جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۵ اسفند ۲۹, یکشنبه

ترشحات واژن و دهانه‌ی رحم

از: دانشنامه‌ی آریانا

ترشحات واژن و دهانه‌ی رحم


فهرست مندرجات
واژندهانه‌ی رحم

ترشحات واژن و دهانه‌ی رحم (به انگلیسی: Vaginal and cervical secretions)، مایعی است که از غدد داخل واژن و گردن رحم خارج می‌شود و در واقع باکتری‌ها و سلول‌های مرده را به بیرون دفع می‌کند. ترشحات زنانه، به‌طور کلی، امری طبیعی است که مسلماً نقش بسزایی در پاکیزگی واژن (مجرای تناسلی) و جلوگیری از بروز عفونت دارد و در دوران مختلف کم و زیاد می‌شود. اما گاهی این ترشحات با زیادشدن‌ بیش از حد معمول، هشداری به همراه دارند که بایستی جدی گرفته شود.


ترشحات واژن
ترشحات واژن

مَهبَل یا واژن (Vagina)، مجرایی به‌طول بین ۹ و ۱۱ سانتی‌متر و قطر سوراخ بیرونی آن در حدود ۲ سانتی‌متر، در دستگاه تناسلی زنانه است که مدخلی به بخش بیرونی دستگاه تناسلی (فَرْج) دارد و گذرگاهی برای خروج ترشحات واژن و دهانه‌ی رحم و خون عادت ماهانه از بدن فراهم می‌آورد.

در طی برانگیختگی جنسی، به‌ویژه با تحریک کلیتوریس، ماده خودروان‌کاری از سلول‌های دیواره‌های مهبل ترشح می‌گردد، که درون آن به‌وسیله همین ماده‌ای لزج برای تساهل در ورود و خروج آلت تناسلی مردانه لیز و لغزنده می‌شود و از اصطکاک ایجادشده در اثر فعالیت‌های گوناگون جنسی می‌کاهد. تمام زن‌ها - چه مجرد و چه متاهل - از سن بلوغ تا یائسگی، ترشحات واژن دارند. این ترشحات که در اصطلاح علمی «Vaginal discharge» نامیده می‌شود، مخلوطی از مایع، باکتری‌ها و سلول‌های مرده است که مهبل را تمیز و مرطوب نگه می‌دارد و در پیشگیری از عفونت آن کمک می‌کند.

مقدار این ترشحات در زنان مختلف متفاوت است و به‌علاوه رنگ آن نیز می‌تواند از حالت شفاف تا سفید شیری متغیر باشد و این بسته به زمان دفع در چرخه‌ی قاعدگی است.

اگر چه رنگ، مقدار و حالت ترشحات واژن، در دوران قبل و بعد از عادت ماهیانه تغییر می‌کند و این مسئله کاملاً طبیعی است، اما گاهی تغییر در این ترشحات نشانه‌ای از وجود مشکل است.

ترشحات طبیعی واژن: رقیق، چسبنده،‌ غلیظ، و در مجموع باید گفت حالت آن متغیر است. نکته‌ی مهم در این ترشحات آن است که باید شفاف،‌ سفید یا شیری مایل به سفید باشند. بنابراین، در مواردی که مشکلی وجود دارد، ترشحات دچار تغییراتی شده، و نیز بوی آن تغییر کرده و نامطبوع می‌شود،‌ رنگ‌ آن سبز، خاکستری یا حالتی شبیه ترشحات عفونی می‌شود،‌ در مهبل حالت خارش، ‌سوزش،‌ تورم و قرمزی به‌وجود می‌آید و یا حتی گاهی در دورانی به‌غیر از عادت ماهیانه از مهبل خون خارج می‌شود که در این موارد باید حتماً به پزشک متخصص زنان مراجعه شود.

معمولاً عفونت مهبل (باکتریایی یا قارچی) عامل شایعی در تغییر ترشحات آن است که در عفونت قارچی مهبل‌ ترشحات بسیار سفید و غلیظ می‌شود و شکل پیدا می‌کند،‌ بوی ترشحات تند است و حالت خارش و سوزشی در مهبل یا اطراف آن حس می‌شود، و در عفونتی که توسط باکتری ایجاد می‌شود، مقدار ترشحات زیادتر می‌شود و حالت کف‌آلود پیدا کرده، به رنگ خاکستری در می‌آید و بوی ترشحات نیز بسیار نامطبوع می‌شود. با مشاهده هر یک از این علائم نیز باید فوراً به پزشک مراجعه شود.


ترشحات دهانه‌ی رحم

ترشحات واژن، انواع مختلفی دارند، که یکی از آن‌ها را «ترشحات دهانه‌ی رحم» یا «مخاط دهانه‌ی رحم» (Cervical fluid با علامت اختصاری CF یا Cervical Mucus با علامت اختصاری CM) می‌نامند. این ترشحات، که در طول چرخه قاعدگی توسط غدد کریپت دهانه‌ی رحم (Cervical Crypt) تولید می‌شود و در تولیدمثل و باروری نقش مهم دارند.

نوع ترشحاتی که بدن زن تولید می‌کند، می‌تواند بیانگر قابلیت باردار شدن او باشد. هر زنی می‌توانید این ترشحات را با انگشت خود یا دستمال توالت بررسی نماید. در روزهایی که قابلیت باردار شدن ندارد و تخمک‌گذاری آغاز نشده است، ترشحات رحم شفاف و چسبناک هستند، در واقع بافتی مشابه با «کته وارفته» دارند. در طول چند روزی که نهایتاً به تخمک‌گذاری منتهی می‌شود میزان ترشحات بیشتر خواهد شد؛ این ترشحات، سفید و لغزنده بوده و مشابه با سفیده تخم مرغ خام به‌نظر می‌رسد و آمیزش در این دوره به احتمال زیاد به باردار شدن منجر می‌شود. در آخرین روزی که این‌گونه ترشحات مشاهده می‌شود، بیشترین احتمال بارداری وجود دارد. این زمان، یک روز مانده به تخمک‌گذاری یا همان روز تخمک‌گذاری خواهد بود. تغییر میزان و بافت این ترشحات به‌واسطه تغییر در سطح هورمون استروژن است که در زمان تخمک‌گذاری افزایش پیدا می‌کند.


ترشحات غیرطبیعی و راه‌های درمان



[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها:...