جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۸ فروردین ۲۵, سه‌شنبه

نيازی، غلام‌محمد

از: دانشنامه‌ی آریانا

فهرست مندرجات

[...][...]


غلام‌محمد نيازی (زادۀ ۱۳۱۱ خ - درگذشتۀ ۱۳۵٨ خ)، رییس دانشکدۀ شرعیات در دانشگاه کابل، متفکر و بنیانگذار جنبش اسلامی معاصر در (دانشگاه کابل) افغانستان بود.


[] زندگی‌نامه

غلام‌محمد نیازی، در سال ۱٩۳٢ در قریۀ رحیم‌خیل ولسوالی اندر ولایت غزنی به‌دنیا آمد[۱]. تحصیلات ثانوی و عالی را در مکتب دینی ابوحنیفه در کابل به پايان رسانيد و جهت تحصیلات عالی به مصر رفت و در دانشگاه الازهر به تحصیلاتش ادامه داد و درجۀ ماستری‌ (فوق‌لیسانس)اش را از آن‌جا به‌دست آورد. در قاهره وی با شبکۀ اخوان‌المسلمین و سید قطب ارتباط پیدا کرد و یکی از پیروان این جنبش گردید.[٢]

هنگامی که به وطن بازگشت، در دانشکدۀ شرعیات دانشگاه کابل به تدریس پرداخت و در نهایت، به مقام ریاست این دانشکده رسید. در این ایام، حلقۀ زیرزمینی خود را در افغانستان - زیر عنوان «سازمان جوانان مسلمان» - تأسیس کرد و تعدادی از شاگردان مکاتب و دانشجویان را در این سازمان جذب کرد.[٣] بعدها، در دامن این جنبش، حزب اسلامی افغانستان به رهبری گلبدين حکمتيار و جمیعت اسلامی افغانستان به رهبری برهان‌الدين ربانی شکل گرفت[۴].

استاد غلام‏‌محمد نیازی، در ۱۴ ثور ۱۳۵٣، با تعدادی از همرزمانش توسط رژیم محمدداود خان به اتهام توطئه براندازی دولت دستگیر و زندانی شد و در بهار سال ۱۳۵٨ خورشیدی در قیام زندانیان محبس پلچرخی توسط رژیم کمونسیتی همراه با ۱۳۵[۵] یا به روایتی ۱٨٠ تن از مبارزان مسلمان به شهادت رسید[٦].


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]-
[٢]- غلام‏‌محمد نیازی، سایت اینترنتی آریایی
[٣]- همان‌جا
[۴]- یادداشت‌های مهدیزاده کابلی، در بخش احزاب سیاسی افغانستان (۱٣٦٣ خورشیدی).
[۵]- روزشمار تاریخ (شهادت استاد غلام‏‌محمد نیازی)، سایت اینترنتی روزنامۀ راه نجات: ٨ جوزا ۱۳٨٦
[٦]- همان‌جا
عبارت «نيازی در اثر یک طرح کودتا در سال ۱٩٧۴ از طرف داود دستگیر شد و محبوس گردید» از متن حذف گردید و عبارت «استاد غلام‏‌محمد نیازی، رییس دانشکدۀ شرعیات در دانشگاه کابل و متفکر جنبش اسلامی در تاریخ ۱۴/٢/۱۳۵٣ با تعدادی از همرزمانش توسط رژیم محمدداود خان به اتهام توطئه براندازی دولت دستگیر شد و در بهار سال ۱۳۵٨ خورشیدی در قیام زندانیان محبس پلچرخی توسط رژیم کمونسیتی همراه با ۱۳۵ یا به روایتی ۱٨٠ تن از مبارزان مسلمان به شهادت رسید.» دوباره ویرایش شد. (مهدیزاده کابلی)



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]