جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۶ تیر ۱۶, جمعه

دیوید ساموئل مارگلیوث

از: دانشنامه‌ی آریانا

دیوید سموئل مارگلیوث


فهرست مندرجات
عرب‌شناسان غربتاریخ‌نگاران اسلام

دیوید ساموئل مارگلیوث (به انگلیسی: David Samuel Margoliouth) (زاده‌ی ۱۸۵۸ م - درگذشته‌ی ۱۹۴۰ م)، که مدت کوتاهی کشیش کلیسای انگلیس بود، به شرق‌شناسی پرداخت و از سال ۱۸۸۹ تا سال ۱۹۳۷ میلادی، پروفسور عربی‌پژوهی کرسی لودین در دانشگاه آکسفورد بود.


زندگی‌نامه
دیوید ساموئل مارگلیوث

دیوید ساموئل مارگلیوث، در ۱۷ اکتبر سال ۱۸۵۸ میلادی، در یک خانواده‌ی انگلیسی‌ یهودی‌تبار زاده شد. پدرش حزقيال مارگلیوث، یک یهودی بود که به مسيحيت گرويد و مبلّغ مسیحی شد. ديويد نيز مانند پدر، در نهايت، مسيحی شد و در سال ۱۸۹۹ ميلادی، به‌عنوان کشيش، غسل تعميد دید؛ با وجود اين، در ایمان خود، يهودی ماند.

او در وینچستر، در زمینه‌ی ادبیات کلاسیک و زبان‌های سامی تحصیل کرد و از نیوکالج دانشگاه آکسفورد، فارغ‌التحصیل شد. در آن‌جا، زبان‌های عربی، فارسی، ترکی، ارمنی، سریانی و عبری را آموخت و تز دانشگاهی خود را که Analecta Orientalia ad Poeticam Aristoteleam نام داشت، در سال ۱۸۸۸ منتشر کرد.

در سال ۱۸۸۹، ساموئل مارگلیوث موفق شد تا کرسی عربی‌پژوهی لودین در دانشگاه آکسفورد را به‌دست آورد. او، در سال ۱۹۰۱، به‌عنوان کاشف نامه‌های بازرگانی فارسی-یهودی که در اویلیق دافان، شمال‌غرب چین به‌دست آمد، شناخته شد. قدمت این متون، که آغازین‌ترین نشانه‌ی از حضور یهودیان در چین است، به سال ۷۱۸ پس از میلاد می‌رسد. مارگلیوث، در ژوئیه ۱۹۰٢، مدرک دکترای خود را از کالج نیویورک، آکسفورد نیز دریافت کرد.

در حوزه‌ی شرق‌شناسی، بیش‌تر وقت خود را به مطالعات درباره‌ی ادیان سامی، به‌ویژه پژوهش‌های يهودی وقف کرد. با وجود این، به مرور با فرهنگ و سرزمین‌های اسلامی نیز آشنا گشت و آثاری بسیاری در خصوص اسلام‌شناسی و تاریخ اسلام نگاشت.

وی، از سال ۱۹۰۵، عضو شورای انجمن سلطنتی آسیایی (Royal Asiatic Society) شد و از سال ۱۹۲۷ مدیر این انجمن گشت. در سال ۱۹۲۸، یک مدال طلا، که هر سه سال یک‌بار داده می‌شود، به او اختصاص یافت و از سال ۱۹۳۴ تا سال ۱۹۳۷، رئیس این انجمن شد. مارگلیوث، در سال ۱۹۳۷، به‌دلیل بیماری، بازنشسته شد.

سرانجام، دیوید ساموئل مارگلیوث در ۲۳ مارس ۱۹۴۰ میلادی، در شهر لندن درگذشت. احمد شوقی، یکی از شاعران بزرگ عرب‌زبان اهل مصر و پیشگام ادبیات مدرن در آن کشور، شعر مشهور «رود نیل» خود را به مارگلیوث اختصاص داد.


آثار

از جمله‌ پژوهش‌های دیوید ساموئل مارگلیوث، در مورد ادیان سامی، عبارت‌اند از:

    خطوط دفاعی مکاشفه کتاب مقدس (Lines of Defence of the Biblical Revelation)، چاپ ۱۹۰۱ م.
    محمد و پیدایش اسلام (Mohammed and the Rise of Islam)، چاپ ۱۹۰۵ م.
    امویان و عباسیان (Umayyads and Abbasids)، چاپ ۱۹۰۷ م.
    اسلام (Mohammedanism)، چاپ ۱۹۱٢ م.
    گسترش آغازین اسلام (The Early Development of Mohammedanism)، چاپ ۱۹۱۴ م.
    فرهنگ آموزش یاقوت (Yaqut's Dictionary of Learned Men)، در ۷ جلد، چاپ ۱۹۰۸-۱۹٢٧ م.
    روابط میان عرب و یهود پيش از ظهور اسلام (The Relations Between Arabs and Israelites Prior to the Rise of Islam)، چاپ ۱۹۲۱ و ۱۹۲۴ م.

افزون بر این، مارگلیوث مقالات متعددی در دائرة‌المعارف دين و اخلاق نگاشته است. از جمله‌ی این مقاله‌ها می‌توان از «محمد» و «مهدی» نام برد.


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها │ زندگی‌نامه