جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۷ مهر ۵, جمعه

اثبات‌پذیری

اثبات‌پذیری
اثبات‌پذیری، یکی از سیاست‌های رسمی دانش‌نامه شمرده می‌شود. این سیاست در نزد عدهٔ زیادی از ویرایشگران مقبولیت دارد و تفاهم بر آن است که همهٔ کاربران ملزم به پیروی از آن‌اند.

چکیدهٔ سیاست:

اطلاعات دانش‌نامه باید قابل‌اعتماد باشد. واقعیّات، دیدگاه‌ها، نظریه‌ها و استدلال‌ها تنها هنگامی می‌توانند در مقالات گنجانده شوند که در زمان گنجاندنشان توسط مراجع قابل‌ اعتماد و نامدار چاپ و منتشر شده باشند. مقاله‌ها باید هرکجا که می‌توانند به این مراجع ارجاع دهند. هر مطلبی که منبع آن یاد نشده باشد می‌تواند مورد چالش قرار گرفته و در نهایت حذف شود.

محک گنجاندن مطالب در دانش‌نامه حقیقت‌داشتنشان و اثبات‌پذیری آنهاست. این یعنی اینکه ما فقط مطالبی را منتشر می‌کنیم که به کمک منابع و مراجع معتبر و چاپ‌شده اثبات‌پذیر و قابل بررسی باشد.

اثبات‌پذیری یکی از سه سیاست محتوایی دانش‌نامه است. دو سیاست دیگر دانش‌نامه: تحقیق دست‌اول ممنوع و دیدگاه بی‌طرف است.

این سه سیاست به کمک هم نوع و کیفیّت مطالبی قابل‌قبول در فضای نام اصلی را مشخص می‌کنند. بنابراین آنها را نباید جدا از یکدیگر بررسی و تفسیر کرد. ویراستاران باید سعی کنند که خود را با هرسهٔ آنها آشنا کنند. این سه سیاست غیرقابل مناقشه و تغییرند. یعنی اجماع کاربران یا هیچ سیاست دیگری نمی‌تواند آنها را تحت‌الشعاع قرار داده یا برتر از آنها بنشیند.