جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۷ شهریور ۳, شنبه

شیرخان فرنود

از: دانشنامه‌ی آریانا

شیرخان فرنود


فهرست مندرجات
فساد در افغانستانکابل بانک

شیرخان فرنود (به انگلیسی: Shirkhan Farnood) (زاده‌ی ۱۳۴۰ خ - درگذشته‌ی ۱۳۹۷ خ)، بازرگان و بنیان‌گذار و سهام‌دار بانک خصوصی «کابل بانک» بود، که از او به‌عنوان موفق‌ترین تاجر ملی یاد می‌شود. او، به اتهام فساد مالی و پول‌شویی، در سال ۲۰۱۳ به پنج سال حبس محکوم شده بود که با بازگشایی مجدد پرونده‌ی (دوسیه‌ی) کابل بانک، به ۱۰ سال زندان و پرداخت ۳۳۴ میلیون دلار محکوم شد.


زندگی‌نامه
شیرخان فرنود

شیرخان فرنود، در سال ۱۳۴۰ خورشیدی (۱۹۶۱ میلادی) در شهرستان (ولسوالی) خان‌آباد کندز به‌دنیا آمد. او در دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی فعالیت‌های اقتصادی خود را با راه‌اندازی سیستم حواله در مسکو آغاز کرد[*] و در سال ۲۰۰۴ کابل بانک، نخستین بانک خصوصی افغانستان را بنیاد نهاد و سیستم نوین بانکداری، که حتی در منطقه کم‌نظیر بود را در این کشور متداول کرد. کابل بانک، که در ژانویه ۲۰۰۴، با سرمایه ۵ میلیون دلار ایجاد شد، بعد از مدت کوتاهی توانست مشتریان زیادی را به‌خود جلب کند. چنان‌که گفته می‌شود مشترکین کابل بانک به یک میلیون و سیصد هزار نفر و اندوخته آن به صدها میلیون دلار رسید.[*] اما فساد گسترده در این بانک سبب شد تا صندوق بین‌المللی پول و برخی دیگر از نهادهای کمک‌دهنده به افغانستان، موقتاً کمک‌های خود را به افغانستان متوقف کردند و خواهان اصلاحات شدند. در سال ۲۰۱۰، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در مقاله خود از بحران در کابل بانک خبر داد. این خبر طوفانی را در کابل به راه انداخت.

کابل بانک، در سال ۲۰۱۰، هنگامی ورشکست شد که ۸۶۱ میلیون دلار از ذخیره مالی آن، از طریق وام‌های تقلبی به وابستگان سهام‌داران و رئیس‌های این بانک سپرده شد. در نهایت، در همان‌سال، بانک مرکزی افغانستان کنترل این بانک را به‌دست گرفت و اعلام کرد که شرکای اصلی کابل بانک، مقدار قابل ملاحظه‌ای از سپرده‌های مالی مردم را به‌عنوان قرضه برداشته‌اند.

شماری از آن‌ها این پول‌ها را در بازار مسکن دبی سرمایه‌گذاری کرده بودند و هنگامی‌که بازار مسکن دبی به‌دلیل بحران مالی جهانی با رکود مواجه شد، در افغانستان این نگرانی ایجاد شد که پول‌های سرمایه‌گذاری شده در بازار مسکن دبی شاید در این بازار در حال رکود گم شود.

این شایعات سبب شد که سیلی از مردم برای نقد کردن پول خود به کابل بانک مراجعه کنند و در نتیجه کابل بانک با کمبود نقدینگی مواجه شد.

بحث از دست‌رفتن چیزی حدود ۹۰۰ میلیون دلار پول در میان آمد و به‌دلیل جلوگیری از ورشکستگی این بانک، دولت پول هنگفتی را به‌حساب این بانک واریز کرد و مدیریت کابل‌بانک را به‌دست گرفت.

در سال ۱۳۹۱، دادگاه عاملان بحران کابل بانک برگزار کرد و شیرخان فرنود، رئیس پیشین هیأت مدیره کابل بانک، به پنج‌سال زندان محکوم شد، بعد از آن در سال ۲۰۱۴ محمداشرف غنی پرونده کابل بانک را دوباره باز کرد که براساس حکم دادگاه، فرنود به‌جرم پولشویی و اختلاس به ۱۰ سال زندان و پرداخت ۲۳۷ میلیون دلار پول اختلاس و ۹۶ میلیون دلار تکتانه (بهره) این پول محکوم شد. قاضی او را ملزم به پرداخت ۳۳۴ میلیون دلار دانست. دادگاه عالی افغانستان نیز بعد این حکم را نهایی اعلام کرد.

در پرونده‌ی جنجالی کابل بانک، ۲۱ تن محکوم شدند. گفته می‌شود که در جمع سهام‌داران این بانک خصوصی، کسانی همچون محمود کرزی، برادر رئیس جمهور وقت افغانستان و حسین فهیم، برادر مارشال فهیم، معاون رئیس‌جمهور وقت نیز حضور داشتند، اما در فهرستی که به محکمه ارائه شد، نام این افراد وجود نداشت.

در ارتباط با رسوایی مالی و ورشکستگی کابل بانک، گزارش‌هایی مبنی بر خروج غیرقانونی دلار از افغانستان، و خرید خانه و مستغلات در دبی، بریتانیا، سویس و ایالات متحده منتشر گردید.

شیرخان فرنود، پس از آن، در زندان بگرام بود که در ۲۴ آگست ۲۰۱۸، نزدیک ساعت ۸:۳۰ دقیقه دچار حمله قلبی شد و بعد از انتقال به مرکز درمانی زندان بگرام حدود نیم ساعت بعد جان داد.


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها │ ...