جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۷ تیر ۶, چهارشنبه

زخم دهانه‌ی رحم

از: دانشنامه‌ی آریانا

زخم دهانه‌ی رحم


فهرست مندرجات
پزشکی زنانبیماری‌های زنانه

زخم دهانه‌ی رحم یا دیسپلازی دهانه‌ی رحم (به انگلیسی: Cervical Dysplasia)، یکی از بیماری‌های زنانه است که خانم‌ها در دوران باروری و پیش از باردارشدن نباید به آن بی‌توجه باشند. در واقع، دیسپلازی دهانه‌ی رحم که به اشتباه به آن زخم دهانه‌ی رحم گفته می‌شود، رشد یا همان تغییرات غیرطبیعی سلول‌های پیش‌سرطانی در سطح دهانه‌ی رحم یا سرویکس است. این رشد و گسترش غیرطبیعی باعث می‌شود که در سلول‌های بالغ‌شده‌ی دهانه‌ی رحم، بافت غیرطبیعی به‌وجود آید. اگرچه این مشکل چندان نگران‌کننده‌ای نیست، اما نباید به آن بی‌توجه بود؛ زیرا با شدت بالا، زخم دهانه‌ی رحم می‌تواند به سرطان دهانه‌ی رحم منجر شود.


واژه‌شناسی

زخم دهانه‌ی رحم (Cervical Dysplasia)، از دو واژه: «دیسپلازیا» (به انگلیسی: Dysplasia، با تلفظ آمریکایی: Dysplasia) و دهانه‌ یا گردن رحم (به انگلیسی: Cervical، با تلفظ آمریکایی: Cervical) ترکیب شده است، که در زبان انگلیسی به آن Cervical intraepithelial neoplasia (به اختصار: CIN) نیز گفته می‌شود.

Cervical منسوب به گردن رحم (Cervix). گردن رحم، به بخش نازک در قسمت پایین رحم و در انتهای واژن، که به جسم رحم راه دارد، اطلاق می‌شود و در نتیجه در معاینات زنان با اسپکلوم، بخش بیرونی آن کاملاً قابل مشاهده و ارزیابی است. هم‌چنین هنگام آمیزش جنسی، آلت مردی با قسمت بیرونی دهانه‌ی رحم برخورد می‌کند.

Dysplasia (دیسپلازیا یا دیسپلازی)، برگرفته از زبان یونان باستان، از دو واژه‌ی: δυσ -dys- به‌معنای «بد» یا «مشکل» و πλάσις -plasis- به‌معنای «شکل‌گیری» (formation) است، که توسط فرهنگستان زبان فارسی در ایران، با واژه‌ی «دُش‌رویش» برابر نهاده شده است. دیسپلازی، در آسیب‌شناسی یا پاتولوژی (Pathology) به مفهوم گسترش غیرطبیعی است. این رشد و گسترش در سلول‌های غیر بالغ - در اثر اشعه یا التهاب مزمن - اتفاق می‌افتد، میتوز افزایش می‌یابد و در نتیجه هم‌زمان با رشد سلول، این رشد و گسترش غیرطبیعی باعث می‌شود که در سلول‌های بالغ شده یک بافت غیرطبیعی به‌وجود آید.


دیسپلازی دهانه‌ی رحم چیست؟

دیسپلازی دهانه‌ی رحم، همان تغییرات غیرطبیعی در سلول‌های دهانه رحم است. این بیماری سرطان نیست. یک تغییر پیش‌سرطانی است که در صورت عدم درمان ممکن است به سرطان تبدیل شود. دیسپلازیای دهانه‌ی رحم به‌صورت زیرهم تعریف می‌شود:

    SIL (ضایعه داخلی بافت پوششی (اپتیلیوم) سنگفرشی).

    CIN (نئوپلازی داخل بافت پوششی دهانه رحم).

پیشرفته‌ترین شکل CIN در واقع ابتدایی‌ترین شکل سرطان است.


دلایل ایجاد زخم دهانه‌ی رحم

علت دقیق زخم دهانه‌ی رحم شناخته نشده است. ولی مطالعات ارتباط قوی بین زخم‌های دهانه‌ی رحم با ویروس پاپیلومای انسانی را اذعان کرده‌اند.

افزون بر این، آسیب‌ها و جراحت‌های وارد شده به دهانه‌ی رحم در اثر زایمان، سقط جنین، بیماری‌های التهابی واژن و رحم از جمله علت‌های زخم دهانه‌ی رحم هستند. برقراری روابط جنسی در سن پایین، می‌تواند باعث ایجاد زخم دهانه‌ی رحم در دختران جوان شود. هم‌چنین، انواع عفونت واژینال مانند عفونت سیفلیس، سوزاک‌، تریکوموناس و هرپس تناسلی از جمله عواملی هستند که می‌توانند منجر به زخم دهانه‌ی رحم شوند. در اصطلاح پزشکی به عفونت گردن رحم، التهاب گردن رحم یا سرویسیت (Cervicitis) گفته می‌شود. این بیماری اغلب از بیماری‌های آمیزشی زنان است و علل عفونی دارد ولی گاه علل غیر عفونی مانند حساسیت به مواد اسپرم کش دارد. از سایر عوامل مانند آلرژی به لاتکس کاندوم، کلاهک یا دیافراگم دهانه‌ی رحم و یا حساسیت به مواد شیمیایی موجود در تامپون و نوار بهداشتی‌ها نیز می‌توان نام برد که باعث زخم و عفونت دهانه‌ی رحم می‌شوند. سن شیوع بیماری سنین باروری است البته ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد.


نشانه‌ها و علایم

دیسپلازی دهانه‌ی رحم غالباً نشانه‌ای ندارد و معمولاً در هنگام انجام تست پاپ‌اسمیر سالانه مشخص می‌شود. علائم و نشانه‌هایی که برخی مواقع مشاهده می‌گردند شامل: زگیل تناسلی، خون‌ریزی غیرعادی، لکه‌بینی و خون‌ریزی بعد رابطه جنسی، ترشحات غیرطبیعی واژن و درد در قسمت پایینی کمر هستند.

این علائم و نشانه‌ها هم‌چنین می‌تواند توسط دیگر مشکلات و بیماری‌ها نیز ایجاد گردد. برای تشخیص دقیق زخم دهانه‌ی رحم بسیار مهم است که حتماً به یک پزشک متخصص مراجعه شود.


تشخیص زخم دهانه‌ی رحم

زخم دهانه‌ی رحم را می‌توان با تست پاپ‌اسمیر تشخیص داد. اگر بیمار هر کدام از نشانه‌های زخم دهانه‌ی رحم را داشته باشید، پزشک یک معاینه‌ی فیزیکی شامل معاینه شکمی، کمر و لگن را انجام خواهد داد. هم‌چنین پزشک برای تشخیص سلول‌های پیش‌سرطانی یا سرطانی در دهانه‌ی رحم یک تست پاپ‌اسمیر نیز برای بیمار تجویز می‌کند. معمولاً تست پاپ‌اسمیر که از سلول‌های دهانه‌ی رحم برداشته شده و زیر میکروسکوپ بررسی می‌شود، دیسپلازیای دهانه‌ی رحم و سرطان دهانه‌ی رحم هر دو را مشخص می‌نماید.

حتی اگر علائم زخم دهانه‌ی رحم وجود نداشته باشد، بایستی تست پاپ‌اسمیر سالانه با هدف آزمایش سلول‌های دهانه‌ی رحم انجام گردد. بسته به تاریخچه وضعیت بیمار، تست پاپ‌اسمیر ممکن است با فواصل زمانی کوتاه یا طولانی توصیه گردد. اگر نتیجه تست پاپ‌اسمیر غیرطبیعی یا مشکوک باشد، متخصص زنان یکی از تست‌های زیر را نیز انجام می‌دهد:

کولپوسکوپی: از روش‌های تشخیص زخم دهانه‌ی رحم است و در واقع روندی است که در آن پزشک با استفاده از یک لوله که دارای یک لنز بزرگ‌کننده است رشد غیرطبیعی سلول‌های دهانه رحم را مورد بررسی و آزمایش قرار می‌دهد.

بیوپسی: یک نمونه کوچک از بافت دهانه‌ی رحم برداشته شده و در زیر میکروسکوپ، برای نشانه‌های سرطانی شدن سلول‌ها، بررسی می‌شود.


درمان

زخم دهانه‌ی رحم خیلی شایع است و می‌توان به آسانی آن را درمان نمود و درمان‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

    □ جراحی با لیزر

    □ جراحی الکتریکی (نام دیگر آن LLETZ یا LEEP هم می‌باشد.)

    □ سرمادرمانی (کرایوتراپی)

    □ جراحی



[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها │ پزشکی زنان