جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۵ دی ۲, پنجشنبه

ریچارد فن کرافت-ابینگ

از: دانشنامه‌ی آریانا

ریچارد فن کرافت-ابینگ


فهرست مندرجات
روان‌پزشکانسکس‌شناسان

ریچـارد فن کـرافت-ابینـگ (به آلمانی: Richard von Krafft-Ebing) (زاده‌ی ۱۸۴۰ م - درگذشـته‌ی ۱۹۰۲ م)، روان‌پزشک و سکـس‌شناس و یکی از چهر‌ه‌های علم روانکاوی اهل آلمان بود.


زندگی‌نامه
ریچارد فن کرافت-ابینگ

ریچارد فن کرافت-ابینگ، در ۱۴ اوت ۱۸۴۰ میلادی، در شهر مانهایم در جنوب آلمان زاده شد. پدر و مادرش از اشراف جنوب آلمان بودند. پدرش مقام بالای اداری داشت و مادرش موسیقیدان ارزنده‌ای بود.

او پدر را در کودکی و مادر را در ۱۵ سالگی از دست داد و تحت مسؤولیت پدربزرگش که حقوقدان مشهوری بود، رشد کرد. نخست در هایلدِلبِرگ حقوق خواند ولی پس از مدت کوتاهی به پزشکی روی آورد.

۲۳ ساله بود که تحصیل دانشگاه را به پایان رساند و از آن پس همواره به‌عنوان پزشک به‌ویژه روانکاو در شهرهای گوناگون آلمان و اتریش کار می‌کرد.

ریچارد کرافت، در شاخه‌ی پزشکی قانونی به‌کار پرداخت و کتابی هم در زمینه‌ی ردیابی مجرمان دارد، اما اثر ماندگار و ارزنده‌ی او کتاب «روان‌بیماری جنسی» (Psychopathia Sexualis) است که در سال ۱۸۸٦ یعنی هنگامی که ۴٦ ساله بود، انتشار داد و با این کار داوری درباره هم‌جنسگرایان را سراسر جهان منقلب ساخت. تا زمان او همگان تنها هدف آمیزش جنسی را تولید مثل می‌دانستند و هرگونه رفتار جنسی متفاوت را انحراف تلقی می‌کردند.

هرچند کرافت−اِبینگ هم رفتارهای جنسی نامتعارف را «مشکل روانی» قلمداد می‌کرد، اما هم‌جنسگرایان و دیگر پدیده‌های جنسی متفاوت را محکوم نمی‌کرد. او حتا در سال ۱۸۹۷ یعنی در ۵۷ سالگی هنگامی که استاد دانشگاه و روانکاو بلندآوازه‌ای بود، تقاضای لغو ماده ۱۷۵ قانون مدنی آلمان آن زمان را کرد که هم‌جنسگرایی را جرم می‌شناخت.

او در پیشگفتار چاپ دوازدهم کتاب معروفش می‌نویسد: «فروش غیر‌مترقبه این کتاب به بهترین وجه نشان می‌دهد که چه اندازه بیچارگان بی‌شماری پیدا می‌شوند که به‌خاطر رفتار جنسی متفاوت‌شان، در این کتاب روشنگری و تسلای خاطر می‌جویند.»

ریچارد فون کرافت−اِبینگ، در ۲۲ دسامبر ۱۹۰۲ میلادی، به سن ٦۲ سالگی در شهر گراتس، مرکز استان اشتایرمارک، کشور اتریش درگذشت.


آثار

از ریچارد فن کرافت-ابینگ چند اثر در گرایش‌های جنسی و پزشکی و روان‌پزشکی به‌جا مانده است، از جمله: مالیخولیا: یک مطالعه بالینی (چاپ ۱۸۷۴ م)، روان‌شناسی جنایی پیشرفته برای وکلا (چاپ دوم، ۱۸۸۲ م)، روان‌آزاری جنسی: یک مطالعه بالینی-قانونی (چاپ اول، ۱۸۸٦ م)، فلج عمومی پیشرفته (چاپ ۱۸۹۴ م) و عصبی‌بودن و ضعف عصبی (چاپ ۱۸۹۵ م) را می‌توان نام برد. در این میان، کتاب «روان‌آزاری جنسی» (Psychopathia sexualis) بسیار معروف است.


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها:روان‌پزشکیتاریخ روان‌پزشکیگرایش‌های جنسی و پزشکیروان‌پزشکانسکس‌شناسان