جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۷ مهر ۲, سه‌شنبه

طبیبی، عبدالحکیم

عبدالحکیم طبیبی (زادۀ ١٣٠۴ -)، يکی از نخبگان عرصۀ ديپلماسی افغانستان است.

عبدالحکیم طبیبی در ماه میزان (مهر ماه) سال ١٣٠۴ خورشيدی[۱] (٢۴ ژوئيه ١٩٢۴ ميلادی)[٢] در شهر کابل به دنيا آمد. وی تحصیلات متوسطۀ خود را در لیسه (دبيرستان) حبیبیه به پایان برد. پس از آن، به تحصيل در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه کابل پرداخت و در سال ١٩۴٦ به‌ اخذ درجه‌ی‌ ليسانس‌ نائل‌ شد. در همان سال به وزارت امور خارجه افغانستان پيوست و از ١٩۴٧-١٩۵٣، به عنوان يک وابسته در سفارت افغانستان در واشنگتن خدمت کرد. آنگاه تحصيل‌ در رشته‌ی حقوق‌ و علوم سياسی را در آمريکا پی‌ گرفت‌ و از دانشگاه جورج واشنگتن در سال ١٩۵٢ و از دانشگاه آمریکن در ١٩۵۴ درجه‌ی فوق لیسانس و دکترا دريافت کرد.

در سال ١٣٣۴ در شعبه سوم وزارت امور خارجه مدیر و رئیس اداره خدمات سیاسی شد و از سال ١٣٣۵ به بعد به سمت دبیر اول مستشار و وزیر مختار در نمایندگی دائمی افغانستان در سازمان ملل انجام وظیفه نمود. در سال های ١٣۴۴- ١٣۴۵ وزیر عدلیه و از سال‌های ١٣۴٦ تا ١٣۵٢ سفیر کبیر افغانستان در یوگوسلاوی، ژاپن و هند و سفیر اکرودیته در بلغارستان، فيلپين ، نپال و سفیر کبیر افغانستان در سازمان ملل متحد بود. وی هنگامی که روس‌ها افغانستان را مورد تجاوز قرار دادند از این سمت استعفا کرد.

دکتر طبیبی ٣۵ سال در مجامع بین المللی و کنفرانس های حقوقی بین المللی به نمایندگی از افغانستان شرکت کرده است. نتیجه این فعالیت های او کتابی است به عنوان "حقوق دریاها" و "حق ترانزیت" که در سال ١٩۵٩ به زبان انگلیسی در سویس و سپس در سال ١٩٦٠ در مجله حقوق پراگ و در ١٩٧١ به صورت کتاب از سوی کمیته مشورتی حقوقی هند و در سال ١٩٧٢ در مجله بین المللی حقوق وین منتشر شده است.

آثار

١. سیاست بین المللی از نشریات مؤسسه خدمات سیاسی وزارت خارجه.
٢.سازمان ملل از نشریات مؤسسه بین المللی خدمات سیاسی وزارت خارجه.
٣.دموکراسی از نشریات وزارت عدلیه.
۴.حقوق ترانزیت از نشریات وزارت عدلیه.
۵.حقوق دریایی چاپ وزارت مطبوعات سابق.
٦.حقوق ترانزیت ممالک بی دریا (انگلیسی) وزارت معارف.
٧.سید جمال الدین افغانی و سید تصوف از نشریات وزارت اطلاعات.
٨.تاریخ افغانستان
٩.تاریخ هرات (شگوفانی هرات در عصر تیموریان) که در سال‌های اخیر در امریکا، پاکستان و ایران منتشر شده است.
١٠.خاطرات پریشان.
افغانستان و هند - روابط تاریخی این دو کشور کهن
سیر تصوف در افغانستان
حق ترانیزیت ممالک بی بحر: یا نتیجه مجادله افغانستان در راه نثبیت این حق
اوضاع افغانستان و اقداماتي كه بايد صورت گيرد

دکتر طبیبی به عنوان عضو برجسته، در تدوین قانون اساسی افغانستان و "لویه جرگه" و تصویب قانون اساسی شرکت داشت. وی به دریافت نشان‌های متعهد و افتخار نائل شده است. از سی و پنج سال پیش به این طرف در مجلات داخل و خارج مقالات سیاسی، حقوقی، ادبی، تاریخی و اقتصادی نوشته است.

منبع: [*][**]

پيوست‌ها



پيوست ۱: دکتر عبدالحکيم طبيبی به عنوان وزير مختار هيئت نمايندگی افغانستان در سازمان ملل منصوب شد، سند شماره ۳۵، از سفارت آمريکا در کابل به وزارت امور خارجه واشنگتن دی. سی.
پيوست ٢:
پيوست ۳:


پی‌نوشت‌ها


[۱]- داکتر عبدالحکیم طبیبی، سايت پيام آفتاب، کد خبر ۳۳۳۵
[۲]- اسناد لانۀ جاسوسی، شماره ۲۹، افغانستان (۱)، دانشجويان مسلمان پيرو خط امام، تهران: انتشارات پيام آزادی، ص ۱۶۰
[۳]-
[۴]-
[۵]-
[۶]-
[٧]-
[۸]-
[۹]-


جُستارهای وابسته





منابع







پيوند به بیرون