جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۵ اسفند ۱۷, سه‌شنبه

محمدرسول باوری

از: دانشنامه‌ی آریانا

محمدرسول باوری

چهره‌های فرهنگی افغانستاناستادان دانشگاه کابل

محمدرسول باوری (به انگلیسی: Mohammad Rasoul Bawari) (زاده‌ی ۱٣٣٦ خ -)، استاد و معاون پیشین دپارتمان (دیپارتمنت) باستان‌شناسی دانشکده‌ی علوم اجتماعی دانشگاه کابل و سرپرست و معین وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان است.


زندگی‌نامه
پوهنوال محمدرسول باوری

محمدرسول باوری، در سال ۱٣٣٦ خورشیدی (۱۹۵۷ میلادی)، در شهرستان (ولسوالی) دهراوت استان (ولایت) اُرزګان زاده شد. در سال ۱٣۵۴ از دبیرستان سیدال‌خان ترین‌کوت فارغ‌التحصیل شد و در همان‌سال، وارد دانشکده‌ی ادبیات و علوم بشری دانشگاه کابل گردید و در رشته‌ی تاریخ به‌تحصیل پرداخت. او در سال ۱٣۵٨، مدرک کارشناسی خود را به‌دست آورد.

باوری، پس از آن که شش ماه دوره‌ی خدمت سربازی را به پایان برد، در سال ۱٣٦٠، وارد هیأت (کادر) علمی دانشگاه کابل شد و در دانشکده‌ی علوم اجتماعی به تدریس پرداخت.

بین سال‌های ۱٣٦۵ تا ۱٣٦۷، باوری دوره‌ی کارشناسی ارشد (ماستری) را در دانشگاه کابل با موفقیت به پایان رسانید. سپس، تا سال ۱٣۷۷، در دپارتمان باستان‌شناسی دانشکده‌ی علوم اجتماعی دانشگاه کابل مشغول به تدریس شد. افزون بر این، با تحقیق و نگارش چند اثر علمی در مورد تاریخ و باستان‌شناسی رتبه‌ی علمی دانشیار درجه‌ی یکم (پوهنوال) را به‌دست آورد.

هم‌چنین باوری، عضو شورای علمی و معاون دانشکده‌ی علوم اجتماعی دانشگاه کابل بود و مدتی رئیس دانشگاه (پوهنتون) شیخ زاید استان (ولایت) خوست شد. به‌علاوه او، در بیشتر از ۱۰۰ سمینار علمی در داخل و بیش از ۱۰ سمینار علمی در خارج از کشور شرکت کرده و مقالات خود را ارائه داده است.

وی، پس از سقوط دولت دکتر نجیب‌الله، به‌سبب اوضاع نابسامان کشور، ناگزیر شد به کشور هلند پناهنده شود و در شهر خرونینگن اقامت گزیند. وی، در این شهر، در انستیتوی باستان‌شناسی به پژوهش مشغول شد و در حفاری‌های باستان‌شناسی دانشگاه آن شهر همکاری کرد.

در جدی (دیماه) ۱۳۹۵، محمدرسول باوری، براساس پیشنهاد وزارت اطلاعات و فرهنگ، به‌حکم محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، به‌عنوان معین آن وزارت منصوب گردید و در ماه حوت (اسفند) همان‌سال به مقام سرپرست آن وزارت گماشته شد.


آثار

از پوهنوال محمدرسول باوری، بیشتر از ۳۰ عنوان آثار علمی، ۵ عنوان اثر آماده چاپ، و بیشتر از ۲۰۰ مقاله به نشر رسیده است. شماری از آثار او به شرح زیر است:

  • د روښانيانو غورځنگ (خیزش روشانیان) (تک‌نگاری یا مونوگراف)، که در سال ١٣۵٨ منتشر شد.

  • اصول و تحقيقات باستان‌شناسی، چاپ دانشگاه کابل، در سال ١٣٦١.

  • باستان‌شناسی شرق ميانه، چاپ دانشگاه کابل، در سال ١٣٦٢.

  • باستان‌شناسی کشورهای همجوار، چاپ دانشگاه کابل، در سال ١٣٦۴.

  • باستان‌شناسی افغانستان، چاپ دانشگاه کابل، در سال ١٣٦۵.

  • اصول ترميم و بازسازی آثار باستانی، چاپ دانشگاه کابل، در سال ١٣٦٦.

  • افغانستان در عهد باستان، چاپ مطبعه دولتی کابل، در سال ١٣٦٧.

  • باستان‌شناسی ساحوی (اصول حفريات)، چاپ دانشگاه کابل، در سال ١٣٦٨.

  • باستان‌شناسی مدنيت‌های اوليه‌ی افغانستان، چاپ دانشگاه کابل، در سال ١٣٧١.

  • موزيم‌شناسی و سير موزيم‌ها در افغانستان، چاپ سپک ټولنه، در سال ١٣٧۴.


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها:...