جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۶ مهر ۱۷, دوشنبه

کوشانی، محبوب‌الله

از: دانشنامه‌ی آریانا

محبوب‌الله کوشانی


فهرست مندرجات
افغانستان‌شناسیزندگی‌نامه

محبوب‌الله کوشانی (به انگلیسی: Mahbub Ullah Koushani) (زاده‌ی ۱٣٢٣ خ -)، رئیس پیشین سازمان انقلابی زحمتکشان افغانستان (سازا) و معاون اول حزب آزادگان افغانستان است که نامزد همین حزب برای انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱٣٨٨ خورشیدی بود.


زندگی‌نامه
محبوب‌الله کوشانی

محبوب‌الله کوشانی در سال ۱٣٢٣ خورشیدی در فیض‌آباد، شهری در شمال‌شرقی افغانستان که مرکز استان بدخشان افغانستان است، به‌دنیا آمد. او در دبیرستان (لیسه) حبیبیه کابل آموزش دید و در سال ۱۳۴۹ از از دانشکده اقتصاد سیاسی دانشگاه ماسکو گواهی‌نامه فوق‌لیسانس (کارشناسی ارشد) گرفت.

او در همان‌سال به‌عضویت گروه‌ی چپ‌گرای سازمان انقلابی زحمتکشان افغانستان (سازا) تحت رهبری طاهر بدخشی درآمد و تا دبیر اولی و رهبری این سازمان ارتقا کرد. گفته می‌شود «کوشانی در سال ۱۳۵٦ عضویت کمیتهی اجرایی سازمان انقلابی زحمتکشان افغانستان را حاصل کرد و بعدها ریاست این سازمان را به‌عهده گرفت.» این سازمان پس از روی‌کار آمدن دولت کمونیستی در کشور در سال ۱۳۵۷ در صف مخالفان دولت درآمد و با اعلام «آشتی ملی» توسط دکتر نجیب‌الله در اوسط دهه‌ی شصت خورشیدی به دولت پیوست.

بر اساس موافقت‌نامه‌ای که این حزب با نمایندگان دولت امضأ کرد، کوشانی معاون نخست‌وزیری شد و در مرداد (ماه اسد) ۱۳٦۹ از سمت خود استعفا کرد. او در سال ۱۳۷۳ کشور را ترک کرد و به آلمان رفت، و در بهار سال ۱۳۸۴ به کشور باز گشت و فعالیت‌های سیاسی را از سر گرفت.

کوشانی، در آبان (ماه عقرب) ۱۳۸٦، در پی ادغام سازا و چند گروه مشابه‌ی دیگر در چهارچوب یک حزب جدید، به‌نام حزب آزادگان، به‌عنوان معاون این حزب برگزیده شد و نامزد همین حزب برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ پیشنهاد گردید. ولی او که فقط ٠،٢٢ درصد آرأ را به‌دست آورد، در انتخابات شکست خورد.


آثار

به‌جز یک متن بيانيه‌ی محبوب‌الله کوشانی، پيرامون «مسأله‌ی جنگ و صلح و حاكميت مردمی در افغانستان»، که در كنفرانس علمی انستيتوی علوم سياسی دانشگاه آخن (Aachen University)، در تاريخ ٢٢-٢۴ جون ٢٠٠۱ میلادی که در شهر آخن، آلمان برگزار شده بود، اثر دیگری از او تاکنون در دسترس نیست.


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها │ افغانستان‌شناسی │ ادبیات │ زندگی‌نامه │ چهره‌های سیاسی افغانستان