جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۷ آذر ۱۳, سه‌شنبه

قاعدگی

از: دانشنامه‌ی آریانا

قاعدگی


فهرست مندرجات
ماماییچرخه‌ی قاعدگی

قاعدگی (به انگلیسی: Menstruation، با تلفظ آمریکایی: Menstruation)، یا عادت ماهانه (Monthly)، که به آن پریود (Period) یا دَشتان نیز می‌گویند، به جاری شدن خون از پوشش داخلی رحم گفته می‌شود؛ که به‌طور منظم در جنس ماده گونه‌های خاصی از پستانداران از اوایل سنین جوانی، در دوران بلوغ تا دوران یائسگی رخ می‌دهد.


واژه‌شناسی

قاعدگی (Menstruation یا Monthly) یا پریود (Period)، که در اصطلاح رایج افغانستان «مریضی ماهوار» نامیده می‌شود، حالت زنی که دچار عادت ماهانه باشد.


چرخه‌ی قاعدگی

چرخه‌ی قاعدگی (Menstrual cycle)، در واقع دگرگونی فیزیولوژیکی است که در زنان بارور جهت تولیدمثل جنسی رخ می‌دهد و هر ماه یک تخمک بالغ شده و آماده‌ی پروردن جنین می‌شود. در این‌زمان اندک‌اندک بافت رحم نیز آماده‌ی نگهداری جنین می‌گردد. اگر لقاح انجام نشود، تخمک دفع شده و بافت پوششی رحم ریزش می‌کند (قاعدگی). این فرایند به‌طور طبیعی در دوران باروری جنسی گونه‌های پستانداران ماده رخ می‌دهد. چرخه‌ی قاعدگی از دوران بلوغ تا زمان یائسگی ادامه می‌یابد. مدت خون‌ریزی قاعدگی برای چندروز، معمولاً ۳–۵ روز طول می‌کشد، اما بین ۲–۸ روز نیز می‌تواند متغیر باشد. هر سیکل قاعدگی به‌طور متوسط ۲۸ روز طول می‌کشد، یک سیکل قاعدگی طبیعی بین ۲۱ تا ۳۵ روز متغیر است. حجم متوسط خون‌ریزی در هر سیکل ماهانه قاعدگی ۳۵ میلی‌لیتر است.

در دوران بارداری و شیردهی، چرخه‌ی قاعدگی زنان متوقف می‌شود و به همین ترتیب در این زمان است که تست‌های حاملگی از نوع Bonmed به‌سرعت توانایی تشخیص احتمال بارداری را دارند.

چرخه‌ی قاعدگی جهت حفظ باروری در زنان و تحت کنترل سیستم اندوکرین ایجاد شده و به سه مرحله تقسیم می‌شود:


اثرات بهداشتی



مدیریت قاعدگی



جامعه و فرهنگ



[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ۲ ۳ ۴ ۵ ٦ ۷ ۸ ۹ ۱۰ ۱۱ ۱۲ ۱۳ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱۷ ۱۸ ۱۹ ۲۰]

رده‌ها │ ...