جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۶ بهمن ۲۴, سه‌شنبه

مردی موتورسیکلت‌سوار

از: دانشنامه‌ی آریانا

مردی موتورسیکلت‌سوار

حامد کرزی چگونه به قدرت رسید؟


فهرست مندرجات
حامد کرزیبیته دام

یک مرد و یک موتورسیکلت: حامد کرزی چگونه به‌قدرت رسید (به انگلیسی: A man and a motorcycle: how Hamid Karzai came to power?)، عنوان کتابی است که «بیته دام» (Bette Dam)، خبرنگار و نویسنده‌ی هلندی، روند به‌قدرت رسیدن حامد کرزی را در افغانستان مورد تحلیل و بررسی قرار داده است. ترجمه‌ی دری این کتاب توسط احمدشکیب ظهیر، در کابل منتشر شده است.


بررسی کتاب
کتاب «یک مرد و یک موتورسیکلت: حامد کرزی چگونه به‌قدرت رسید»

بیته دام، زاده‌ی ۱۹۷۹ میلادی در هلند، خبرنگاری است که ۸ سال تمام، از آگوست ۲۰۰٦ تا تابستان سال ۲۰۱۴ میلادی، در افغانستان زندگی و کار کرده است؛ وی برای تهیه این کتاب دسترسی مناسب به رئیس‌جمهور کرزی داشته و به خطرناک‌ترین نقاط افغانستان جهت بررسی و تهیه این داستان سفر کرده است. آن‌گونه که خود این نویسنده در اثر خود یادآوری کرده است، زن‌بودن وی به‌عنوان یک خبرنگار بیش از توقع به وی کمک کرده است که بتواند به افراد مختلف دسترسی داشته باشد و مقالات خود را در رسانه‌هایی مانند سی‌ان‌ان، گلوبل پوست و گاردین منتشر کند.

نویسنده این اثر برای بررسی این موضوع که حامد کرزی چگونه در افغانستان به‌قدرت رسیده است، از نزدیک با تمام شخصیت‌های که در به‌قدرت رسیدن حامد کرزی نقش ایفا کردند گفتگو کرده است و در قصر ریاست‌جمهوری افغانستان با خود حامدکرزی نیز سه‌بار ملاقات داشته است.

در این کتاب، بیته دام به بررسی رویدادهایی پرداخته که طی آن رئیس‌جمهور پیشین افغانستان حامد کرزی، تحت حمایت ایالات متحده آمریکا از یک فرد گمنام به یکی از تاثیرگذارترین چهره‌ها در نبرد جهانی علیه طالبان مبدل شد.

این کتاب بر مبنای بیش از ۱۵۰ گفت‌وگو با شخصیت‌های گوناگون افغانستانی، آمریکایی، پاکستانی و اروپایی که بیش‌تر آنان در به‌قدرت رسیدن حامد کرزی نقش داشته‌اند، نوشته شده است و آن‌گونه که در خود این کتاب نیز آمده است، در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ نویسنده با برخی از افراد دخیل در این ماجرا مجدداً گفت‌وگو کرده و بر اساس آن، کتاب حاضر منتشر شده است.

نویسنده این اثر تمام تحقیقات گفت‌وگوها و مشاهدات عینی خود را که با شخصیت‌های مختلف داشته است، با منابع و آثار روزنامه‌نگاران و محققان پیوند داده است و نتیجه آن بررسی‌ها، داستان این کتاب را شکل داده است.

در این کتاب جزییات سه مصاحبه با حامد کرزی، و صدوپنجاه مصاحبه با خانواده‌ها در قندهار، مزار و اورزگان گردهم آورده شده است. بیته دام می‌گوید: کتاب یک مرد و یک موتورسیکلت می‌تواند در شناخت از زندگی یک رئیس‌جمهور جز تاریخ افغانستان گردد. یک موضوع مهم که نویسنده خواست برجسته بسازد این‌که این کتاب حاوی نظریات شخصی نیست بلکه واقعیت‌ها را بازتاب داده است. بیته دام در حالی‌که از نشر کتاب به‌زبان دری و پشتو اظهار خوشی نمود گفت: امیدوار هستم تا نویسنده‌های بیش‌تر و بی‌طرف بتوانند چنین واقعیت‌ها را در کتاب‌ها نشر کنند و به‌دسترس مردم به‌ویژه کتاب‌دوستان در داخل افغانستان قرار بدهند.

این کتاب توسط «احمدشکیب ظهیر» مترجم افغان از انگلیسی به دری برگردان شده و انتشارات «عازم» در کابل به‌تازگی آن را منتشر کرده است و آن‌گونه که ناشر در مقدمه ذکر کرده است، در ترجمه‌ی این کتاب از انگلیسی به دری و پشتو سعی شده تا امانت‌داری کامل حفظ گردد.

در جریان ترجمه این اثر اشتباهات لفظی؛ چون نام‌های اشخاص، نام‌های برخی اماکن و برخی اشتباهات دیگر نویسنده تصحیح شده است و ناشر در مقدمه یادآوری کرده است، که برای اصلاح موارد ذکر شده با نویسنده تماس گرفته که در چاپ بعدی نسخه‌ی انگلیسی آن نیز توسط نویسنده اصلاحات لازم انجام خواهد شد.


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها │ کتاب‌شناسی

1 2 3 4 5 Biography Bette Dam (Dutch, 1979) lived and worked in Afghanistan from August 2006 to the summer of 2014, and has returned frequently to the country since. Dam doesn’t speak the language, but works with translators, and does travel extensively throughout the country. In Afghanistan she was mainly a journalist. Her understanding of the conflict increased when she worked for 2 years on the book ‘A Man and A Motorcycle, How Hamid Karzai came to Power”. The book came out in Dutch, English, Pashtu and Farsie. After that, Dam worked for international media, like The Guardian, CNN and Al Jazeera. She is a regular commentator on those networks on the developments in Afghanistan and was recently invited to speak in Washington DC at the State Department and The Pentagon. Dam was based in Kabul from 2010 – 2014 and started working on her second book, that will come out in the autumn of 2017. The book is about the Taliban, and has the working title ‘Making A Terrorist”, and reflects on the current War on Terror in Afghanistan through profile the ‘most wanted’ Taliban leader mullah Omar. Dam interviewed many Taliban and Al Qaida for this book. Recently Dam was involved to negotiate a deal between the Taliban to restart polio-vaccinations after a year of a deadlock. Publications Book: A Man and A Motorcycle, how Hamid Karzai came to power Film: The Last Caliphate, a film about mullah Omar (ARTE) For article: bettedam.com