جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۵ بهمن ۲۰, چهارشنبه

مودی، جیوانجی جمشیدجی

از: دانشنامه‌ی آریانا

جیوانجی جمشیدجی مودی


فهرست مندرجات
پارسیان هندموبدان زرتشتی

دکتر جیوانجی جمشیدجی مودی (به انگلیسی: Jivanji Jamshedji Modi) (زاده‌ی ۱۸۵۴ م - درگذشته‌ی ۱۹۳۳ م)، روحانی پارسی، محقق، فعال اجتماعی، موبد زرتشتیان هند و از اعضای هیئت پارسیان هند بود.


زندگی‌نامه
جیوانجی جمشیدجی مودی

جیوانجی جمشیدجی مودی، در سال ۱۸۵۴ میلادی، در هند زاده شد. او یگانه فرزند یک موبد زرتشتی بود که پدرش به‌عنوان نخستین رئیس موبدان زرتشتی یا روحانیان پارسی هند در آتشکده‌ی در جنوب بمبئی خدمت می‌کرد.

آموزش مقدماتی روحانیت زرتشتگری را، مودی در سن ۱۱ سالگی آغاز کرد و در سال ۱۸٧۱ میلادی، تحصیلات ثانوی خود را ادامه داد و در همین سال جانشین پدر در مقام موبد موبدان در آتشکده‌ی جنوب هند شد و این سمت را تا سال ۱۹۱٠ میلادی به‌عهده داشت.

دکتر مودی مسافرت‌هایی در باب امور زرتشیان انجام داد از جمله به ایران٬ که گزارشی را از این سفر را در سال ۱۹۲۵ به زبان گجراتی به چاپ رساند. وی در مسافرت خویش به ایران و آذربایجان و رضائیه، روستای به‌نام آم‌وی را دیدن کرده که ادعا می‌شود همان آموئی رساله‌ی پهلوی شتروئی‌های ایران (شهرستان‌های ایران) است. دیدن این روستا موجب می‌شود درباره‌ی زادبوم زرتشت، براساس روایات پهلوی، نظر برخی از خاورشناسان غربی و منابع دوره‌ی اسلامی به پژوهش بپردازد. تلاش او در این پژوهش این بود که به پیروی از روایات سنتی عهد ساسانی، زادگاه زرتشت را در آذربایجان ایران به اثبات برساند.

افزون بر تحقیق، دکتر مودی سازماندهی جامعه پارسیان در هند را نیز برعهده داشت. در سال ۱۸۹۳ عنوان «شمس‌العلما» توسط دولت بریتانیا به او اعطا نمود.


آثار

جیوانجی جمشیدجی مودی، بیش از ۷۰ عنوان کتاب و ۱۲۰ عنوان مقاله تحقیقی درباره تاریخ دین زرتشت به‌رشته تحریر درآورد. مجموعه آثار وی به چاپ رسیده است.


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها:...