جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۵ آذر ۲۹, دوشنبه

کودکان سه والدی

از: دانشنامه‌ی آریانا

کودکان سه والدی


فهرست مندرجات
بارداریلقاح مصنوعی

کودکان سه والدی (به انگلیسی: 3-parent babies)، نوزادنی هستند که قرار است با روش لقاح مصنوعی سه‌نفره - از دی‌ان‌ای یک مرد و دو زن - به‌وجود بیایند. زنانی که اختلالات میتوکندری و ژنتیکی داشته باشند، با این روش جدید، این شانس را دارند که فرزند سالم به‌دنیا بیاورند. در این روش، زن اولی مادر کودک و زن دومی اهداکننده‌ی تخمک سالم است.

میتوکندری قدرت درونی سلول‌ها است که همیشه از تخمک مادر به ارث می‌رسد. میتوکندری‌ها اگر معیوب باشند، ممکن است بیماری‌های کشنده‌ای به کودک منتقل شود. برای جلوگیری از آن، لقاح مصنوعی سه‌نفره روشی است که از دی‌ان‌ای سه نفر استفاده می‌کند.

در این روش، هسته‌ی اصلی که شامل دی‌ان‌ای اصلی پدر و مادر است، برداشته می‌شود و تنها میتوکندری معبوب زن باقی می‌ماند. هسته‌ی اصلی را وارد تخمک زن اهداکننده‌ می‌کنند که دی‌ان‌ای اصلی‌اش حذف شده و فقط دارای میتوکندری سالم است. فرزندی که با این روش متولد شود و هم‌چنین نسل آینده‌ی او دی‌ای‌ای سه فرد را دارا خواهند بود، اگرچه مقدار دی‌ان‌ای فرد اهداکننده تنها یک‌دهم درصد است. تمام ژن‌های تشکیل‌دهنده‌ی ظاهر و شخصیت کودک از پدر و مادر خواهد بود.

لقاح مصنوعی سه‌نفره

این روش، یک اقدام تاریخی با دانش جنجالی است. منتقدان این روش می‌گویند چیزی که در آرمایشگاه اتفاق می‌افتد، غیراخلاقی است و ممکن است ایمن نباشد و آغازی از زایش کودکان طراحی‌شده باشد. اما پارلمان بریتانیا در سال ٢٠۱۵ میلادی، این روش را با اکثریت قاطع تأیید کرد و تمام بررسی‌های علمی دال برآن است که این روش باید انجام شود. گروهی پزشکی نیوکاسل می‌گویند: «سالانه ممکن است تا ٢۵ زوج درمان شوند. هزینه آن را سرویس بهداشت ملی بریتانیا می‌پردازد.» این در حالی است که هیچ کشوری دیگر در دنیا تاکنون اجازه لقاح مصنوعی سه‌نفره را صادر نکرده است.


پیشینه‌ی تاریخی

لقاح مصنوعی برای اولین بار در دنیا در سال ۱۹۷۸ در انگلستان توسط دکتر رابرت ادواردز انجام شد که جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی را در سال ۲۰۱۰ برای وی به ارمغان آورد. لوئیزی براون، کودک حاصل از این لقاح در ۲۵ ژوئیه ۱۹۷۸ به‌دنیا آمد. از آن تاریخ تا کنون حدود ۵ میلیون کودک به این روش در دنیا زاده شده‌اند. اما لقاح مصنوعی سه‌نفره، روش پیشرفته لقاح آزمایشگاهی است که اخیراً گروهی از پزشکان در نیوکاسل آن را توسعه داده‌اند و انتظار می‌رود، این گروه، اولین گروهی باشند که این عمل را به عموم ارائه می‌دهند.

برخی خانواده‌ها چندین کودک را به‌دلیل بیماری‌های غیرقابل درمان میتوکندری از دست داده‌اند. این بیماری باعث می‌شود که فرد انرژی کافی برای ادامه‌ی ضربان قلب نداشته باشد. بیماری‌های میتوکندری تنها از طریق مادر به فرزندان منتقل می‌شود، بنابراین روش جدید لقاح آزمایشگاهی می‌تواند به جلوگیری از این بیماری کمک کند. در این روش از یک تخمک اهدا شده همراه با تخمک مادر و اسپرم پدر استفاده می‌شود. کودک متولد شده با این روش کمی از ماده ژنتیکی اهدا کننده‌ی تخمک را به ارث می‌برد، اما این عمل کاملاً قانونی، اخلاقی و از نظر علمی آماده بهره‌برداری برای عموم است.

بنابراین، سازمان باروری انسان و مطالعات جنینی در وزارت بهداشت بریتانیا با تولد کودکان سه والدی از دو مادر و یک پدر موافقت کرد و بریتانیا، نخستین کشوری بود که بچه‌دار شدن از طریق دی‌ان‌ای سه‌نفره را اجازه داد. این عمل تاریخی و جنجال‌برانگیز برای جلوگیری از تولد کودکانی انجام می‌گیرد که ممکن است با بیماری‌های مرگبار ژنتیکی به دنیا بیایند.


روش اجرایی

لقاح مصنوعی سه‌نفره، به دو روش زیر در سه مر حله انجام می‌شود:

۱) دو تخمک با اسپرم بارور می‌شوند، که نتیجه یک جنین از پدر و مادر اصلی است و یک جنین با استفاده از فرد اهدا کننده ۲) هسته‌ای که دارای اطلاعات ژنتیکی است از هر دو جنین خارج می‌شود ۳) با اضافه کردن هسته‌ی والدین به جنین اهدا کننده، یک جنین سالم ایجاد می‌شود. این جنین در داخل رحم مادر کاشته می‌شود.
۱) تخمک‌ها از مادری که میتوکندری ناقص دارد و از فرد اهدا کننده با میتوکندری سالم گرفته می‌شود ۲) بیشتر ماده‌ی ژنتیکی از هر دو تخمک خارج می‌شود ۳) ماده‌ی ژنتیکی مادر به‌داخل تخم اهدا شده تزریق می‌شود که توسط اسپرم بارور خواهد شد.


نگارخانه



[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها:...