جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۶ دی ۱۵, جمعه

اوسوالد کوله

از: دانشنامه‌ی آریانا

اوسوالد کوله


فهرست مندرجات
سکس‌شناسانفیلم‌سازان

اوسوالد کوله (به آلمانی: Oswalt Kolle) (زاده‌ی ۱۹۲۸ م - درگذشته‌ی ۲۰۱۰ م)، نویسنده، ژورنالیست (روزنامه‌نگار)، فیلم‌ساز (تهیه‌کننده فیلم) و آموزگار مسایل جنسی اهل آلمان بود، که بین اواخر دهه‌ی ۱۹۶۰ و اوایل دهه‌ی ۱۹۷۰ میلادی، به‌خاطر نوشتن کتاب‌ها و تهیه‌ی فیلم‌های سینمایی در باره‌ی تمایل جنسی انسان (Human sexuality) مشهور شد. آثار او به تمام زبان‌های اصلی ترجمه شد و فیلم‌هایش توجه ۱۴۰ میلیون بیننده را در سطح جهان به‌خود جلب کرد. در سال ۲۰۰۰، به او مدال ماگنوس هیرشفلد (Magnus Hirschfeld Medal) اهدا شد.


زندگی‌نامه
اوسوالد کوله

اوسوالد کوله فرزند کورت کوله (Kurt Kolle)، روان‌کاو آلمانی، در ۲ اکتبر ۱۹۲۸ میلادی، در شهر بندری کیل، در ایالت اشلسویگ-هولشتاین آلمان به‌دنیا آمد و در فرانکفورت بزرگ شد. او برخلاف خواست پدرش که می‌خواست پزشکی بخواند، پس از جنگ جهانی دوم، در رشته‌ی کشاورزی تحصیل کرد و پس از آن‌که فارغ‌التحصیل شد، به روزنامه‌نگاری روی آورد. کار نویسندگی را به‌عنوان داوطلب با یک نشریه در فرانکفورت آغاز کرد و در سال ۱۹۵۱، برای روزنامه‌ی «بیلد» (Bild-Zeitung) در هامبورگ مطلب می‌نوشت. سپس، در مدیر بخش فرهنگی روزنامه‌ی Berliner B.Z. شد و در این سمت از سال ۱۹۵۵ تا سال ۱۹۵۹ مشغول به کار بود. بعدها معاون سردبیر مجله‌ی فیلم و تلویزیون Star Revue شد.

در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰، کوله در ارتقای آموزش مسایل جنسی نقش مهم ایفا کرد. او اولین موفقیت بزرگ خود را به‌عنوان یک روزنامه‌نگار در سال ۱۹۶۰، با نوشتن یک سری مطالب درباره‌ی ازدواج ستاره‌های فیلم زیر عنوان «They Call It Love» به‌دست آورد. بعد، کوله شغل روزنامه‌نگاری را کنار گذاشت و پیشه‌ی واقعی خود را که آموزش مسایل جنسی بود، پیدا کرد. افزون بر مقالات روزنامه‌یی او، کتاب‌هایش نیز به ۱۲ زبان، از جمله زبان چینی ترجمه شد. هم‌چنین فیلم «معجزه عشق: سکس در ازدواج» (The Miracle of Love: Sex in Marriage)، که در دو بخش تهیه شده بود، در سراسر اروپا به نمایش گذاشته شد و فقط در بلژیک مورد سانسور قرار گرفت.

تصویر عشق بر پرده سینما

اما سانسور تنها مشکل کوله نبود، او با مقامات آلمان نیز در مورد این فیلم مشکل داشت. دویچه‌وله فارسی نوشت: «اوسوالد کوله در سال ۱۹۶۸ نخستین بخش فیلم روشنگرش «معجزه عشق» را در سینماها به نمایش گذاشت. صحنه‌های سکسی فیلم به مثابه انقلابی کوچک بودند. یک دادستان کوله را حتی تهدید به دستگیری کرد. این درحالی است که گفته می‌شد فیلم مخصوصا سیاه سفید تولید و موسیقی متن آن آرام انتخاب شده، چون این نگرانی وجود داشته که شمار زیادی از تماشاچیان مرد هنگام تماشای فیلم خودارضایی کنند.»

به‌هر حال، از شش فیلم کوله، در سراسر جهان ۱۴۰ میلیون انسان دیدن کردند. او تا زمان مرگش در آمستردام زندگی می‌کرد و شهروندی هلندی را داشت. سرانجام، اوسوالد کوله، در سن ۶۱ سالگی در ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۰ درگذشت.


آثار

...



[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها │ ...