جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۸ اردیبهشت ۱۵, سه‌شنبه

پيوست ۱: دکتر عبدالحکيم طبيبی

سند شماره ۳۵
طبقه بندی: خيلی محرمانه
تاريخ: ۹ ژوئيه ۱۹٧۹
از: سفارت آمريکا در کابل
به: وزارت امور خارجه واشنگتن دی. سی.
موضوع: دکتر عبدالحکيم طبيبی به عنوان وزير مختار هيئت نمايندگی افغانستان در سازمان ملل منصوب شد


۱- تمام متن محرمانه است

٢- خلاصه: در ۳ ژوئيه جمهوری دمکراتيک افغانستان سفارت را از انتصاب دکتر عبدالحکيم طبيبی به نمايندگی دايمی‌ش در سازمان ملل با رتبه وزير مختار مطلع نمود.

اين انتصاب يکی از بهترين انتخابات جمهوری دمکراتيک افغانستان است ولی ما متوجه شديم که طبيبی در نظر دارد زمانی که بتواند از افغانستان خارج شود پناهنده شود. پايان خلاصه

۳- در ۳ ژوئيه وزارت امور خارجه جمهوری دمکراتيک افغانستان سفارت را از انتصاب دکتر عبدالحکيم طبيبی در هيئت نمايندگی دايمی‌ش در سازمان ملل با رتبه وزير مختار مطلع ساخت و ويزای لازم را برای ايالات متحده درخواست نمود. برنامه ريزی شده بود که طبيبی در ۴ ژوئيه از کابل عزيمت نمايد ولی زمان ورود به نيويورک اعلام نشده بود. در ۳ ژوئيه سفير کبير فرانسه (لطفاً محافظت شود) به کاردار گفت که وی بی سر و صدا برای طبيبی و خانواده‌اش ويزای فرانسه صادر کرده است. او فکر می‌کند طبيبی که يک مقام برجسته و ارشد افغانی است معتقد شده که زمان برای پناهنده شدن فرا رسيده است. طبيبی فقط موافقت کرد که به منظور خروج مجدد از افغانستان با خانواده‌اش در نيويورک ظاهر شود. طبيبی که يک ديپلومات ارشد است از اين که مأمور جزء منصوب شده از طرف يک رژيم خلقی باشد منزجر بود. در هر صورت انگيزه اصلی او برای پناهنده شدن تنفر از رژيم خلقی است.

۴- اطلاعات بيوگرافی: دکتر طبيبی که در ٢۴ ژوئيه ۱۹٢۴ در کابل متولد شد در 1946 از دانشکده حقوق دانشگاه کابل فارغ التحصيل شد و در همانسال به وزارت امور خارجه افغانستان پيوست. از ۵٣-۱۹۴٨ او به عنوان يک وابسته در سفارت افغانستان در واشنگتن خدمت نمود. موقعی که آنجا بود يک فوق ليسانس (۱۹۵٢) از دانشگاه جورج واشنگتن و يک دکترا در حقوق با درجه ممتاز از دانشگاه آمريکن (۱۹۵۴) دريافت نمود. او سپس در هيئت نمايندگی دائمی افغانستان در سازمان ملل منصوب شد (۶۱-۱۹۵۶) و بطور متوالی به عنوان دبير اول، کنسول، و وزيرمختار خدمت نمود. طبيبی در ۱۹۶۱ به عنوان سفير در يوگسلاوی منصوب شد. در ۱۹۶۵ او به وزارت دادگستری و دادستانی کل منصوب شد و تا زمان استعفايش در ۱۹۶۶ در کابينه باقی ماند. در ۱۹۶٨ او به سفارت در ژاپن منصوب شد. از ۱۹٧٠ تا ۱۹٧٣ او به عنوان نماينده سياسی افغانستان در هند خدمت نمود. در ماه می سال ۱۹٧٣ او به عنوان نماينده دائمی افغانستان در سازمان ملل منصوب شد که تا کودتای اکتبر ۱۹٧٣ که داود، ظاهر شاه را از سلطنت خلع کرد در اين مقام باقی ماند. طبيبی در ۱۹٧۵ به عنوان کميسيون بين الملی حقوق انتخاب شد (او از ۱۹۶٢ عضوی از اين هيئت بوده است). در ماه می ۱۹٧۶ طبيبی پيشنهاد انتخاب مجدد به رياست کميسيون بين الملی حقوق را از دست داد، ولی در ۱۹٧٧ متعاقباً برای ادامۀ دوره خاتمه نيافته يک عضو ديگر برگزيده شد. طبيبی انگليسی را خوب و کمی فرانسه صحبت می‌کند. او در طول دوره خدمتش با مقامات آمريکايی بطور ويژه‌ای خوب بوده است. دکتر طبيبی اميدوار است که در خروج از افغانستان با همسرش نجيبه و دو پسرش عبدالله و نجيب‌الله و دخترش دنيا همراه باشد.

۵- نظريه: انتخاب اين ديپلمات قادر و باتجربه بجای دکتر بسم‌الله ناهک که از نظر ديپلماتيک بدون تجربه است، يکی از انتصابات زيرکانه ديپلماتيکی است که تاکنون بوسيله رژيم خلقی انجام گرفته است. متأسفانه بخاطر سرويس خارجی تهی شده افغانستان، به نظر می‌آيد که يک فرد خوب ديگر از دور خارج می‌شود.


منبع: اسناد لانۀ جاسوسی، شماره ۲۹، افغانستان (۱)، دانشجويان مسلمان پيرو خط امام، تهران: انتشارات پيام آزادی، صص ١۵٩-۱۶١


<برگشت به بالا><باز گشت به مقاله>