جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۵ بهمن ۲۶, سه‌شنبه

نیکلاس سیمز ویلیامز

از: دانشنامه‌ی آریانا

نیکلاس سیمز ویلیامز


فهرست مندرجات
خاورشناسانزبان بلخی

نیکلاس سیمز ویلیامز (به انگلیسی: Nicholas Sims-Williams) (زاده‌ی ۱۹۴۹ م -)، استاد دانشکده‌ی مطالعات مشرق‌زمین و آفریقا (SOAS)، دانشگاه لندن است که در آن‌جا به پژوهش مطالعات ایران و آسیای میانه در بخش زبان‌ها و فرهنگ خاور نزدیک و خاورمیانه می‌پردازد. تخصص وی در تاریخ آسیای میانه است و به‌ویژه بر روی زبان‌های سُغدی و بلخی مطالعه کرده‌ است. هم‌چین وی عضو «انجمن رایزنی روزنگار مطالعات ایرانی» نیز است.


زندگی‌نامه
نیکلاس سیمز ویلیامز

نیکلاس سیمز ویلیامز، در ۱۱ آوریل ۱۹۴۹ میلادی، در چاتهام، کِنت، شهری در منطقه‌ی لندن کشور انگلستان زاده شد. بعد از مطالعات زبان‌های ایرانی باستان، میانه و جدید و موضوعات مرتبط به آن در کمبریج، وی تمام کار خود را در مدرسه مطالعات شرقی و آفریقایی دانشگاه لندن متمرکز کرد، جایی که در آن‌جا به تدریس هفت زبان ایرانی (اوستایی، پارسی باستان، پارسی میانه، پارتی، باختری (بلخی)، سغدی و ختنی) و گاهی اوقات هم سریانی پرداخته می‌شد.

سپس او پژوهش‌های خود را به‌ویژه روی زبان‌های ایرانی میانه‌ی ایران شرقی و آسیای مرکزی که ریشه‌ی هندواروپایی داشتند، متمرکز ساخت. کتاب‌های او عمدتاً شامل کتیبه‌های سغدی در شمال پاکستان، اسناد مخلوط سغدی و ترکی قدیم به‌دست آمده از سین کیانگ چین، و اسناد زبان باختری از شمال افغانستان است. او در حال حاضر، بر روی یک مجموعه‌ای سغدی مسیحی و قطعات فارسی جدید (دری) در مجموعه‌ای تورفان برلین کار می‌کند.


آثار

...



[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها

پروفسور نیکلاس سیمز ویلیامز، نوشته‌های به زبان باختری از افغانستان کهن
...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها │ افغانستان‌شناسی │ افغانستان‌شناسان