جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۵ اسفند ۱۴, شنبه

آلبرماله

از: دانشنامه‌ی آریانا

آلبرماله


فهرست مندرجات
زندگی‌نامهتاریخ‌نگاران فرانسوی

آلبرماله (به فرانسوی: Albert Malet) (زاده‌ی ۱٨٦۴ م - درگذشته‌ی ۱۹۱۵ م)، مورخ فرانسوی و نویسنده‌ی کتاب‌های علمی درسی، که در جنگ جهانی اول کشته شد.


زندگی‌نامه
سرباز فرانسوی در جنگ جهانی اول

آلبرماله در ٣ مه ۱٨٦۴ میلادی، در شهر کلرمون فران، مرکز ناحیه اوورنی در کشور فرانسه زاده شد. با آن که او در امتحان نهایی مدرسه نظامی سن-سیر مردود شد، در سال ۱٨٨۹ میلادی، موفق شد مدرک انجمن تاریخ و جغرافیا را به‌دست بیاورد. پس از آن، در سال ۱٨۹٧، آلبرماله، در لیسه (دبیرستان) ولتر در پاریس به‌عنوان استادیار تاریخ به تدریس پرداخت.

در سال ۱۹٠۴، آلبرماله، یکی از اعضای مؤسس و دبیر هیأت مدیره انجمن تاریخ انقلاب بود و در سال ۱۹۱۴، به‌عنوان در لیسه‌ی لویی گراند مشغول به تدریس شد. او نه‌تنها تاریخ را تدریس می‌کرد، بلکه به نوشتن تاریخ نیز آغاز کرد.

وی، از سال ۱٨۹٣ تا ۱۹٠۴، دوازده جلد تاریخ عمومی قرن چهارم تا به امروز را نگاشت که توسط آرنست لوئیس ویرایش و منتشر شد. افزون بر این، او کتاب‌های زیادی برای گروه کتاب اَشِت، که یک شرکت چاپ و نشر فرانسوی است و دفتر اصلی آن در پاریس قرار دارد، نوشت. در این میان، میشرکت چاپ و نشر فرانسوی است که دفتر اصلی آن در پاریس قرار دارد. در این میان، می‌توان از متن کلاسیک تاریخ فرانسه (از دوران باستان تا دوره‌ی معاصر) نام برد.

در جنگ جهانی اول، آلبرماله، به‌صورت داوطلبانه با درجه زیرستوانی در گروهان ٦٣ پیاده‌نظام خدمت می‌کرد. او در ٢۵ سپتامبر ۱۹۱۵، در آرتوا (Artois)، در منطقه‌ی شمال فرانسه، در حمله‌ای به کمون (بخشداری) تئولوس (Thélus) کشته شد.


آثار

آلبرماله بیشتر آثارش را برای دوره‌های ابتدایی و ثانوی مدارس فرانسه نوشت و از این بین، تاریخ جهان او که همراه با ژول ایزاک آن را تألیف نموده، به فارسی ترجمه شده است.


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها:...