جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۸ مهر ۴, پنجشنبه

کارنامه‌ی عبدالله عبدالله

گردآوری از: مهدیزاده کابلی

از کوخ‌‎نشینی تا کاخ‌‎نشینی

درنگی بر خدمت و خیانت رهبران افغان‬‎


فهرست مندرجات

.



عملکرد پنج‌سال ریاست‌اجرایی

در يكی از مراسم‌ها در كابل كه پیرامون فقر و بيكاری مردم افغانستان بود، دکتر عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی جمهوری اسلامی افغانستان، در حالی‌که لباس شیک پوشیده بود وارد تالار مجلس شد. او در حالی با جمعیت فقیر کابل سخن می‌گفت که کت و شلوار او از يكی از فروشگاه‌های پاريس به قیمت بیش از پانزده هزار دلار خریداری شده بود. او در این مراسم، نه‌تنها در خصوص فقر و بيكاری حرفی برای گفتن نداشت، بلكه همه را ميراث‌داران جهاد خواند و به صبر و تحمل دعوت كرد؛ اما يكی نبود که از او بپرسد آقای عبدالله رابطه‌ی صبر و بردباری مردم، با میراث‌خواری جهاد توسط رئیس‌اجرایی حکومت با کت و شلوار (دريشی) پانزده هزار دلاری چيست؟

عبدالله عبدالله در ۱۴ شهریور سال ۱۳۳۹ در محله‌ی کارته پروان، در غرب شهر کابل، از پدری پشتون قندهاری و مادری تاجیک پنجشیری به‌دنیا آمد. پدرش، غلام محی‌الدین خان، در دوران سلطنت ظاهرشاه از مقامات عالی‌رتبه بود و از جانب شاه به‌عنوان سناتور استان قندهار انتصاب شده بود. او هفت خواهر و یک برادر دارد و کودکی‌اش در کابل و پنجشیر گذشت.

عبدالله، آموزش ابتدایی خود را در مدرسه‌ی غازی محمدایوب خان به پایان برد و در سال ۱۳۵۵ از «دبیرستان نادریه» فارغ‌التحصیل شد و سپس، به‌سال ۱۳۵۶ وارد دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه کابل گردید و در سال ۱۳۶۲ تحصیلات خود را به پایان رسانید. او تا سال ۱۳۶۳ در بیمارستان نور به‌عنوان چشم‌پزشک مشغول به‌کار بود. در همان‌سال به پاکستان مهاجرت شد و تا سال ۱۳۶۴ در بیمارستان سید جمال‌الدین افغانی شهر پیشاور، به مهاجرین افغانستان خدمت می‌کرد. او در همان دوران به گروه‌های جهادی پیوست و به‌زودی توانست در حزب جمعیت اسلامی به‌رهبری برهان‌الدین ربانی، جای پایی برای خود باز کند و سپس اعتماد احمدشاه مسعود فرمانده ارشد این حزب را جلب کرد.

در سال ۱۳۶۴، عبدالله وارد جبهه جنگ علیه نظامیان شوروی گردید و در ابتدا کار خود را با فعال کردن یک کلینیک پزشکی به‌منظور رسیدگی و درمان مجروحین جهاد آغاز نمود و به‌عنوان سرپرست بهداشت جبهه‌ی پنجشیر انتخاب شد و پس از آن، به‌عنوان مشاور و همکار احمدشاه مسعود تا سقوط حکومت دکتر نجیب‌الله فعالیت می‌کرد.

پس از پیروزی مجاهدین، از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۵ زمانی‌که احمدشاه مسعود وزیر دفاع بود، به‌عنوان رئیس دفتر و سخنگوی وزیر دفاع کار می‌کرد. در سال‌های مقاومت علیه رژیم طالبان، وزیر خارجه دولت به‌ریاست برهان‌الدین ربانی بود، اما در واقع، او در دوران نبرد با طالبان، بیش‌تر به‌عنوان سخنگوی ائتلاف شمال و پل ارتباطی آنان با جهان شناخته می‌شد و پس از قتل احمدشاه مسعود در ۲۰۰۱ در رسانه‌های بین‌المللی به نمایندگی از جبهه‌ی مقاومت علیه طالبان سخن می‌گفت. پس از سقوط طالبان براساس توافق‌نامه بُن، وزیر خارجه اداره‌ی موقت به‌رهبری حامد کرزی شد و در دولت انتقالی هم در سمت خود باقی ماند. اما، پس از سال ۱۳۸۳، عبدالله در کابینه دولت منتخب حامد کرزی راه نیافت و از دولت کنار گذاشته شد.

پس از آن، عبدالله به‌عنوان منتقد حامد کرزی تبارز نمود و دولت او را آغشته به فساد خواند و ائتلافی موسوم به تغییر و امید را ایجاد کرد. در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸، رقیب اصلی حامد کرزی بود. عبدالله در دور اول این انتخابات توانست ۳۰،۵۹ درصد کل آرأ را کسب کند. در حالی‌که حامد کرزی حدود ۵۰ درصد را به‌دست آورد. زمانی‌که قرار شد انتخابات به دور دوم کشیده شود، اما عبدالله در اعتراض به عملکرد نادرست حکومت و کمیسیون مستقل انتخابات، از حضور در این دور انصراف داد و در نتیجه، حامد کرزی به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد.

عبدالله به‌عنوان نامزد رسمی جبهه ملی افغانستان برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در سال ۱۳۹۳، معرفی شد که با اعلان نتایج آن انتخابات: در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری که در ۱۶ فروردین برگزار شد، توانست با کسب ۴۴،۹ درصد پیشتاز انتخابات شود. ولی در دور دوم (در ۲۴ جوزا) با اخذ حدود ۴۳ درصد آرأ از محمداشرف غنی عقب ماند، عبدالله اعتبار کمیسیون مستقل انتخابات را زیر سئوال برد که باعث ایجاد بن‌بست طولانی در انتخابات افغانستان شد. سرانجام، پس از میانجی‌گری جان کری وزیر خارجه آمریکا، سازمان ملل‌ متحد و حامد کرزی، عبدالله در ۷ مهر به‌عنوان رئیس‌اجرایی و محمداشرف غنی به‌عنوان رئیس‌جمهور اعلام شد.

عبدالله عبدالله، در ۳۰ شهریور ۱۳۹۳، از سوی محمدیوسف نورستانی، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان به‌عنوان رئیس‌اجرایی حکومت وحدت ملی اعلام شد. اکنون، پس از پنج‌سال، دوره‌ی ریاست اجرایی او به پایان رسیده است. اما کارنامه‌ی و دستاورد او در این پنج‌سال چیست؟

عبدالله عبدالله از کوخ‌نشینی تا کاخ‌نشینی

اخیراً رازق مأمون از زبان بسم‌الله خان محمدی، وزیر پیشین دفاع ملی افغانستان، روایت کرده است، که می‌گوید: «عبدالله عبدالله به‌عنوان رهبر سیاسی کشور، رژلب (لب‌‌سیرین) می‌زند، آرایش‌گاه می‌رود و آرایش زنانه می‌کند! این آدم پنج‌سال را فقط در همین کارها سپری کرده است.»[۱] این شاید تندترین نقدی باشد بر کارنامه‌ی پنج سال حکومت‌داری عبدالله عبدالله در قصر سپیدار.

عبدالله عبدالله در حال آرایش صورت در یک آرایش‌گاه در پاریس

عبدالله عبدالله، در دوره‌ی که رئیس‌اجرایی کشور بود، در شیک‌پوشی، خوش‌لباسی و تجملات شهرت داشت و این عادت او اغلب انتقادهایی را برانگیخت. خرید او از یک فروشگاه گران‌قیمت لباس در لندن خبرساز شد و برخی او را انتقاد کردند. ولی وی در پاسخ به چنین انتقادهایی گفت پولی که صرف لباس کرده به‌خودش تعلق داشته است.


حکاکی نام عبدالله با آب طلا در قیمت‌ترین فروشگاه جهان

هرچند نام دکتر محمداشرف غنی احمدزی، رقیب عبدالله عبدالله، در سال ۲۰۱۳، به‌عنوان دومین مرد متفکر جهان، از سوی مجله‌ی پراس‌پکت بریتانیا منتشر شد، نام عبدالله بر شیشه‌ی بیرونی فروشگاه «هاوس آف بیژن» (House of Bijan) با آب طلا حک شده است.

براساس گزارش روزنامه‌ی اطلاعات روز در شنبه ۲۲ جوزا ۱۳۹۵، عبدالله‌عبدالله، وزیر خارجه‌ی پیشین و رییس اجراییه‌ی برحال حکومت وحدت ملی، مشتری «هاوس‌ آف بیژن»، گران‌‌ترین فروشگاه جهان است.

هاوس‌ آف بیژن، فروشگاهی که توسط دو ایرانی-امریکایی بیژن پاکزاد و دار محمودی دوست او در شهر لس آنجلس ایالت کالیفرنیای امریکا در ۱۹۷۶ میلادی ایجاد شد؛ لباس و لوازم مردانه می‌فروشد. این فروشگاه که گران‌ترین فروشگاه جهان شناخته می‌شود لباس‌های خود را بر اساس سلیقه‌ی هر مشتری طراحی کرده و آن طرح را به دیگران نمی‌فروشد. هر طرحی که این فروشگاه می‌ریزد و در کت‌شلوارهای شیک عرضه می‌کند، مخصوص یک نفر است و نفر دومی از طرح‌های قبلی نمی‌تواند استفاده کند.

این فروشگاه باوجود این‌که تعداد مشتریانش اندک است، اما مشتریان مجبورند قبل از رفتن به این فروشگاه وقت بگیرند. این فروشگاه به‌دلیل مشتریان نام‌آور و میلیاردرش مشهور است. متوسط خرید از این فروشگاه به صدهزار دلار امریکایی می‌رسد و به این دلیل گران‌ترین فروشگاه جهان است. هاوس‌آف بیژن ضمن آن‌که نام گران‌ترین فروشگاه جهان را با خود یدک می‌کشد مشتریان سرشناسی هم در سراسر جهان دارد. ثروتمندان، هنرمندان و سیاست‌مداران زیادی از هاوس‌آف بیژن خرید کرده‌اند. مشتریان اصلی این فروشگاه را ستاره‌های هالیوود، میلیونرها، شیخ‌های عرب و سیاست‌مداران تشکیل می‌دهند.

هاوس‌ آف بیژن به افتخار مشتریان شناخته‌شده‌ی خود نام آن‌ها را بر شیشه‌ی بیرونی فروشگاه با آب طلا حک کرده است. نام افرادای که بر شیشه‌ی هاوس‌ آف بیژن، زیر عنوان «درود به سلیقه و سبک خوب و فرازمانی مردان قدرت» حک شده‌اند، شامل: جورج کلونی ستاره‌ی هالیوود؛ جانی دپ ستاره‌ی هالیوود؛ پاول مک‌کارتنی خواننده و آهنگساز انگلیسی؛ تایگر وود بازیگر گلف امریکایی؛ انتونیو شهزاده‌ی موناکو؛ پرنس ویلیامز شهزاده‌ی انگلستان؛ ریچارد هیلتن مالک هوتل زنجیره‌یی هیلتن و هایلند؛ دیوید بکهام‌ ستاره‌ی فوتبال؛ جابر الثانی نخست‌وزیر قطر؛ شیخ عبدالله بن زیاد آل نهیان وزیر خارجه‌ی امارات متحده‌ی عربی؛ شیخ حمد بن خلیفه‌الثانی عضو خانواده‌ی شاهی قطر؛ جولیو ایگالاسیاس خواننده و آهنگساز اسپانیایی؛ تام کروز ستاره‌ی هالیوود؛ آل پاچینو بازیگر هالیوود؛ روبرت دنیرو بازیگر هالیوود؛ آرنولد شوارتزنگر ستاره‌ی هالیوود و فرماندار پیشین کلمبیا؛ عبدالله دوم شاه اردن؛ لی جینوان میلیاردر چینی؛ مانوئیل مارکویز مشت زن مکزیکویی؛ حسن البکیا سلطان برونای؛ الولید بن طلال بن عبدالعزیز عضو خانواده‌ی شاهی و میلیاردر عربستانی؛ جورج دبلیو بوش رییس‌‌جمهوری پیشین امریکا؛ باراک اوباما رییس‌‌جمهوری امریکا؛ ولادیمیر پوتین رییس‌‌جمهوری روسیه؛ تونی بلر نخست‌وزیر پیشین انگلستان؛ جان‌کری وزیر امور خارجه‌ی امریکا؛ خوان کارلوس شاه اسپانیا و دکتر عبدالله‌عبدالله، رئیس‌اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان.

نام عبدالله عبدالله بر شیشه‌ی بیرونی فروشگاه هاوس آف بیژن با آب طلا حک شده است

بیژن پاکزاد بنیان‌گذار این فروشگاه معروف جهان در مصاحبه‌اش با «لس‌ آنجلس تایمز» گفته است که مشتریان این فروشگاه باید ماهوار یک میلیون دلار درآمد داشته باشند: «مشتریان ما باید ماهوار پس از تصفیه‌حساب‌های مالیاتی یک میلیون دلار درآمد داشته باشند».

باوجود این‌که مالک این فروشگاه گفته است که مشتریان این فروشگاه حداقل ماه یک میلیون دلار درآمد دارند، اما در عمل سنجش درآمد شماری از مشتریان این فروشگاه که از جهان سوم‌اند، کار آسانی نیست. بر اساس جست‌وجوی ما (روزنامه‌ی اطلاعات روز) دارایی شماری از مشتریان این فروشگاه قرار ذیل است:

بارک اوباما ۱۲ میلیون دلار، ولادیمیر پوتین بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار، جورج کلونی ۱۴۰ میلیون دلار، روبرت دنیرو ۱۸۵ میلیون دلار، دیوید بکهام ۷۷۱ میلیون دلار، عبدالله دوم ۷۵۰ میلیون دلار، جابرالثانی ۱۲ میلیارد دلار، تونی بلر ۸۷ میلیون دلار، شیخ عبدالله بن زیاد آل نهیان ۲۳ میلیارد دلار، جان کری ۱۹۸ میلیون دلار.

در حالی‌که بسیاری از مشتریانی که در لیست مشتریان اصلی این فروشگاه حکاکی شده ده‌ها میلیون دلار سرمایه دارند، عبدالله‌عبدالله رییس اجراییه‌ی حکومت وحدت ملی افغانستان به‌عنوان یکی از مشتریان اصلی این فروشگاه در هفتم قوس سال ۱۳۹۴ با ثبت دارایی‌هایش در اداره‌ی عالی مبارزه با فساد اداری، دارایی‌اش را ۱۰ میلیون افغانی و ۷هزار دلار اعلام کرده بود. اداره‌ی عالی مبارزه با فساد اداری پس از ثبت دارایی‌های عبدالله‌عبدالله نوشت: تمامی دارایی‌های دکتر عبدالله به ارزش ۱۵۳،۰۰۰ دلار محاسبه شده است و هم‌چنین ۷،۰۰۰ دلار دیگر در حساب خود در بانک الفلاح شعبه‌ی کابل دارد.

عبدالله‌عبدالله اعلام کرده بود که افزون بر دارایی‌های نقدی دو قاب ساعت دارد که ارزش اولی ۶،۷۰۰ دلار و دیگری ۴،۶۰۰ دلار می‌باشد که به‌عنوان هدیه دریافت کرده است.

عبدالله‌ در حالی آمار و ارقام دارایی‌هایش را ثبت و اعلام کرد که قبل از آن به‌عنوان یکی از مشتریان اصلی فروشگاه هاوس‌ آف بیژن نامش روی پنجره‌ی این فروشگاه حکاکی شده و عکسش از زمانی‌که وزیر خارجه‌ی افغانستان بود، در داخل گران‌ترین فروشگاه جهان قاب و نصب شده است. این فروشگاه فقط اسامی مشتریان خاصش را روی پنجره با آب طلا حک می‌کند و عکس آن‌عده از مشتریانش را در داخل فروشگاه نصب می‌کند که تکراراً از این فروشگاه خریداری کند (مشتری دایمی) و خریدهای گران‌قیمت انجام دهد.

هاوس آف بیژن عکس آن‌عده از مشتریانش را در داخل فروشگاه نصب می‌کند که به‌تکرار از این فروشگاه خریداری کند و خریدهای گران‌قیمت انجام دهد. عکس عبدالله عبدالله نیز در جمع این مشتریان دایمی هاوس آف بیژن قرار دارد.

عبدالله‌عبدالله رییس اجرایی حکومت افغانستان در حالی مشتری قیمت‌‌ترین فروشگاه جهان است که حدود ۴۰ درصد مردم افغانستان زیر خط فقر زندگی می‌کنند و بنابر آمارهای متفاوت بین ۴ تا ۸ میلیون بیکار در افغانستان وجود دارد. به‌دلیل وضعیت بد اقتصادی و ناامنی، در حدود ۲۵۰ هزار نفر تنها در سال گذشته کشور را ترک کرده‌اند.

پوشش عبدالله‌عبدالله رییس اجراییه‌ی حکومت وحدت ملی افغانستان همواره در شبکه‌های اجتماعی با نقدونظرهای متفاوتی روبه‌رو بوده است.[٢]


عبدالله در جریان خریداری لباس در لندن شکار کمره شد

به گزارش اسپوتنیک، در شبکه‌های اجتماعی ویدیویی به نشر رسیده است که عبدالله عبدالله، رئيس اجرایی افغانستان را نشان می‌دهد که روز دوشنبه ۱۰ جون ۲۰۱۹، در یک روز بارانی در لندن همراه با اعضای خانواده‌اش لباس خریداری می‌کنند.

در ویدیو دیده می‌شود که رئیس اجرایی حکومت افغانستان همراه با اعضای خانواده‌اش از یکی از گران‌ترین مغازه‌های لباس در لندن در حالی‌که چند خریطه در دست دارند، بیرون می‌شوند.

در ویدیو دیده می‌شود که رئيس اجرایی و خانواده‌اش از مغازه والینتینو (Valentino) که یکی از مغازه‌های برند گران‌قیمت لباس می‌باشد، بیرون می‌شوند. به‌طور مثال، قیمت یک جاکت بچه‌گانه این برند ۱۳۹۵ دلار امریکایی است. همچنان یک جوره کرمچ (کفش ورزشی) در این مغازه به قیمت ۸۴۵ دلار امریکایی به‌فروش می‌رسد.

در این ویدیو همچنان دیده می‌شود که عبدالله‌عبدالله یک خریطه‌ی مغازه‌ی دیگر برند جهانی را در دست دارد - مغازه زیلی (ZILLI). پس از پیدا نمودن و باز نمودن سایت این مغازه دریافتیم که کالاهای ساخت این برند نیز قیمت‌های غیرقابل تصور دارند، مثلاً یک کرتی چرمی مردانه این برند ۳۱۲۵ پوند (حدود ۴۰۰۰ دلار) و یک پیراهن مردانه ۶۳۳ پوند (حدود ۸۰۰ دلار) قیمت دارد.

این در حالی‌ست که سبک پوشش عبدالله‌عبدالله بارها سوژه خبری رسانه‌های داخلی و خارجی بوده است. به باور شماری از منتقدین این سبک پوشش رئيس اجرایی افغانستان، برای دومین فرد کشوری که جهت پیشبرد اساسی‌ترین کارهای حکومت نیاز به کمک مالی خارجی دارد و «دستش به جیب جامعه جهانی» است، لازم نیست به‌سویه‌ی روسای‌جمهور و نخست‌وزیران کشورهای قدرتمند جهانی لباس بپوشد.[٣]

با این‌حال، مختار وفایی در وب‌گاه خود می‌نویسد:

    نشر ویویدی که دکتر عبدالله عبدالله رئیس‌اجرایی کشور را در حال خروج از یک فروشگاه قیمتی در لندن نشان می‌دهد با واکنش‌های گسترده در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد. هواداران عبدالله انتقادات را سرک‌کشیدن به زندگی شخصی وی دانسته و گفته‌اند که این کار فضولی و مداخله در حریم خصوصی افراد است. با چند نکته می‌خواهم واضح بسازم که چرا خرید و قیمت لباس‌های دکتر عبدالله همواره در شبکه‌های اجتماعی خبرساز می‌شود.

    یک: دکترعبدالله یک‌تن از مسئولان درجه‌یک فقیرترین کشور جهان است که فساد و اختلاس در آن معمول و رایج است. او تاجر نیست، یک سیاست‌مدار است که خود را فرزند جهاد و مقاومت می‌داند.

    دو: دکتر عبدالله در حالی مشتری قیمتی‌ترین فروشگاه‌های جهان است که در هیچ‌جایی نگفته است تجارت‌های شخصی و خانوادگی دارد. اگر او یک تاجر می‌‌بود، این کار او هیچ عیبی نداشت و انتقاد مردم نیز بی‌جا تلقی می‌شد.

    سه: عبدالله به این‌که مشتری برندهای قیمتی جهان است شهرت دارد. نام عبدالله روی شیشه مغازه «House of Bijan» که از قیمتی‌ترین فروشگاه‌های جهان در ایالات متحده امریکا است با آب طلا حکاکی شده است. ولادیمیر پوتین با سرمایه ۱۰۰ میلیارد دلار، جورج کلونی با سرمایه ۱۴۰ میلیون دلار، دیوید بکهام با سرمایه ۷۷۱ میلیون دلار و شمار دیگر از تاجران و ثروتمندان جهان از مشتریان این فروشگاه استند. همه مشتریان این فروشگاه یا رهبران کشورهای ثروتمند هستند یا ستاره‌های هالیود که سرمایه‌های آنان بر همه مشخص است. اما سرمایه عبدالله چند و از کدام مدرک است؟ هیچ‌کس نمی‌داند.

    چهار: بیش از ۴۰ درصد مردم افغانستان زیر خط فقر زندگی می‌کنند و حدود ۸ میلیون تن در این کشور بیکار هستند. آن‌وقت رهبر چنین کشوری اگر مشتری قیمتی‌ترین فروشگاه‌های جهان باشد خبرساز نیست؟

    پنج: عبدالله هیچ‌گونه پیشینه در عرصه تجارت ندارد. قبلاً مجاهد بود، سپس وزیر خارجه شد، چندسالی اپوزیسیون بود و فعلاً رئیس اجرایی کشور است. پس چگونه نامش در کنار میلیاردرها روی شیشه قیمتی‌ترین فروشگاه جهان با آب طلا حکاکی می‌شود؟

    شش: دکتر عبدالله در سال ۱۳۹۴ خورشیدی، سرمایه‌اش را در اداره‌ی عالی مبارزه با فساد اداری، ۱۰ میلیون افغانی و ۷ هزار دلار امریکایی ثبت کرده است. پس چگونه از فروشگاه‌های خرید می‌کند که یک جاکت خزانی آن ۱۰۰۰۰ یورو قیمت دارد؟

    بیژن پاکزاد مسئول فروشگاه «خانه بیژن» در مصاحبه با لاس آنجلس تایمز گفته است که عاید مشتریان این فروشگاه باید ماهانه یک میلیون دلار باشد تا از این فروشگاه خرید کنند. متوسط خرید از این فروشگاه به ۱۰۰ هزار دلار امریکایی می‌رسد.

    دکترعبدالله چون از مشتریانی بوده است که بار بار به این فروشگاه مراجعه کرده، نامش با آب طلا روی شیشه آن حکاکی شده و عکسی از وی نیز روی دیوار این فروشگاه بند است.

    عبدالله با پوشیدنِ گران‌ترین لباس‌های جهان روی جنازه‌ی سربازی نماز می‌خواند که با معاش ماهانه دوازده هزار افغانی در دفاع از وطنش جان‌باخته است.

    عبدالله با همین لباس‌ها در کنفرانسی صحبت می‌کند که موضوع آن عوامل فقر و بیکاری در افغانستان است. دکتر عبدالله اکثرا در جریان روز اگر دو کنفرانس یا سخنرانی داشته باشد، برای هر کدام یک دست لباس جداگانه می‌پوشد. فعلاً یک یورو معادل ۹۰ افغانی است. محاسبه کنید که هزینه یک‌دست لباس دکتر عبدالله چند افغانی می‌شود؟

    معاش ماهانه یک معلم در افغانستان، ۸۰۰۰ افغانی، معادل ۹۰ یورو است. یک معلم با معاش یک‌ساله خود می‌تواند از فروشگاهی که دکتر عبدالله مشتری آن است، تنها یک پیرهن یا کمربند بخرد. قیمت لباس‌های فروشگاه ZILLI که ویدیوی نشر شده دکتر عبدالله را در حال خروج از یک شعبه این فروشگاه در لندن نشان می‌دهد: کوت خزانی: ۹۶۰۰ یورو، بوت: ۱۳۵۰ یورو، پطلون: ۸۱۰ یورو، جاکت: ۱۲۵۰ یورو، پیراهن (یخن‌‌قاق): ۶۵۰ یورو، کمربند: ۷۱۰ یورو، و عینک آفتابی: ۶۷۵ یورو.[۴]


فهرست دارایی عبدالله عبدالله

اداره‌ی عالی مبارزه با فساد اداری افغانستان فهرستی از دارایی‌های عبدالله عبدالله، رئیس‌اجرائی دولت وحدت ملی افغانستان را نشر کرده و از مردم خواسته که اگر او دارایی دارد که ثبت نشده، به این نهاد اطلاع دهند.

این اطلاعات در روزنامه‌ی دولتی انیس امروز، ۷ قوس (آذر) ۱۳۹۴، منتشر شده و براساس اعلام این روزنامه قرار است که دارایی‌های تمام مقامات ارشد دولت وحدت ملی نشر شود.

براساس این اطلاعات، عبدالله زاده‌ی سال ۱۹۶۰ میلادی است و مدرک کارشناسی پزشکی دارد. او از سال ۱۳۸۱ تاکنون به‌عنوان وزیر خارجه، دبیرکل بنیاد احمدشاه مسعود، رهبر اپوزیسیون دولت و رئیس‌اجرائی دولت وحدت ملی کار کرده‌ است.

همسر و چهار فرزند عبدالله در هند زندگی می‌کنند. هزینه‌ی آموزش سالانه هر کدام از فرزندان او در هند ۳۰ هزار روپیه (حدود ۴۶۰ دلار) تا ۳۵ هزار روپیه هندی (حدود ۵۳۰ دلار) است.

بر اساس فهرست اداره عالی مبارزه با فساد اداری افغانستان، اعضای خانواده‌ی عبدالله عبدالله ماهیانه ۱۰۰ هزار روپیه هندی (حدود ۱۵۰۰ دلار) کرایه خانه می‌دهند. مصرف خانواده‌اش نیز ماهانه ۶۰ هزار روپیه (حدود ۹۳۰ دلار) است و ۸ هزار روپیه نیز ماهانه بابت آب و برق می‌پردازد.

عبدالله میزان دارایی‌های منقول خود را ۱۰ میلیون افغانی (بیش‌تر از ۱۵۳ هزار دلار) ذکر کرده‌ است. او گفته است که در شماره حساب بانکی‌اش در بانک الفلاح شعبه کابل هفت هزار دلار دیگر دارد.

عبدالله درباره‌ی این‌که چه مقدار زیورآلات دارد، نوشته که یکی از قاب‌های ساعتش ۴۵۰ هزار افغانی (حدود ۶۷۰۰ دلار) قیمت دارد و قاب دیگرش نیز ۴۳۰ هزار افغانی (حدود ۶۴۰۰ دلار) ارزش دارد که هر دو را تحفه گرفته است. او گفته که خانمش نیز یک ست طلا دارد که ارزش آن ۵۰۰ هزار افغانی (حدود ۷۴۰۰ دلار) است.

عبدالله گفته که دارای سه عراده خودرو است که یکی را به ۱۰۰ هزار دلار خریده، دومی را به ۲۰ هزار دلار که قیمت این دو تا به ترتیب اکنون به ۶۰ هزار و ۸ هزار دلار کاهش یافته است. او نوشته است که همسرش در هند نیز یک دستگاه خودرو دارد که به ارزش ۱،۳ میلیون روپیه هندی خریده شده و اکنون قیمت آن به ۸۰۰ هزار روپیه کاهش یافته است.

عبدالله نوشته که یک خانه در کارته پروان کابل و یک جریب زمین در ولسوالی پغمان در غرب کابل دارد که هر دو به‌نام خانمش فخریه است. او خود نیز یک قطعه باغ در پغمان کابل دارد و صاحب یک مهمان‌خانه در ولایت پنجشیر در شمال کابل است.

عبدالله عبدالله گفته است که املاک موروثی و غیر موروثی مشترک و هم‌چنین دام ندارد. به‌گفته او، درآمد دیگری به‌جز ۲۹۸ هزار افغانی حقوق ماهانه و ۱۰۰ هزار افغانی مصرف ماهانه که از دولت می‌گیرد، ندارد.

با این‌حال، کاربران شبکه‌های اجتماعی همواره از شیک‌‌پوشی عبدالله انتقاد کرده‌اند و می‌گویند او هزینه‌های این لباس‌های گرانبها را از چه درآمدی تأمین می‌کند؟[۵]

*

در این میان، شیک‌پوشی و سبک پوشش سیاست‌مداران اما مفهومی فراتر از ظاهر خوب داشتن دارد. بازیگران سیاسی، از مجاهد دیروز گرفته تا تکنوکرات‌های امروزی، با طرز پوشش‌شان پیام‌های سیاسی پنهانی را به ذهن مخاطبان تزریق می‌کنند.

به باور جامعه‌شناسان، در گام نخست، سیاست‌مداران از راه ظاهرآرایی و پوشش، بستر ذهنی مردم را آماده پذیرش پیام سیاسی می‌کنند و سپس با ترفندهای سیاسی، ذهن آنان را در جهتی که می‌خواند سمت‌وسو می‌دهند. خیلی از جامعه‌شناسان و روان‌شناسان رنگ لباس را از نخستین ابزار برای سلطه بر افکار عمومی دانسته‌اند.

رییس اجرایی حکومت، شاید شیک‌ترین و خوش‌لباس‌ترین سیاست‌مدار کنونی و مجاهد دیروز کشور باشد. از دریشی‌های گران‌قیمت و عالی که به تن می‌کند نیز می‌توان فهمید که به مساله‌ی پوشش‌اش اهمیت زیادی می‌دهد. آن‌طوری که برخی از نزدیکان او می‌گویند، دست‌یاران عبدالله گاهی حتا کلافه می‌شوند از بس در مواقع ضروری رییس‌اجرایی به لباس‌اش توجه می‌کند.[٦] اما این‌که رییس‌اجرایی حکومت وحدت ملی با پوشش‌اش چه پیامی را به مردم افغانستان انتقال می‌دهد، شاید خودش هم نمی‌داند!


[] يادداشت‌ها

يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی گردآوری و نگاشته شده است.


[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- رازق مأمون، جنرال بسم‌الله: از برای خدا، رهبر سیاسی لب‌سیرین می‌زند؟، گزارش‌نامه‌ی افغانستان، سه‌شنبه اول مهر ۱۳۹۸.
[٢]- حکاکی نام عبدالله‌عبدالله با آب طلا در قیمت‌ترین فروشگاه جهان، روزنامه‌ی اطلاعات روز: شنبه ۲۲ جوزا ۱۳۹۵
[٣]- عبدالله عبدالله در جریان خریداری لباس در لندن شکار کمره شد، اسپوتنیک افغانستان، ۱۱ جولای ۲۰۱۹.
[۴]- مختار وفایی، چرا خرید لباس‌های داکترعبدالله خبرساز می‌شود؟، وبگاه مختار وفایی: ۲۲ جورا ۱۳۹۸.
[۵]- فهرست دارایی عبدالله عبدالله اعلام شد، وب‌ساست فارسی بی‌بی‌سی: ۲۸ نوامبر ۲۰۱۵ - ۷ آذر ۱۳۹۴.
[٦]- سه رهبر با سه ذوق مختلف؛ از شیک‌پوشی تا بی‌سلیقه‌گی سران حکومت افغانستان، هشدار: ۸ عقرب ۱۳۹۶.


[] جُستارهای وابسته




[] سرچشمه‌ها