جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۸ اردیبهشت ۲۴, پنجشنبه

نهم ثور ١٣۵٩

نهم ثور؛ روز به یاد ماندنی در تاریخ افغانستان

گزارش تلويزيون آريانا

نهم ثور در تاریخ آزادی‌خواهی مردم افغانستان یک روز فراموش ناشدنی است. ٢٩ سال پیش در چنین روزی نخستین نشانه‌های از اعتراض مردم بر ضد تجاوز قشون سرخ شوروی وقت نمایان شد. چهار ماه پس از تجاوز مردم در یک عملکرد متحدانه دکان‌های‌شان را بستند و آمدن نیروهای شوروی را به کشور تجاوز خواندند.

مقاومت علیه تجاوز با تظاهرات شاگردان مکاتب و دانشگاه کابل آغاز شد و به زودی نعره‌های الله اکبر و شعارهای آزادی‌خواهانه­ی مظاهره‌کنندگان فضای کابل را فرا گرفته و به سراسر افغانستان گسترش یافت. این مقاومت به زودی به یک تحرک سراسری مبدل شد. با نگاهی به تاریخ دیده می­شود که در این قیام لیسه‌های دخترانه شهر کابل در صف نخست قرار داشتند از جمله دخترانی که در راه آزادی گام‌های بلندی برداشتند، می‌توان از قهرمانی‌ها و جان نثاری‌های ناهید و وجیهه یاد کرد که آنان دلیرانه در برابر گلوله‌های متجاوزان ایستادند و برای آزادی خون‌های‌شان ریختند.

فریادهای آزادی‌خواهی موجب قیامی در افغانستان شد که پیامد آن سبب درهم شکستن امپراتوری سرخ را در پی داشته و انگیزه­ای برای تغییرات بزرگی در جهان شد. گفته می‌شود که ناهید در جریان تظاهرات با اشاره به چادرش به افسران حزب حاکم وقت گفته بود که اگر شما نمی‌توانید در مقابل متجاوزین بایستید این چادر را بر سر کنید و از وطن ما دفاع می‌کنیم.

متجاوزان ناهید و وجیهه را با شلیک مرمی از بین بردند و جنازه‌های آنها شب هنگام به شکل پنهانی به خاک سپرده شد. اکنون قبر ناهید یک مقبره­ی مشهور در حضیره­ی شهدای صالحین است.

منابع