جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۷ آذر ۲۶, سه‌شنبه

گزارش کامل از سمينار بين‌المللی يادبود دکتر عبدالاحمد جاويد

گزارش کامل

سمينار بين‌المللی نکوداشت شایسته از کارنامه‌های خلاق پروفسور دکتر عبدالاحمد جاويد

گـزارش از: خاطره يوسفی

چهارم جون ٢۰۰۶ میلادی سمينار بين‌المللی نکوداشت و ارزشیابی نقش، شخصیت، مقام علمی و کارنامه‌ی آفرینشی زنده‌یاد پروفسور دکتور عبدالاحمد جاوید، استاد ممتاز و نخستین رییس انتخابی دانشگاه کابل، با مشارکت گروه‌های عظیمی از اقشار و افکار گوناگون جامعه‌ی فرهنگی افغانستان در شهر فرانکفورت آلمان؛ برگزار شد.

در این سمينار که به همت و تکاپوی بیدریغ بنیاد آیینه فرهنگ افغانستان و با همکاری و همیاری مستقیم سفارت کبرای جمهوری اسلامی افغانستان در برلین و جنرال قونسلی افغانستان در بُن تدویر یافت، انبوهی از دوستداران، شاگردان، هواداران، اعضا و بستگان نزدیک خانواده و بازماندگان آن نيکو نام شرکت ورزیدند.

در اينجا شايسته است که از نام بنياد آيينه فرهنگ افغانستان و کمسيون تدارک و تدوير سمينار، جلالتمآب حميدالله ناصر ضياء سفير کبير و نماينده فوق‌العاده جمهوری اسلامی افغانستان در برلين، جناب فضل‌الرحمن فاضل جنرال قونسل جمهوری اسلامی افغانستان در بُن، جناب دوکتور جمراد جمشيد سکرتر اول جنرال قونسلی ج.ا.ا. در بُن، جناب عبدالحکيم عطارد سکرتر دوم سفارتکبرای ج.ا.ا. در برلين و جناب محمدعمر بارکزی مسئول بخش فن‌آوری اطلاعات (انفورماتيک Information Technology) سفارتکبرای ج.ا.ا. در برلين مراتب ارادت و سپاس ابراز نمايم.

در همین حال باید گفت؛ سفارت کبرای ج.ا. افغانستان در لندن نیز، بصورت میان عامل نقش فعال کمکی در امر سازماندهی و تأمین شرایط لازم مساعدت داشت که قابل قدردانی و شکران است.

در واقع، این سمينار در سالهای پسین يکی از مهمترین نمونه‌ی گردهمايی‌های فرهنگیان و فرزانگان حوزه‌ی برون مرزی افغانستان بود که آنها از سر تا سر جهان جمع شده بودند تا به رسم يادبود از استاد گرانمايه تجليل به عمل آورند و به مقام شامخ او ادای احترام کنند.


جلسه که قرار بود برياست جناب نصير مهرين پژوهشگر و تاريخنگار و عضو کمسيون تدارک پيشبرده شود، شوربختانه بدليل بيماری که عايد حال‌شان شد به سمينار نتوانستند شرکت کنند. بنابراين، جلسه از سوی خانم زهره يوسفی برگزارکننده سمينار بين‌المللی جاويد با همکاری آقای بیژن‌پورآبادی عضو گروه تدارک و يکی از گردانندگان برنامه‌ی پنج ساعته در بخش اول سمينار، بیان و اعلام گردید. جا دارد که در اينجا از سهم فعال و بذل مساعی محترم آقای نصير مهرين که از آغاز کار سمينار در تدارک و تدوير آن همکار بوده‌اند، مراتب سپاس و شکران برگزارکننده‌گان سمينار را به ايشان و خانم محترم‌شان مهريه مهرين تقديم نمايم.

بخش اول مجلس را آقای بیژن‌پور در حالی اداره می‌کرد، که خانم زهره یوسفی رییس بنیاد آیینه فرهنگ افغانستان و میزبان اصلی و عضو کمسيون تدارک سمينار، آقای سلطان سالار عزیزپور، آقای لطیف راهی متصدی بخش گویندگی بزبان پشتو و دوشيزه خاطره یوسفی نماینده جامعه‌ی جوانان کشور ما در فرانکفورت و مبتکر سيمينار بين‌المللی جاويد و عضو کمسيون تدارک سمينار بعنوان تیم رهبری سمينار از سوی گروه تدارک، گزینش شده بودند.

سمينار با خوانش آیاتی چند از قرآن مجيد توسط هرمز شعله، رسماً بکار خود آغاز کرد.


سپس از خانم زهره یوسفی رییس بنیاد آیینه فرهنگ افغانستان در آلمان، بعنوان رییس مجلس دعوت شد، تا پیراسته‌ی از اهداف و چشمداشت خود را از برگزاری این گرد هم‌آیی بزرگ، همراه با نحوه‌ی تدارک و سازماندهی آن به اجلاس بیان دارد. او نیز مراتب سپاس و امتنان خویش را از عامه‌ی فرزانگان و فرهنگیان مهمان و میزبان در این سمينار ابراز کرد.



پس از آن، محترمه خاطره یوسفی مبتکر سمینار، اهداف سمینار را توضیح داد و طرحهای پیشنهادی خود را جهت ادامه همچو سمینارهای فرهنگی در چهارچوب انستیتوت جاوید ارائه داشت.


در مرحلۀ دوم از آغاز مقدماتی کار اجلاس، دوشيزه خاطره یوسفی یکی از گردانندگان بخش اول سمينار (آیینه فرهنگ افغانستان)، از جناب جلالتمآب حمیدالله ناصر ضیاء سفیر کبیر و نمایندۀ خاص در جمهوری آلمان و یکی از حامیان و هماهنگ کنندگان مهم این سمينار تقاضا کرد، تا پیام جلالتمآب حامد کرزی رئیس جمهور دولت جمهوری اسلامی افغانستان را به مجلس قرأت نموده، پیوست آن از نقش و سهم فعال خود در برگزاری اين سمينار، دیدگاه دولت و شخص خود را بیان بدارد.



همچنان جناب دکتور سیداکبر زیوری سکرتر اول سفارت افغانستان در لندن، پیام جناب احمدولی مسعود سفیر کبیر افغانستان در لندن را، که او نیز يکی از حامیان مهم بر پاداری این سمينار است، بهمین مناسبت قرأت کرد. در اين پیام تاکید شده بود، که بسیار مهم خواهد بود، تا نوشته‌ها و آثار استاد جاوید گردآوری و به زیور چاپ آراسته گردد.