جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۸ اردیبهشت ۱۱, جمعه

مرامنامه حزب متحد ملی افغانستان

پیشگفتار


ميهن محبوب ما افغانستان بنابرداشتن موقعيت حساس ژئيو پولتيک در اداوار مختلف مورد تاخت و تاز توسعه طلبان و جنگ افروزان قرار گرفته است. دراين وطن يک پارچه و مستقل در حالی که عقب ماندگی و بی‌سوادی اکثريت قاطبه اتباع کشور از يک سو و بيش از دو دهه جنگ خونين و بحران ناشی از سياست‌های ايديالوژيک دوران جنگ سرد از جانب ديگر وطن عزيزما را بميدان بازی ها و آزمايشات کشورهای بيگانه مبدل ساخت. با دگرگونی‌های شتابزده نه تنها سيستم اتحادشوروی از هم‌پاشيد بلکه اين دگرگونی سبب انحلال سيستم‌های مشابه اتحادشوروی نيز گرديد.

جريانات و ايديالوژی‌ها به ويژه دوران جنگ سرد زمينه‌های بازنگری بنيادی را در انديشه‌ها ،باورها و اصول ايديآلوژيک باز گشود که در پی آن ارزشهای جديد فکری و سياسی فارغ از دگم را در برابر جريانهای سياسی قرار داده است.

پی بردن به واقعيت‌های بعد از جنگ سرد زمينه بازسازی را در انديشه انسان آگاه بويژه روشنفکران سرزمين ما بوجود آورده است. که بر همين مبنا سازمانهای جديد و انعطاف‌پذير پا به هستی فعاليت سياسی گذاشته‌اند که هسته ساختار فکر و عمل آنها را منافع ملی و پايان دادن به بحران فاجعه‌انگيز کشور، تامين صلح و امنيت سراسری و حفظ استقلال و يکپارچگی ملی ميراث اين ميراث کبير نياکان ما، اعمار مجدد ميهن، تامين همه جانبه حقوق بشر، حاکميت قانون، تامين دموکراسی و اعمار جامعه مدنی بر شالودهً نظام دموکراتيک مطابق با خصوصيات ملی تشکيل می‌دهد.

رويداد ۱۱ سپتمبر ٢۰۰۱ ميلادی انگيزه شد تا ائتلاف جهانی به رهبری ايالات متحده امريکا سازماندهی گردد، و مبارزه عليه تروريزم را در ابعاد گسترده آن از افغانستان آغاز نمايند. که در پی آن رژيم تاريک‌انديش طالبان فروپاشيد.

توافقات بن به مثابهً يک آغاز نيک در ختم بحران افغانستان، ايجاد دولت مؤقت، تدوير لويه جرگه اضطراری با ايجاد دولت انتقالی و مؤسسات دايمی که مردم را بايد در تأمين صلح و امنيت پايدار و بر بنای آن نظام منتخب ملی، بازسازی همه جانبه در کشور، تأمين حاکميت قانون، ديموکراسی و اعمار جامعه مدنی ياری ميرسانيد. اين خود تکانه‌ايست که ايجاد يک سازمان سياسی را در کشور به يک امر لازمی و ضروری مبدل گردانيد. سازمانها و نهادهای سياسی مولود تفکر نوين سياسی ملی با داشتن خطوط فکری مشترک بعد از مذاکرات و نشست‌های پيهم برآن شدند که جهت نيل به صلح و بازسازی افغانستان در عرصه‌های سياسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بر مبنای اساسات ديموکراسی لازم است تا به پراگندگی "اين نيروهای آگاه به مثابه ثروت ملی" پايان بخشيده و در يک ساختار واحد سياسی (سازمان سياسی واحد سرتاسری) تشکل يابد و نقش خويش را بمثابه بزرگترين نيروی متشکل سياسی جامعهً افغانی و مدافع راستين منافع ملی و خدمت‌گذار مردم در پروسه تحولات سياسی کشور ايفا نمايند.

اين نيرو در حالی که موجوديت‌شان را بمثابه سازمان واحد سرتاسری در کشور اعلام می‌دارد بعد از بررسی نقادانه تاريخی از حوادث پيش از دو دهه اخير کشور و عوامل آن بدين باور اند که سياست‌های تقابل و اصطکاکزا، نفی مخالفين، عدم تحمل ديگر انديشی، حل منازعات و اختلافات از طريق توسل به زور و اسلحه و تکيه بر انحصار قدرت در راستای تامين منافع گروهی نمی‌تواند به بحران فاجعه‌بار در کشور پايان بخشد.

با انتباه از آن سياست تفاهم را به عنوان يک وسيله جهت نيل به حل بحران در کشور مطرح می‌سازد بلکه به مثابه يک ابتکار موثر و رهگشای خوبی در راه تفاهم منطقوی و جهانی در حل منازعات و تنش‌های مختلف بحران افغانستان جانبداری نمايند.

فهم حزب متحد ملی افغانستان از خط فکری که مسير حرکت آن را می‌سازد آنست که اين شالوده جايگاه و سنگر مطمئن همه وطندوستان و هواداران ديموکراسی و عدالت اجتماعی در کشور ماست و همه را صادقانه بدانسو دعوت می‌نمايد.

حزب متحد ملی افغانستان خود را مخالف هيچ حزبی و سازمانی در کشور نمی‌داند تنها بر آنهای ستيزه دارد که به وطن، مردم و منافع ملی کشور ما دشمنی و خصومت آشکار و پنهان دارند.

دست دوستی صفا و صميميت را برای همه افغانهای وطندوست و سازمانهای که برای تحقق اهداف ياد شده مبارزه می‌نمايند دراز نموده و آماده است که با داشتن وجوه مشترک در ريفورم نهادهای سياسی از ائتلاف تا وحدت سازمانی تفاهم و توافق نمايند. اعتقاد به ارزش‌های ملی و ديموکراسی در چارچوب قانون اساسی ديموکراتيک در کشور برای پياده نمودن اهداف آتی که در حال حاضر ستراتيژی آن را تشکيل می‌دهد مبارزه می‌نمايد.

مشی سياسی


الف: سياست داخلی:

ـ پيروی و رعايت دين مبين اسلام، حمايت از تامين آزادی و اجرای مراسم و مناسک دينی پيروان ساير اديان، رعايت پسنديده ملی و مخالفت جدی با سوء استفاده از دين بمثابه ابزار سياسی.

ـ مبارزه در راه دفاع از استقلال، حاکميت ملی، تماميت ارضی و حفظ وحدت و يکپارچگی کشور.

ـ مبارزه در جهت ايجاد اداره سالم و نظام مردم سالاری در کشور.

ـ حمايت از قانون اساسی دموکراتيک که تامين کتتده مشارکت وسيع مردم اعم از زن و مرد طبقات و اقشار مختلف در اداره و نظام بر مبنای انتخابی بودن ارگانهای رهبری دولت مرکزی و ارگانهای محلی باشد.

حمايت از استقرار نظام دموکراتيک که تامين کننده مشارکت وسيع مردم اعم از زن و مرد طبقات و اقشار مختلف در اداره و نظام بر مبنای انتخابی بودن ارگانهای رهبری دولت مرکزی و ارگانهای محلی باشد.

ـ حمايت از استقرار نظام دموکراتيک در وجود دموکراسی پارلمانی (پارلمان دو مجلسه) ممثل اراده مردم بر مبنای پلوراليزم سياسی از طريق برگزاری انتخابات عمومی آزاد سری و مستقيم بمنظور اصل تعلق حاکميت بمردم.

ـ تلاش بمنظور ايجاد نظم نوين اجتماعی در خور دوران معاصر و اعمار جامعه مدنی با درنظر داشت ارزشهای معنوی و فرهنگی جامعه افغانی.

ـ سعی بليغ به خاطر تامين تساوی حقوق افراد در برابر قانون، آزادی‌های فردی و اجتماعی اتباع کشور.

ـ تساوی حقوق زن و مرد در همه عرصه‌ها.

ـ پشتيبانی از جمع‌آوری اسلحه بمثابه شرط لازمی و ضروری تامين صلح و امنيت پايدار ملی و پايان دادن به فضای مسلط و ايجاد جو باز سياسی در کشور.

ـ حمايت از برنامه ايجاد اردوی ملی و پوليس حامی منافع ملی با رعايت اصل عدم استفاده از آن بخاطر منافع گروهی.

ـ مبارزه در جهت تامين زمينه مشارکت ميليونها پناهنده افغان در تعيين سرنوشت کشورشان، (در انتخابات همگانی) و عودت داوطلبانه و آبرومندانه آنان به کشور.

ـ مبارزه عليه همه اشکال تروريزم و جنايات سازمان يافته.

ـ مبارزه عليه زرع، توليد، ترويج و ترافيک غير مجاز مواد مخدر و ساير انواع قاچاق.

ـ مبارزه عليه انواع تبعيض، تعصب و خشونت، افراط‌گرايی، عقب گرايی و بنيادگرايی بشمول گرايشات ناقض وحدت ملی (شوئيزم، سکتاريزم و ساير پديده‌های منفی)

ـ تعقيب قانونی تخطی ها از حقوق بشر، جلوگيری از غارت دارايی عامه و ساير موارد خلاف منافع ملی.

ـ مبارزه عليه فساد اداری و پايان دادن به ارتشاً در دستگاه دولت به منظور ايجاد اداره سالم.

ـ دفاع از ايجاد جبهه متحد ملی متشکل از احزاب سياسی، سازمانهای اجتماعی و شخصيتهای ملی متفق‌الرأی بر بنياد دموکراسی جهت نيل به اهداف مشترک ملی ـ ميهنی.

ب: در عرصه سياست خارجی:

ـ حمايت از منشور سازمان ملل متحد، اعلاميه جهانی حقوق بشر ميثاقها و کنوانسيون بين المللی.

ـ حمايت از سياست بی‌طرفی مثبت و فعال کشور

ـ حمايت از تعقيب سياست روابط نيک و دوستانه سياسی، اقتصادی و فرهنگی کشور با همسايگان و ساير کشورهای جهان بربنياد اصول احترام متقابل به استقلال، حاکميت ملی، تماميت ارضی و عدم مداخله در امور داخلی يکديگر با رعايت کامل منشور سازمان ملل متحد.

ـ حل و فصل عادلانه مسايل سرحدی افغانستان با همسايگان و خصوص کشور اسلامی پاکستان از طريق تفاهم مطابق کنوانسيونهای بين المللی.

ـ حمايت از عقد موافقتنامه‌های دو جانبه و چند جانبه اقتصادی و فرهنگی کشور با همسايگان و ساير کشورهای جهان با رعايت منافع متقابل.

ـ حمايت از تامين نظم عادلانه جهانی بر بنياد ارزشها و اصول دموکراسی.

ـ حمايت از حفظ صلح و امنيت در منطقه و جهان، خلع سلاح، کاهش سلاح‌های هستوی، کيمياوی، بيولوژيکی و ساير انواع سلاح‌های کشتار حمعی تا محو کامل آن، جلوگيری از آزمايشات هستوی، حل منازعات منطقوی و جهانی از طريق مذاکره، ديالوگ و ساير راه‌های حل صلح‌آميز.

ـ حمايت از مساعی جامعه بين المللی عليه همه اشکال تروريزم، دهشت‌افگنی و تبهکاری‌های سازمان يافته.

حمايت از مساعی جامعه جهانی بخاطر امحای فقر، بيکاری، مرض، بيسوادی، عقب ماندگی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، اعتياد به مواد مخدر و حفظ محيط زيست.

ـ حمايت از حق تعيين سرنوشت ملل توسط خودشان بدون مداخلات خارجی.

مشی فرهنگی


ـ ترويج فرهنگ نوع دوستی، همزيستی، نظم و قانون‌پذيری، مبارزه عليه فساد، جنايت، جهل و خرافات.

ـ فراهم‌آوری زمينه‌آميزش گروه‌های قومی و اتنيکی با يکديگر، وقايه روحيه امانت‌داری سرمايه ملی ميان توده‌ها و تقدم منافع ملی و اجتماعی بر منافع شخصی و گروهی و ارتقای سطح خود آگاهی ملی.

ـ مبارزه عليه خشونت و توسل به آن بمنظور زدودن اختلافات قومی، قبيلوی، مذهبی، نژادی، سمتی، لسانی و گروهی و جلوگيری از ترويج پديده‌های زيانبار و فرهنگ بيگانه که با ارزشهای اصيل ملی ما در تناقض اند.

ـ توجه به امر آموزش و تربيت سالم کودکان، نوجوانان و جوانان کشور اعم از دختران، پسران از طريق تامين آموزش مجانی در تمام سطوح تعليمی و تحصيلی، تعميل پروگرام‌های تعليمات متوسط اجباری، تامين آموزش عالی و مسلکی و جلب کمکهای کشورهای جهان در اين راستا.

ـ تامين نصاب واحد تعليمی سالم در مکاتب و تامين حق آموزش به زبانهای مادری در محلات.

ـ توسعه شبکه مکاتب حرفوی و مسلکی بخصوص برای آنعده جوانان کشور که امکانات پيشبرد تحصيل در موسسات تحصيلات عالی را ندارند.

ـ تاسيس مکاتب سواد حياتی بمقصد تربيه ماهرين و افزايش مهارت‌های حرفوی.

ـ مبارزه با بيسوادی تا امحای کامل آن.

ـ احيا و توسعه کتابخانه‌های عامه و ساير مراکز علمی و فرهنگی در مرکز و ولايات کشور.

ـ تامين شرايط مساعد برای بهره‌برداری از علوم و تکنالوژی معاصر "کمپيوتر، انترنت و ساير دست‌آوردهای تکنالوژی اطلاعاتی و ارتباطی" بخاطر تامين رشد استعدادها و مهارتهای فنی و مسلکی کادرهای ملی.

ـ حفظ و رشد هنرو موسيقی اصيل افغانی، تشويق و حمايه موسيقی‌دانان، شعرا و نويسندگان، نقاشان و مجسمه سازان، سينما و تياتر از طريق ايجاد موسسات آموزشی و اتحاديه‌های مربوط آنها.

توجه به رشد و گسترش آزادانه فرهنگ، زبان و ساير مشخصات مربوط به تمام اقوام با هم برادر افغانستان واحد.

ـ دفاع از مطالبات نهادهای فرهنگی افغانها در داخل و خارج از وطن در امر رشد فرهنگ پربار گرانمايه وطن مان.

ـ دفاع از رشد هرچه بيشتر فعاليت مصبوعاتی و تقويه سکتور مطابع شخصی.

ـ مبارزه در جهت تامين آزادی بيان و سازماندهی تظاهرات، اعتصابات و مارش‌های مسالمت‌آميز برای همه اتباع کشور.

ـ توجه جدی به حفظ آثار باستانی، گسترش تحقيقات باستان‌شناسی بخاطر شناخت عميق‌تر مدنيت‌های باستانی کشور و تقويت مزيد مرکز بين المللی تحقيقات کوشانی و ساير تمدنهای که در گذشته تاريخی کشور ما وجود داشته‌اند.

ـ سعی در جهت احيای موزيم و آرشيف ملی و ايجاد موزيم‌ها، آرشيف‌ها، گالری‌ها و نمايشگاه‌های جديد برای معرفی فرهنگ پر بار و تاريخی کشور.

ـ مبارزه در راه شناسايی و بازگردانيدن آثار باستانی و تاريخی غارت شده به کمک يونسکو و ساير موسسات بين المللی به کشور و جلوگيری از غارت مزيد آنها.

ـ ايجاد زمينه مساعد برای بازگشت دانشمندان و متخصصين به کشور و استفاده موثر از تخصص و دانش آنها.

ـ ايجاد زمينه‌های لازم جهت آشنايی با فرهنگ‌ها و تمدن‌های کشورهای جهان از طريق تماس و ارتباط مستمر نهادهای فرهنگی کشورهای جهان و آزادی شبکه‌های تلويزيون، ماهواره‌يی، انترنتی و ساير پديده‌های تکنالوژی اطلاعات و ارتباط جهانی در کشور.

ـ توجه به بازسازی و مواظبت از اماکن مقدسه و تاريخی.

ـ توجه به جنبش سپورتی ميان جوانان کشور.

ـ تقويه و مواظبت دايمی از اداره اولمپيک کشور به منظور سازماندهی و رشد سالم ورزش در عرصه‌های مختلف ورزشی با در نظر داشت انکشافات سپورت در سطح جهانی و تامين اشتراک تيم‌های ورزشی در مسابقات جهانی و المپيای بين المللی.

مشی اجتماعی


ـ بازسازی و تعميم انکشاف متوازن و منطقی شهرها و دهات از طريق اعمار محلات جديد مسکونی طبق معيارهای عصری و گسترش شبکه‌های مواصلاتی ترانسپورت، مخابرات، پست و ساير خدمات ضروری شهری.

ـ سعی در جهت اعمار منازل رهايشی ارزان قيمت بمنظور تامين شهروندان از لحاظ سرپناه.

ـ حمايت از ايجاد سيستم بيمه‌ها، انشکاف و ارتقای کيفيت خدمات اجتماعی.

ـ تامين حفظ‌الصحه محيطی، وقايه مردم در برابر امراض ساری و پرازيتی و فراهم‌سازی تسهيلات مناسب صحی مجانی و همچنان حمايت از صحت طفل و مادر با توسعه شبکه صحی شفاخانه‌ها، کلينيک‌ها و انجمن‌های ذيربط شامل پروگرامهای دولتی.

ـ توجه به زندگی مهاجرين و بيجاشدگان که به محلات اصلی زندگی‌شان باز می‌گردند از طريق جلب کمکهای نهادهای افغانی و بين المللی در راستای تامين آنها ازنگاه کار و منازل رهايشی.

ـ فراهم آوری زمينه رشد و انکشاف نيروی فکری و جسمی جوانان و نوجوانان کشور اعم از دختران و پسران از طريق ايجاد مصروفيت‌های سالم برای آنان و حمايت از نهادهای مدنی و حقوقی آنان.

ـ مواظبت و غمخواری از بازماندگان شهدا، سالخوردگان، بيوه‌ها، يتيمان و متقاعدين.

ـ تشويق کوچيان به متوطن شدن دايمی و انجام مساعدت‌های لازم و فراهم‌آوری تسهيلات به آنها از طرق و مجاری مختلف.

ـ حمايت از اتحاديه‌های صنفی، سازمانها و انجمن‌های اجتماعی و تامين فضای مناسب برای فعاليت آنها.

ـ توجه به حفظ محيط زيست و جلوگيری از عوامل تخريب کننده آن با استفاده از تجارب علمی جوامع پيشرفته در اين راستا.

مشی اقتصادی


ـ سمت‌دهی علمی پلانگذاری اقتصادی کشور بمنظور استفاده بجا و موثر از امکانات ملی و مساعدتهای مالی و تخنيکی جامعه جهانی با در نظر داشت نيازمنديهای اساسی ميهن جهت بازسازی، رشد و انکشاف آتيه کشور:

ـ حمايت از انحصار دولتی بر منابع طبيعی کشور.

ـ مبارزه بخاطر تنظيم سياست سالم مالی ـ پولی بخاطر تامين فرصت‌های مناسب برای فعاليت موثر همه سکتورهای اقتصادی و تامين هم آهنگی ميان آنها برطبق ويژه‌گی‌های مرحله بازسازی و گذار به سوی اقتصاد بازار آزاد در کشور.

ـ توجه به بازسازی سيستم اقتصادی کشور با در نظرداشت ظرفيت‌های موجود و انکشاف آن مطابق تکنالوژی معاصر و توجه به اصل افزايش توان خريد مردم بمنظور محو فقر در جامعه.

ـ حمايت از برنامه مدرنيزه ساختن سيستم بانکی کشور و توسعه شبکه خدمات بانکی معاصر.

ـ مبارزه در جهت تامين استفاده معقول از منابع آبی، ميکانيزه ساختن سيستم‌های آبياری و زراعت، حمايت از سيستم ميکانيزه‌سازی باغداری، مالداری و دام پروری، فارم‌های مرغداری بمنظور ارتقای بازدهی حاصلات زراعتی.

ـ حمايت از سياست صنعتی ساختن کشور با استفاده از پيشرفت‌های علمی تخنيکی جهت افزايش توليدات داخلی و رقابت با توليدات خارجی.

ـ توجه به جلب و جذب سرمايه‌های خصوصی اعم از داخلی و خارجی بمنظور رفع فقر، بيکاری و ايجاد زيربنای مطوئن اقتصادی در کشور.

ـ توجه به انکشاف متوازن اقتصادی همه مناطق کشور از طريق طرح و تحقق برنامه‌های کوتاه مدت و درازمدت.

ـ حمايت از طرح آباد ساختن زمين‌های جديد زراعتی با استفاده اعظمی از زمين‌های باير و لامزروع و توزيع آن به قيمت مناسب برای دهقانان بی‌زمين، کم‌زمين و کوچی‌ها.

ـ حمايت از روند افزايش دوران تجارت و شموليت افغانستان در سازمان تجارت جهانی ( ) و سهم‌گيری فعالانه در ساير نهادهای ويژه جهانی و منطقوی.

ـ تامين کشور از لحاظ انرژی با استفاده از منابع داخلی و جلب و مساعدت‌های خارجی.

[*]