جنسی یعنی که با چه عامل محرکی تحریک می‌شوید.

در این تحقیق به مردان و زنانی با گرایش‌های جنسی مختلف عکس‌هایی از زنان و یا مردان عریان نشان داده شد که در حال خودارضایی روی تخت بودند. در این فرآیند، بزرگ شدن مردمک چشم همراه با استفاده از نرم‌افزار ردیابی حرکت چشم مورد ارزیابی قرار گرفت. اطلاعاتی که قبلا درباره‌ی تحریک آلت جمع‌آوری شده بود در قالب هدف مورد نظر این تحقیق، با یافته‌های حاصل از این آزمایش مقایسه شد.

نتایج نشان داد که در کل تحریک آلت، برانگیختگی جنسی و بزرگ شدن مردمک چشم با واکنش نسبت به عکس‌ها ارتباط دارد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که چشم‌ها می‌توانند گویای جاذبه‌ی جنسی باشند و بزرگ شدن مردمک‌ها بیان‌گر تحریک جنسی است.

تشخیص تمایلات جنسی از طریق چشم‌ها یک روش جدید برای این‌که آدم‌ها بیشتر به چشم‌ها اطمینان داشته باشند؛ زیرا چشم‌ها دروغ نمی‌گویند.

فرقی ندارد که شما مرد یا زن باشید یا تمایلات جنسی شما به‌چه سمت و سیاقی باشد، اما باید بدانید که چشم‌های شما از میل جنسی‌تان می‌گوید. چشم‌ها خیلی خیلی بیشتز ار آن‌که فکر کنید از درون‌تان می‌گوید.

اندازه‌ی مردمک یک شاخص دقیق از گرایش جنسی است. یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که زمانی که مردم به تصاویر هیجان‌انگیز جنسی نگاه می‌کنند و تحریک جنسی می‌شوند، مردمک چشم آن‌ها به‌طور کاملاً ناخودآگاه گشاد می‌شود که یک دلیل علمی برای اندازه‌گیری میزان تحریک جنسی است، بدون این‌که بخواهند به تحریک در ناحیه تناسلی دقتی کنند.

این مطالعه جالب که در دانشگاه کرنل آمریکا (Cornell University) انجام شده و دکتر سیاوین ویلیامز (Savin-Williams)، روان‌شناس رابطه‌ی جنسی گزارش داد که در یک مقیاس خیلی وسیع محققان عکس‌العمل‌های مردمک چشم افراد را با تحریک جنسی بررسی کردند. طبق گفته دکتر ویلیامز وقتی مردی به زن مورد علاقه یا زنی که از نظر او تحریک‌برانگیز است مستقیم خیره می‌شود، مردمک چشمانش گشادتر می‌شود.

هر چند شناخت ارتباط بین اندازه مردمک چشم و برانگیختی جنسی به قرن ۱٦ میلادی می‌رسد در این زمان زنان در ایتالیا قطره‌های چشمی از شاخ و برگ سمی درختان بلادونا می‌ساختند که مردمک چشمان آن‌ها را در نتیجه تحریک جنسی گشاد نکند و یا به مفهومی از اغوای مردان جلوگیری شود.

دکتر ویلیامز در ادامه در این باره این‌چنین می‌گوید: «مردمک چشم در عکس‌العمل با هر مسئله‌ی هیجان‌انگیز و یا شرایط جالب و هیجان‌آور مثل مواجه‌شدن با عشق و یا یک اثر هنری زیبا گشاد می‌شود. این اتساع مردمک نشانه‌ای است که سیستم‌های عصبی ناخودآگاه و غیر قابل کنترل مانند افزایش ضربان قلب، و تنفس فعال است.

به‌صورت کاملاً سنتی و در سال‌های گذشته محققان اندازه مردمک چشم افراد را در عکس‌العمل به تماشای صحنه‌های جنسی اندازه گرفتند. در حالی که در همان حال اندازه آلت تناسلی برای مردان و اندازه رگ‌های خونی و گردش خون در واژن زنان را هم بررسی می‌کنند.

دکتر ساوین ویلیامز در مورد این اندازه‌گیری گفت که این شیوه اندازه‌گیری میل جنسی ایراداتی دارد. چون برخی مردم می‌توانند انگیختگی تناسلی خود را در هنگام افزایش میل جنسی کنترل کنند و یا به‌سادگی در محیط آزمایشگاهی نمی‌توانند به تحریکات جنسی عکس‌العمل نشان دهند. مهم‌تر این‌که برخی مردم به‌هیچ‌وجه نمی‌خواهند در آزمایش شرکت کنند که مستلزم آن باشد که ناحیه تناسلی آن‌ها مورد آزمایش قرار گیرد. حتی برخی صادقانه به سوالات جنسی به دلیل خجالت یا فرهنگ خاص تربیتی پاسخ نمی‌دهند.

بنابراین برای جلوگیری از این اشتباهات دکتر ساوین ویلیامز، عکس‌العمل مردمک چشم را دنبال کرد. او ۱۶۰ مرد و ۱۵۶ زن را برای این آزمایش در نظر گرفت و حتی تمایلات هم‌جنسگرایی را هم مدنظر داشت. او فیلم‌ها و عکس‌های مشخصی که با نکات نورپردازی و روان‌شناسی جنسی را رعایت می‌کرد، انتخاب کرده و با دوربین‌های دقیق عکس‌العمل مردمک چشمان آن‌ها را مدنظر گرفت. آن‌ها همین‌طور بعد از تماشای صحنه‌های محرک مورد سوال قرار گرفتند و نظرشان هم پرسیده شد.

نتیجه برای مردان کاملاً طبیعی و ساده بود. مردانی که به زنان تمایل جنسی دارند با دیدن صحنه‌های محرک زنان مردمک چشم‌شان تغییر کرد. این ماجرا برای مردان با تمایلات جنسی دیگر هم صادق بود که بر اساس تمایلات آن‌ها صحنه‌های مورد پسند خودشان را می‌دیدند و مردمک چشم‌شان تغییراتی کاملاً قابل توجیه داشت.

اما برای زنان قضیه خیلی پیچیده‌تر از این حرف‌ها بود. زنانی که تمایلات هم‌جنسگرایانه داشتند نسبت به تصاویر زنان دیگر مردمک چشم‌شان بزرگ‌تر می‌شد. اما زنان معمولی که تمایلات جنسی به مردان دارند با دیدن تصاویر مربوط به زنان هم‌جنسگرا و زنان عادی مورد تحریک جنسی قرار می‌گرفتند با وجود این‌که خودشان اعتراف می‌کردند که نسبت به تصاویر جنس مخالف تحریک می‌شوند اما مردمک چشم چیز دیگری می‌گفت.

به گفته دکتر ساوین ویلیامز این به مفهوم این نیست تمام زنان مستقیم و عادی به‌طور مخفیانه تمایل به هم‌جنس دارند و انگیختگی ذهنی آن‌ها لزوماً انگیختی بدنی آن‌ها را ندارد. محققان جنسی، نمی‌توانند با اطمینان دلیلی برای این اتفاق بیابند. یک تئوری این است که از آن‌جا که زنان در طول تاریخ میلیون‌ها بار مورد تجاوز جنسی قرار گرفته‌اند. آن‌ها در طول تاریخ به‌هر محرک جنسی تمایل نشان می‌دهند و مهم نیست که چقدر برای‌شان نچسب باشد. بر اساس این تئوری، زنانی که این داستان را در طول تاریخ تجربه می‌کنند کمتر دچار تروما یا عفونت بعد از تجاوز جنسی می‌شوند و حتی از نظر روانی بیشتر دوام می‌آورند و کمتر آسیب می‌بینند.

دکتر ساوین ویلیامز اعلام کرد که مرحله بعدی این آزمایشات تشخیص تمایلات جنسی ار طریق چشم‌ها در زنان این است که علاوه بر مردمک چشم یعنی عکس‌العمل ذهنی اندازه دهانه واژینال هر دو باهم باشند تا در این مورد با اطمینان بیشتری صحبت شود.

در نهایت این استاد دانشگاه کرنل نیویورک گفت: با این تکنولوژی می‌توان تمایلات جنسی در تمام فرهنگ‌ها را بررسی کرد و تشخیص تمایلات جنسی از طریق چشم‌ها مختص یک فرهنگ یا زبان خاص نیست و حتی می‌تواند کمک بزرگی به آن‌هایی بکند که هنوز در شناخت تمایلات جنسی خودشان مشکل دارند.[۱]


[] يادداشت‌ها

يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.


[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- استفانی پاپاس، سنجش میل جنسی افراد از روی چشم‌ها (Eyes Reveal Sexual Orientation)، وب‌سایت Live Science: جمعه ٣ آگوست ٢٠۱٢


[] جُستارهای وابسته




[] سرچشمه‌ها

وب‌‌سایت Live Science