جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۵ اسفند ۱۴, شنبه

ژول ایزاک

از: دانشنامه‌ی آریانا

ژول ایزاک


فهرست مندرجات
زندگی‌نامهتاریخ‌نگاران فرانسوی

ژول ایزاک (به فرانسوی: Jules Isaac) (زاده‌ی ۱٨٧٧ م - درگذشته‌ی ۱۹٦٣ م)، در آغاز جنگ جهانی دوم، یک تاریخ‌نگار مشهور یهودی ‌تبار اهل فرانسه بود. پس از پایان جنگ، او به‌خاطر نقش اساسی که در روابط مسیحیان و یهودیان بازی کرد، به‌ویژه اعلامیه Nostra Aetate (رابطه‌ی کلیسا با ادیان غیر مسیحی) در شورای دوم واتیکان، به شهرت جهانی رسید. از این‌رو، ژول ایژاک، اعتبار بین‌المللی خود را مدیون روابط جهان مسیحیت و یهودی است.


زندگی‌نامه
ژول ایزاک

ژول ایزاک با نام کامل ژول مارکس ایزاک، در ۱٨ نوامبر ۱٨٧٧ میلادی، در یک خانواده‌ی یهودی، در شهر رن (Rennes) مرکز ایالت بروتاین در فرانسه به‌دنیا آمد. جد پدری او، در ارتش بزرگ (Grand Army)، که اصطلاحاً به نیروهای مسلح ناپلئون بناپارت گفته می‌شد، خدمت می‌کرد و در در نبرد واترلو شرکت داشت. پدرش، افسر نظامی فرانسه بود و در دوران امپراتوری دوم فرانسه، به‌عنوان رهبر اسکادران منصوب شد و برای او دو لژیون افتخار اهدا شد.

زمانی‌که ایزاک (اسحاق) دوازده سال داشت، پدر و مادرش، هر دو با اختلاف چند ماه درگذشتند. پس از آن، او وارد دبیرستان Lakanal در Sceaux شد.

در سال ۱٨۹٧، زمانی‌که ایزاک بیست ساله بود، با شارل پگی (Charles Péguy) نویسنده، شاعر و مقاله‌نویس قرن نوزدهم میلادی اهل فرانسه دیدار کرد. این آغاز یک دوستی طولانی بود که در آن ایزاک تحت تأثیر پگی قرار گرفت. آن‌ها با هم مجله‌‌ی فرانسوی Cahiers de la Quinzaine را منتشر کردند.

شارل پگی، یک مسیحی بود، دوستی او با ایزاک هفده سال طول کشید تا هنگامی‌که در ۵ سپتامبر ۱۹۱۴ میلادی درگذشت. این دو، هم‌چنان باهم برای بهبود روابط مسیحیان و یهودیان کار می‌کردند. در این کار، آن‌ها به حملات ضدیهودی مواجه شدند. یهودستیزی در فرانسه توسط ادوار درومون (Édouard Drumont)، روزنامه‌نگار، نویسنده‌ی فرانسوی و بنیان‌گذار روزنامه ضدیهودی حرف آزاد (La France juive) تبلیغ می‌شد.


آثار

...


...



[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها:...