جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۷ مهر ۵, جمعه

تحقیق دست‌اول ممنوع

تحقیق دست‌اول ممنوع
تحقیق دست‌اول ممنوع، یکی از سیاست‌های رسمی دانش‌نامه شمرده می‌شود. این سیاست در نزد عدهٔ زیادی از ویرایشگران مقبولیت دارد و تفاهم بر آن است که همهٔ کاربران ملزم به پیروی از آن‌اند.

دانش‌نامه جای تحقیق دست‌اول نیست. یادکرد منابع و احتراز از تحقیق دست‌اول پیوندی ناگسستنی با هم دارند: تنها در صورتی می‌توان نشان داد که شما دست به تحقیق دست‌اول نزده‌اید که منابع قابل‌اطمینانی را یاد کنید که مستقیماً به مقاله مربوط می‌شوند و به آنچه که می‌گویند وفادار بمانید.

تحقیق دست‌اول ممنوع یکی از سه سیاست محتوایی اصلی دانش‌نامه است. دو سیاست دیگر دانش‌نامه: دیدگاه بی‌طرف و اثبات‌پذیری‌اند. این سه سیاست به کمک هم نوع و کیفیت مطالب قابل قبول در فضای دانش‌نامه را مشخص می‌کنند. بنابراین آنها را نباید جدا از یکدیگر بررسی و تفسیر کرد. ویراستاران باید سعی کنند که خود را با هر سهٔ آنها آشنا کنند. این سه سیاست غیرقابل مناقشه و تغییرند. یعنی اجماع کاربران یا هیچ سیاست دیگری نمی‌تواند آنها را تحت‌الشعاع قرار داده یا برتر از آنها بنشیند.

تحقیق دست‌اول اصطلاحی است مستعمل در دانش‌نامه و به مطالبی در مقاله‌ها که هنوز توسط مراجع نامدار و معتبرمنتشر نشده اشاره می‌کند. در اینجا یعنی نظریه‌ها، داده‌ها، دعاوی، مفاهیم و استدلالها و دیدگاههای منتشر نشده یا هر تفسیر، واکاوی یا تولید جدیدی از داده‌ها، بیانات، مفاهیم و استدلالهایی که منبع معتبر ندارند.

انگیزهٔ اصلی پشت سیاست تحقیق دست‌اول ممنوع مبارزه با یک معضل واقعی است: افرادی با نظریه‌های شخصی‌ای که تنها عدهٔ کمی آن را جدی می‌گیرند از دانش‌نامه به عنوان تریبونی برای سخن‌پراکنی مطرح‌کردن و تبلیغ نظریاتشان استفاده کنند و دنبال جذب پیرو يا کوبيدن مخالفانشان باشند. واضح است که جای این گونه مطالب در دانش‌نامه نیست.