جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۷ مهر ۱۵, دوشنبه

گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقالهٔ "ميراکبر خيبر"

درود. کاربران عزيز، به صفحه گفت و گو در بارهٔ مقالهٔ "ميراکبر خيبر" خوش آمديد! لطفاً نظرات خود را با قيد عنوان مقاله به آدرس ايميل من ارسال فرماييد. نظرات شما در اين صفحه درج خواهد شد. سپاس - مهديزاده کابلی.

درود دوستان. به نظر من گرچه عامل قتل ميراکبر خيبر آشکار نيست، اما به گمان قوی اين ترور توسط عمال ک.گ.ب. صورت پذيرفته است. دلايل من اين است:

۱- در پی آخرين مذاکرات نافرجام محمدداوود، رئيس جمهور افغانستان و لئونيد برژنف صدر هيئت رئيسه اتحاد جماهير شوروی، روسها در صدد سرنگونی رژيم محمدداودد برآمدند. مسلم است که اين سرنگونی مقدمات داخلی می‌خواست. روسها با ترور ميراکبر خيبر به چند هدف دست يافتند: اول آنکه پس از ترور خيبر مسئوليت اين قتل را بر عهده رژيم داوود متوجه ساختند و زمينه برای تظاهرات گروههای وابسته به خود را فراهم آوردند و سرانجام با نيروهای نطامی طرفدار شوروی در ارتش افغانستان کودتا براه انداختند و قدرت را به نفع خود غصب کردند.

دوم آنکه چون در ميان رهبران کمونيست افغانستان ميراکبر خيبر به ملی گرايی و جانبداری از داوودخان متهم بود، بنابراين، او از نظر رهبران شوروی فرد نامطلوب و مانع از اهداف شوروی در افغانستان پنداشته می‌شد و قتل او يک ضرورت تاريخی بود.

٢- ترور يک پديده معمولی در رژيم اتحاد جماهير شوروی سابق بود و معمولاً در تمام کشورهای جهان توسط عمال ک.گ.ب. عليه مخالفان اين دولت که ضرورت پنداشته می‌شد، صورت می‌پذيرفت.

۳- ببرک کارمل در مصاحبه خود با خبرنگار پراودا، بطور غير صريح به اين مسئله اشاره کرده است. آنجا که می‌گويد: "من همه چیز را می‌دانم. می‌دانم کی داوود را کشت و برای چی. کی تره‌کی را کشت و چرا. کی امین را کشت و چگونه. من می‌دانم کی در عقب استعفای من و تقرر نجیب‌الله قرار داشت. بلی، من خیلی چیزها را میدانم. و صرف به همین خاطر است که چیزی نمی‌گویم؛ زیرا هنوز وقت آن نرسیده است..."[مصاحبهٔ ببرک کارمل با خبرنگار پراودا (ولادیمیر سنگیرِیف)، ترجمه فیاض نجیمی بهرمان، سايت اينترنتی پندار]

آری، او همه چيز را می‌دانست و حتی او می‌دانست که خيبر را کی کشته است؛ اما هرگز سخن نگفت!
سپاس. مهديزاده کابلی



<برگشت به بالا><باز گشت به مقاله>