جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۶ فروردین ۱۳, یکشنبه

سخنان پاپ فرانسیس در تایید بیگ‌بنگ و تئوری تکامل

از: دویچه‌وله فارسی

پاپ فرانسیس

تئوری بیگ‌بنگ و تکامل


فهرست مندرجات

.



سخنان پاپ فرانسیس در تایید بیگ‌بنگ و تئوری تکامل‌‌‌

پاپ فرانسیس در مقایسه با رهبران پیشین کلیسا در بسیاری زمینه‌ها از جمله حقوق هم‌جنس‌گرایان و اقلیت‌های جنسی دیدگاه‌های منحصر‌به‌فردی دارد

پاپ فرانسیس (به انگلیسی: Pope Francis) با نام اصلی خورخه ماریو برگولیو (به اسپانیایی: Jorge Mario Bergoglio) (زاده‌ی ۱۷ دسامبر ۱۹۳۶ در بوئنوس آیرس، آرژانتین)، رهبر سریر مقدس؛ حکومت مرکزی کلیساهای کاتولیک جهان، است. او از سال ۱۹۹۸ به‌عنوان سراسقف بوئنوس آیرس به‌خدمت پرداخت و در سال ۲۰۰۱ مقام کاردینالی را از پاپ ژان پل دوم دریافت کرد. برگولیو در سال ۲۰۱۳ به‌جای بندیکت شانزدهم به‌عنوان پاپ انتخاب شد و لقب فرانسیس را برای خود برگزید.

وی اولین عضو فرقه‌ی یسوعی، اولین اهل قاره‌ی آمریکا و پس از گرگوری سوم سوری، اولین غیر اروپایی است که به این مقام می‌رسد. فرانسیس ایتالیایی، اسپانیایی و آلمانی را به‌راحتی سخن می‌گوید.

مجله آمریکایی تایم، رهبر کاتولیک‌های جهان را به‌عنوان «شخصیت سال ۲۰۱۳» برگزید. به باور گردانندگان تایم، تاکنون در صحنه‌ی بین‌المللی کمتر کسی توانسته مانند پاپ فرانسیس در مدتی کوتاه‌ بیشترین توجه جهانیان را به‌خود جلب کند. او بر خلاف پاپ‌ پیشین، بندیکت شانزدهم، خواهان اصلاحات اساسی در کلیسای کاتولیک است.[۱]


سخنان بی‌سابقه پاپ فرانسیس

پاپ فرانسیس معتقد است تئوری بیگ‌بنگ درباره منشا آفرینش و تئوری تکامل هیچ تضادی با تعالیم دینی ندارند. او هم‌چنین گفت: «نباید خداوند را جادوگری ببینیم که با عصای جادویی‌اش می‌تواند دست به‌هر کاری بزند.»

پاپ فرانسیس احتمالاً پیش‌بینی‌ناپذیرترین پاپی است که دنیا به خود دیده است. او بار دیگر سخنانی مطرح کرده که طرح آن‌ها از سوی پاپ آن‌قدر عجیب است که به‌سرعت خبرساز شده و موجی از حیرت را در میان مخاطبان سراسر جهان برانگیخته است.

بالاترین مقام مذهبی کلیسای کاتولیک٬ در سخنرانی خود در آکادمی علوم جامعه اسقف‌ها در واتیکان٬ با تایید تئوری بیگ‌بنگ (مه‌بانگ) و نظریه تکامل چارلز داروین که از دیرباز به‌عنوان مهم‌ترین وجوه اختلاف جهان‌بینی علمی و نگرش مذهبی بر سر مسأله آفرینش شناخته می‌شوند٬ گفت هر دو نظریه واقعی و درست‌اند و با خداباوری و پذیرش خدا به‌عنوان آفریدگار نهایی سازگارند و با دیدگاه‌های کلیسا درباره‌ی منشأ هستی و حیات مغایرتی ندارند.

این سخنان پاپ در حالی مطرح می‌شود که در شماری زیادی از کشورهای جهان٬ هنوز هم از آموزش بیگ‌بنگ و تئوری تکامل در مدارس به خاطر «ضدیت با تعالیم آسمانی» خودداری می‌شود و آفرینش‌باوران صحت آن را نمی‌پذیرند و آن را در تضاد با جهان‌بینی خود می‌یابند.

برخی از ناظران می‌گویند این سخنان پاپ٬ نقطه‌ی پایانی است بر «شبه‌نظریاتی» که توسط پاپ‌های پیشین٬ به‌خصوص پاپ بندیکت شانزدهم تبلیغ و ترویج می‌شد.

پاپ فرانسیس در این مراسم که به‌مناسبت رونمایی از مجسمه‌ی پاپ بندیکت شانزدهم برگزار شد٬ هم‌چنین گفت: «وقتی درباره‌ی تکوین آفرینش می‌خوانیم٬ این خطر وجود دارد که خداوند را همچون جادوگری تصور کنیم که عصایی جادویی دارد و قادر به انجام هر کاری هست؛ اما این‌طور نیست.»

به گفته او «خدا انسان‌ها را آفریده و به آن‌ها اجازه داده تا بر اساس قوانین درونی که در هر فردی نهادینه شده٬ برای توسعه و تکامل خود اقدام کنند و به رضایت برسند».

رهبر کلیسای کاتولیک هم‌چنین تصریح کرد: «تکامل در طبیعت است و موید وجود آفریدگار است٬ نه نافی آن. بیگ‌بنگ هم نمی‌تواند نافی وجود آفریدگاری الهی باشد٬ بلکه نیازمند وجود آن است.» به‌رغم پُررنگ بودن نیروهای الهی در جهان‌بینی پاپ٬ بسیاری از مخاطبان بیان این دیدگاه‌ها را «گام بزرگ کلیسای کاتولیک به‌جلو» خوانده‌اند.

پاپ فرانسیس در مقایسه با رهبران پیشین کلیسا در بسیاری زمینه‌ها از جمله حقوق هم‌جنس‌گرایان و اقلیت‌های جنسی دیدگاه‌های منحصر‌به‌فردی دارد که از زمان روی‌کار آمدنش دنیا را شگفت‌زده کرده٬ تا جایی‌که برخی او را «هیپی‌ترین رهبر مذهبی جهان» و «لیبرال‌ترین پاپ تاریخ» خوانده‌اند.[٢]


[] يادداشت‌ها

يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.


[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- پاپ فرانسیس، «شخصیت سال» ۲۰۱۳ مجله تایم، وب‌سایت دویچه‌وله فارسی: دوشنبه ۱۱ دسامبر ۲۰۱۳ - ۲۰ آذر ۱٣۹۲
[٢]- سخنان بی‌سابقه پاپ فرانسیس در تأیید بیگ‌بنگ و تئوری تکامل، وب‌سایت دویچه‌وله فارسی: چهارشنبه ٢۹ اکتبر ٢٠۱۴ - ٧ آبان ۱٣۹٣


[] جُستارهای وابسته




[] سرچشمه‌ها

وب‌‌سایت بی‌بی‌سی