جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۶ اردیبهشت ۱۷, یکشنبه

چارلی ویلسون

از: دانشنامه‌ی آریانا

چارلی ویلسون


فهرست مندرجات
جنگ سردسیا در افغانستان

چارلز نسبیت ویلسون (به انگلیسی: Charles Nesbitt »Charlie« Wilson) معروف به چارلی ویلسون (Charlie Wilson) (زاده‌ی ۱۹٣٣ م - درگذشته‌ی ٢٠۱٠ م)، سیاستمدار اهل تگزاس، افسر نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا و به‌مدت ۱٢ سال (در دهه‌ی هشتاد میلادی) نماینده‌ی حزب دموکرات از حوزه‌ی انتخابیه دوم تگزاس - که در ایالت تگزاس قرار دارد - بود. این عضو پیشین کنگره آمریکا، به‌دلیل حمایت‌هایش از مجاهدین افغان در جنگ علیه اتحاد جماهیر شوروی سابق شهرت داشت.


زندگی‌نامه
چارلی ویلسون

چارلی ویلسون، در اول ژوئن ۱۹٣٣ میلادی، در شهر ترینیتی در ایالت تگزاس از ایالات جنوبی ایالات متحده آمریکا زاده شد. او در زادگاه خود پرورش یافت و مدرسه را تا پایان دوره‌ی دبیرستان در سال ۱۹۵۱ در آن‌جا به انجام رسانید. سپس، یک ترم در دانشگاه ایالتی هوستون‌سام در هانتسویل، تگزاس، قبل از این‌که وارد آکادمی نیروی دریایی ایالات متحده در آناپولیس، مریلند شود، درس خواند. او در سال ۱۹۵٦، درجه‌ی لیسانس خود را در رشته‌ی مهندسی الکترونیک به‌دست آورد.

بین سال‌های ۱۹۵٦ و ۱۹٦٠، ویلسون تا رسیدن به درجه‌ی ستوان، به‌عنوان افسر توپخانه در ناوشکن، در نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا خدمت کرد. سپس، در بخشی از یک واحد اطلاعاتی پنتاگون که نیروهای هسته‌ای اتحاد جماهیر شوروی را مورد بررسی قرار می‌داد، مشغول به‌کار شد.


جنگ پنهان

چارلی ویلسون، برای عطف توجه گنگره آمریکا به حمایت از عملیات طوفان (Operation Cyclone)، بزرگترین عملیات مخفی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، که در زمان دولت جیمی کارتر و رونالد ریگان - از سال ۱۹٧۹ تا سال ۱۹٨۹ میلادی - انجام گرفت، مشهور است. در این عملیات، مجاهدین افغان در برابر نیروهای اشغالگر ارتش سرخ شوروری سابق با تجهیزات نظامی از جمله سلاح‌های ضدهوایی، شامل برخی موشک‌های ضدهوایی و سلاح‌های دوش‌پرتاب (FIM-43 Redeye) مجهز شدند.

    ویلسون که در دهه‌ی هشتاد میلادی نماینده ایالت تگزاس ایالات متحده آمریکا در کنگره این کشور بود، موفق شد در نتیجه‌ی تلاش‌هایش منابع زیادی را برای فراهم ساختن سلاح و تجهیزات نظامی در حمایت از مجاهدین افغان فراهم کند. موشک‌های زمین به‌هوای استنگر نیز در نتیجه‌ تلاش‌های ویلسون در اختیار مجاهدین افغان قرار داده شد. این موشک‌ها بعد از آن در اختیار مجاهدین قرار گرفت که نیروهای شوروی سابق با استفاده از نیروهای هوایی و بمب‌افگن، مواضع مجاهدین را در هم می‌کوبید و فدافندهای هوایی که مجاهدین در اختیار داشتند، در دفاع از بمب‌افگن‌های سریع‌السیر شوروی موثر نبودند. بسیاری از موشک‌های استنگر که مجاهدین در اختیار داشتند، عملاً استفاده نشد و بعدها آمریکایی‌ها سعی کردند آن‌را با قیمت چند برابر از گروه‌های مجاهدین بخرند. هراس آمریکایی‌ها از این‌که مبادا این موشک‌ها در اختیار رقیب اصلی‌اش، روسیه، قرار بگیرد، سبب شده بود بازار خرید استنگر برای مدتی گرم باشد و فرماندهان عمده‌ی گروه‌های مجاهدین را به‌خود مشغول کند.


نگارخانه



[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها:...