جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۷ مهر ۵, جمعه

دیدگاه بی‌طرف

دیدگاه بی‌طرف
دیدگاه بی‌طرف، یکی از سیاست‌های رسمی دانش‌نامه شمرده می‌شود. این سیاست در نزد عدهٔ زیادی از ویرایشگران مقبولیت دارد و تفاهم بر آن است که همهٔ کاربران ملزم به پیروی از آن‌اند.

سیاست دانش‌نامه این است که مقاله‌ها باید از دیدگاهی بی‌طرف نوشته شود و دیدگاه اکثریت و نیز اقلیتهای قوی منصفانه و بی‌تعصب پوشش داده شود.

مقاله‌ها باید بدون جانب‌داری نوشته شده و دیدگاههای اکثریت و اقلیت‌های قوی را منصفانه پوشش دهد. این سیاست دیدگاه بی‌طرف است.

سیاست دیدگاه بی‌طرف به سادگی مورد کژفهمی قرار می‌گیرد. این سیاست فرض نمی‌کند که می‌توان مقاله‌ای از یک دیدگاه ثابت، غیر جانب‌دارانه و عینی نوشت. بلکه در عوض می‌گوید باید منصفانه جوانب مختلف موضوع مورد مناقشه را با عدم اظهار مستقیم یا غیر مستقیم به صحت یک دیدگاه مشخص پوشش داد.

یک دانشنامهٔ عمومی مجموعه‌ای مرکب از آگاهی‌هاست که از دیدگاهی بی‌طرف بیان شده‌است. تا جای ممکن نگارش دانشنامه‌ای باید از سوگیری جز جانب بی‌طرفی بپرهیزد. دیدگاه بی‌طرف سعی می‌کند که نظریات و واقعیات را به گونه‌ای نمایش دهد که هم طرفداران و هم مخالفان بر سر آن توافق داشته باشند. مسلم است که توافق ۱۰۰٪ ممکن نیست. ایدئولوژیهای هستند که به هیچ چیز جز بیان قهر‌آمیز دیدگاه خود قانع نمی‌شوند. مسلما ما به دنبال گونه‌ای از نوشتار هستیم که مورد قبول انسانهای منطقی (با دیدگاه‌هایی چه بسا متفاوت) افتد.

یک مقالهٔ دانشنامه‌ای نباید ادعا کند که چه کسانی مجرم‌اند! حتی اگر نویسنده معتقد است که چنین است. به جای آن باید به این واقعیت اشاره کند که بعضی مردم چنین اعتقادی دارند و دلایل آنها را ذکر کند و آنگاه باید نظریات طرف مقابل را منعکس کند.

یک مقالهٔ دانشنامه‌‌ای نباید ادعا کند که کدام سيستم سیاسی بهترین شیوهٔ است. بلکه به جای آن باید استدلالهای موافقان یک دیدگاه را بیان کند و سپس استدلال مخالفان آن را نيز یادآور شود.

در مقالاتی که جانبدارانه تلقی شوند، برچسب زير خواهد خورد:

    {به‌نظر می‌آید این مقاله به صورت جانبدارانه‌ای گردآوری شده و همهٔ دیدگاه‌ها در آن مطرح نشده است. لطفاً آن را تا جایی که ممکن است طوری ویرایش کنید که تمام جوانب موضوع بیان شود و حالت بی‌طرفانه‌ای پیدا کند. سپس این الگو را از بالای مقاله بردارید.}