جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۸ مرداد ۶, یکشنبه

اظهارات ترامپ در مورد افغانستان

از: بی‌بی‌سی

استراتژی جدید آمریکا در افغانستان


فهرست مندرجات

.



اظهارات ترامپ در مورد افغانستان

اظهارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد افغانستان که گفته می‌توانست افغانستان را از صفحه روزگار بردارد، واکنش‌های شدیدی را در این کشور برانگیخته است. ترامپ دیروز در نشست خبری با عمران خان، نخست وزیر پاکستان در واشنگتن در مورد نحوه دستیابی به پیروزی در افغانستان گفت: «اگر می‌خواستیم بجنگیم، کار در افغانستان در یک هفته تمام بود اما نمی‌خواهم ۱۰ میلیون نفر را بکشم.»

دونالد ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا، روز دوشنبه ۳۱ سرطان ۱۳۹۸، در دیدار با عمران‌خان نخست وزیر پاکستان در کاخ سفید، گفته که معضل افغانستان راه حل نظامی ندارد ولی امریکا می‌تواند از نظر نظامی در مدت یک هفته به جنگ افغانستان پیروز شود اما با این اقدام، نمی‌خواهد که ده میلیون افغان کشته شود. او از اقدامات عمران‌خان در زمینه‌ی صلح افغانستان ابراز خوش‌بینی کرده و تاکید نمود که عمران‌خان در حکومت خود کار بسیار چشم‌گیر و خوبی برای پیشرفت صلح افغانستان انجام داده است. ترامپ، ‌‌در این دیدار بیان کرد:

«می‌توانستم افغانستان را نابود کنم. ما [در افغانستان] مانند پلیس عمل می‌کنیم، ما نمی‌جنگیم. اگر می‌خواستیم درست بجنگیم، در یک هفته پیروز جنگ می‌شدیم. من نمی‌خواهم ۱۰ میلیون نفر را بکشم. متوجه حرفم هستید؟ من نمی‌خواهم ۱۰ میلیون نفر را بگشم. من نقشه‌هایی برای افغانستان دارم که اگر می‌خواستم در آن جنگ پیروز شوم، افغانستان از صحنه‌ی روزگار محو می‌شد. کار افغانستان در دقیقاً ده روز تمام بود. نمی‌خواهم آن مسیر را بروم. برای همین داریم با پاکستان و دیگران کار می‌کنیم، که خودمان را از نقش پلیسی که فعلاً داریم خلاص کنیم. قرار نیست پلیس آن‌جا باشیم. آمریکا ۱۹ سال است که در افغانستان حضور دارد، این مسخره است.»

در پی این اظهارات، دفتر مطبوعاتی ارگ ریاست جمهوری افغانستان با نشر اعلامیه‌ی واکنشی گفته است که «با در نظرداشت روابط همه‌جانبه میان دو دولت همکار از مجرای دیپلماتیک و دولتی خواهان صراحت و توضیحات از جانب واشنگتن در مورد اظهارات رئیس‌جمهور ترامپ با صدراعظم پاکستان، گردیده است.»

ریاست‌جمهوری افغانستان هم‌چنین گفته که سرنوشت اساسی افغانستان در جلسات سران دول خارجی بدون حضور زعامت افغان‌ها تعیین شده نمی‌تواند و افغانستان با صلابت و ابهت در صحنه سیاست دنیا باقی خواهد ماند.

در اعلامیه آمده که افغانستان یکی از کهن‌ترین ملت‌–‌دولت‌های دنیا است که در طول تاریخ از بحران‌های متعدد عبور نموده است و به‌هیچ قدرت خارجی اجازه تعیین سرنوشت خویش را نداده و نخواهد داد.

ریاست‌جمهوری در این اعلامیه از همکاری آمریکا برای آوردن صلح در کشور حمایت نموده و تصریح کرده که مشارکت و همکاری افغانستان با جهان و به‌خصوص با ایالات متحده امریکا بر مبنای منافع متقابل و احترام متقابل است.

گفتنی است که این اظهارات رییس‌جمهور آمریکا واکنش‌های زیادی را در افغانستان به‌خصوص در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی در پی داشته است.

اظهارات اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد استراتژی کشورش برای پایان جنگ در افغانستان واکنش‌ ارگ، چهره‌های سیاسی و مردم افغانستان در شبکه‌های اجتماعی را به همراه داشته است. دولت افغانستان خواستار وضاحت واشنگتن در مورد گفته‌های رئیس‌جمهوری این کشور شده اما شماری از کاربران افغان در شبکه‌های اجتماعی به احضار سفیر آمریکا در کابل تاکید می‌کنند.

ترامپ دیروز، دوشنبه - ۳۱ سرطان (تیر) ۱۳۹۸ - در دیدار با عمران‌خان نخست‌وزیر پاکستان در واشنگتن در خصوص استراتژی کشورش در افغانستان گفت که اگر آمریکا بخواهد در جنگ افغانستان در ظرف یک هفته پیروز خواهد شد. او در مورد نحوه‌ی دستیابی به این پیروزی گفته: «نمی‌خواهم ده میلیون نفر را بکشم. افغانستان ممکن است از صفحه روزگار محو شود. نمی‌خواهم آن راه را بروم.»


اعلامیه‌ی مطبوعاتی دولت جمهوری افغانستان

ارگ ریاست جمهوری افغانستان با نشر اعلامیه‌ای خواهان صراحت و توضیحات از جانب واشنگتن در مورد اظهارات دونالد ترامپ شده و گفته که هیچ‌قدرت خارجی نمی‌تواند سرنوشت این [کشور] را تعیین کند. در اعلامیه‌ی مطبوعاتی دولت جمهوری افغانستان در رابطه به اظهارات رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا چنین آمده است:

    افغانستان یکی از کهن‌ترین ملت‌–‌دولت‌های دنیا است که در طول تاریخ از بحران‌های متعدد عبور نموده است. ملت افغانستان به‌هیچ قدرت خارجی اجازه تعیین سرنوشت خویش را نداده و نخواهد داد.

    شراکت و همکاری ما با جهان و به‌خصوص با ایالات متحده امریکا بر مبنای منافع متقابل و احترام متقابل است. ما از همکاری امریکا برای آوردن صلح حمایت می‌نمائیم، اما سرنوشت اساسی کشور ما در جلسات سران دول خارجی بدون حضور زعامت افغان‌ها تعیین شده نمی‌تواند. افغانستان ما با صلابت و ابهت در صحنه سیاست دنیا باقی خواهد ماند.

    دولت جمهوری اسلامی افغانستان با در نظرداشت روابط همه‌جانبه میان دو دولت همکار از مجرای دیپلوماتیک و دولتی خواهان صراحت و توضیحات از جانب واشنگتن در مورد اظهارات رئیس‌جمهور ترامپ با صدراعظم پاکستان، گردیده است.

    دولت جمهوری اسلامی افغانستان تحولات مرتبط به این مساله را به‌طور دوامدار با مردم آزاده افغانستان در میان خواهد گذاشت.


اعلامیه‌ی مطبوعاتی مشرانوجرگه شورای ملی

مشرانوجرگه شورای ملی، سخنان ناموزون و غیرمسوولانه دونالدترامپ رییس‌جمهوری ایالات امریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی که گفته است: «می‌تواند جنگ افغانستان را در ده روز خاتمه دهد که در این‌صورت این کشور ده میلیون تلفات می‌دهد و از نقشه‌ی جهان حذف می‌شود که این کار را نمی‌کنم» انتقاد می‌کند و خلاف اصول دیپلماتیک می‌داند.

    اساساً ایالات متحده امریکا و مردم متمدن آن از شرکای سیاسی و ستراتژیک افغانستان‌اند و بر سر مبارزه برضد تروریسم جهانی که امنیت جهان را به مخاطره انداخته است؛ تعهدات و روابط کاری خیلی عمیق را باهم استوار کرده‌اند و مشترکاً کار می‌کنند.

    مردم افغانستان از موضع‌گیری‌های احساساتی و خشونت‌بار ترامپ اگرچه یک موضع‌گیری فردی وی به‌حساب می‌آید و بدون شک خارج از دایره‌ی تعهدات رسمی دو کشور باهم دوست، عنوان شده است، متعجب شده است که چگونه چنین جملاتی، پس از ملاقات با عمران‌خان صدراعظم دولت تروریست‌پرور پاکستان از زبان رهبر این کشور بزرگ وشریک روزهای دشوار ما می‌برآید که دستان این رهبران پاکستانی به‌خون‌ بی‌گناهان افغان و عساکر ایالات متحده آمریکا رنگین می‌باشد.

    مشرانوجرگه شورای ملی به این باور است که افغانستان نه بلکه پاکستان زادگاه تروریسم باید از نقشه جهان محو شود زیرا افغانستان تروریست‌پرور نیست و با ایالات متحده امریکا یک شریک سیاسی و متعهد است نه کدام ایالت زیر دست این و آن‌کشور اجنبی؛ و این ملت سرافراز ولو در هر قدر شرایطی ناگواری هم که قرار داشته باشد هیچ‌گونه توهین یا سر زوری زورگویان اجنبی را در طول تاریخ نپذیرفته است و نخواهد هم پذیرفت وکلید سر نوشت خود را به‌دست هیچ کشوری نخواهد داد.

    به این ملحوظ مشرانوجرگه شورای ملی از کانگرس ایالات متحده امریکا، شخصیت‌ها و نهادهای سیاسی، علمی و مدنی و مردم متمدن و بافرهنگ آمریکا می‌خواهد که با تمرکز بر گفته‌های غیرمعمول ترامپ و تعبیر و تفسیر آن، با ما همنوا شوند و از طرف خود نیز چنین اظهارات و بی‌مورد را، مورد نکوهش قرار دهند.


اعلامیه‌ی مطبوعاتی حامد کرزی

حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان نیز در صفحه فیس‌بوکش نوشته: این اظهارات ترامپ بازتاب مکنونات درونی رهبری آمریکا در قبال مردم و کشور ما بوده و نشان می‌دهد که اینان به زندگی و کرامت انسانی هیچ احترامی قایل نیستند. او افزوده؛ دو سال قبل حکومت آمریکا با استفاده بزرگ‌ترین بمب غیر اتمی‌اش در خاک افغانستان، عدم حسن نیت‌اش را در قبال مردم افغانستان، حاکمیت ملی و ارزش‌های بشر دوستانه ما به نمایش گذاشت. در این اعلامیه آمده:

    حامد کرزی رئیس‌جمهور پیشین افغانستان اظهارات اخیر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده امریکا در دیدارش با صدراعظم پاکستان را مبنی بر این که: «اگر من بخواهم می‌توانم جنگ در افغانستان را ظرف یک هفته ببرم ... اما من نمی‌خواهم ده میلیون انسان را بکشم. اگر من می‌خواستم جنگ افغانستان را ببرم، می‌توانستم این‌کشور را ظرف ده روز از کره‌ی زمین محو کنم» توهین بزرگ به مردم افغانستان دانسته آن‌را به شدیدترین الفاظ تقبیح کرد.

    حامد کرزی گفته است که این اظهارات آقای ترامپ بازتاب مکنونات درونی رهبری آمریکا در قبال مردم و کشور ما بوده و نشان می‌دهد که اینان به زندگی و کرامت انسانی هیچ احترامی قایل نیستند. دو سال قبل حکومت آمریکا با استعمال بزرگ‌ترین بمب غیر اتومی‌اش در خاک افغانستان، عدم حسن‌نیت‌اش را در قبال مردم افغانستان، حاکمیت ملی ما و ارزش‌های بشر دوستانه به نمایش گذاشت.

    رییس‌جمهور پیشین همچنان افزوده است که‌ مردم افغانستان از معاملات نهانی ایالات متحده با پاکستان از زمان زیادی بدین‌سو و به‌خصوص پس از شروع پروسه صلح نگرانی داشتند. ابراز نظرهای اخیر آقای ترامپ در حضور صدراعظم پاکستان نشان می‌دهد که نگرانی مردم افغانستان در این راستا کاملاً به‌جا و بر حق بوده است. وی تأکید کرده که نجات ما در اتحاد و اتفاق ماست.


واکنش سایر افغان‌ها

رحمت‌الله نبیل، از نامزدان ریاست‌جمهوری افغانستان در صفحه‌ی توییترش نوشته: تمام سیاستمداران افغان به‌شمول غنی و رهبران گروه طالبان باید خودخواهی را کنار گذاشته و اعلام کنند که ما صلح را در میان خودمان می‌سازیم و نیازی به میانجی‌گری آمریکا و پاکستان نیست. افغانستان باید محافظت شود، قبل از آن‌که دیر شود.

حنیف اتمر، از دیگر نامزدان ریاست‌جمهوری افغانستان در صفحه فیس‌بوکش نوشته: در حالی‌که با آمریکا در مبارزه با تروریسم و گشودن صفحه‌ی جدید در تاریخ معاصر افغانستان مشترکا گام برداشته و متحمل قربانی شده‌ایم، این اظهارات آقای ترامپ را مغایر ارزش‌ها، منافع ملی و تعهدات دو جانبه هر دو کشور تلقی می‌نماییم.

سید حبیب سادات، روزنامه‌نگار افغان در صفحه توییترش نوشته که اگر دولت افغانستان استقلال سیاسی دارد باید سفیر آمریکا را احضار کند.

    واقعاً جای شرم است برای کشوری که خود را مستقل می‌داند و با این توهین ترامپ به ملت افغانستان، سفیر آمریکا را در وزارت خارجه احضار نکند. اگر واقعاً حکومت‌دست‌نشانده نیست و استقلال سیاسی دارد، باید سفیر آمریکا احضار شود و مراتب اعتراض و نگرانی افغانستان به او گوشزد شود.

عمر زاخیلوال، سفیر پیشین افغانستان در پاکستان در صفحه‌ی توییترش نوشته: چنگیز و تجاوزگران پیش و بعد از او (ترامپ) با همین نیت آمدند و رفتند اما این کشور همچنان مانند ستاره‌ای در آسمان می‌درخشد. این حرف تو برای آنانی است که از آزمایش هرگونه سلاح جدید تو به شمول مادر بمب‌ها بر روستاهای خود استقبال کردند و هنوز هم می‌کنند.

حمید حامی، سفیر پیشین افغانستان در سوئد در صفحه‌ی فیس‌بوکش نوشته: اگر بروید هم ما در میدان نبرد می‌مانیم، و اگر به آن قله نرسیدیم، دیگری راه را ادامه می‌دهیم. به خیر برو که کسی دعوتی نکرد از تو.

داوود ناجی، روزنامه‌نگار افغان در صفحه‌ی توییترش نوشته: نیازی به کشتن ۱۰ میلیون نفر نیست، کافی است با مذاکره یک طرفه به طالبان مشروعیت ندهید، آن‌ها را به قهرمانان ضد اشغال تبدیل نکنید، در مذاکرات از نسل جدید که آینده افغانستان را دارند حمایت کنید، بگذارید طالبان با واقعیت‌ها و نسل امروز روبه‌رو شوند.

خالد حسینی نویسنده سرشناس افغان که مقیم آمریکاست، در واکنش به این اظهارات ترامپ در صفحه توییترش نوشته: «سخنان او از سر بی‌دقتی است و زیبنده رهبر جهان آزاد نیست.»

رامین مظهر، شاعر افغان در صفحه‌ی توییترش نوشته: بعد از یازده سپتامبر ۲۰۰۱ افغانستان در خط اول جنگ در برابر تروریسم، صدها هزار فرزندش را از دست داده است. افغانستان ۴۵۰۰۰ سربازش را از دست داد تا ۱۱ سپتامبر در آمریکا تکرار نشود. دونالد ترامپ باید به قربانی مردم افغانستان در برابر تروریسم حرمت بگذارد و نام افغانستان را با احتیاط بگیرد.[۱]


[] يادداشت‌ها

يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.


[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- سحر رحیمی، اظهارات ترامپ در مورد افغانستان؛ افغان‌ها چه می‌گویند؟، بی‌بی‌سی، ۲۳ ژوئیه ۲۰۱۹ - ۱ مرداد ۱۳۹۸.


[] جُستارهای وابسته




[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت بی‌بی‌سی