جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۸ تیر ۹, سه‌شنبه

کابينه جديد افغانستان معرفی شد

سرانجام پس از نزديک به پنجاه روز انتظار، حامد کرزی رييس جمهور افغانستان، فهرست اعضای کابينه جديد اين کشور را اعلام کرد.

در اين فهرست، شمار کمی از اعضای کابينه های موقت و انتقالی افغانستان ديده می شوند و بيشتر چهره های تازه در کابينه جای داده شده اند.

چهره های شاخص پيشين در دولت جديد

از چهره های شاخص دولتهای گذشته، دکتر عبدالله در وزارت خارجه، مخدوم رهين در وزارت اطلاعات و فرهنگ، علی احمد جلالی در وزارت داخله و حنيف اتمر در وزارت انکشاف دهات باقی مانده اند.

مارشال قسيم فهيم وزير دفاع پيشين، اکنون جای خود را به رحيم وردک معاون سابق وزارت دفاع داده است.

اشرف غنی احمدزی وزير ماليه (دارايی) در دولت انتقالی نيز، اکنون در کابينه جديد حضور ندارد و جای او را، انورالحق احدی گرفته است که پيش از اين، رييس بانک مرکزی افغانستان بود. آقای احمد زی اکنون برياست دانشگاه کابل منصوب شده است.

دو معاون آقای کرزی در دولتهای موقت و انتقالی، يعنی هدايت امين ارسلا و نعمت الله شهرانی نيز، به ترتيب در وزارتهای تجارت و حج و اوقاف منصوب شده اند.

وزرای زن

مسعوده جلال تنها زن نامزد در انتخابات رياست جمهوری افغانستان، به عنوان وزير زنان تعيين شده است.

در کابينه جديد آقای کرزی، افزون بر خانم جلال، صديقه بلخی به مقام وزارت شهدا و معلولين دست يافته است.

وزارتهای ادغام شده

در اين کابينه همچنين چند وزارت ادغام شده اند.

اسماعيل خان والی سابق هرات که بعد از برکناری از اين مقام، وزارت صنايع و معادن را نپذيرفت، اکنون در راس وزارت انرژی قرار گرفته که از ادغام وزارتهای "آب و برق" و "آبياری و منابع آب" تشکيل شده است.

از ادغام وزارتهای صنايع سبک و مواد غذايی، پلان (برنامه ريزی) و بازسازی، وزارتی به نام اقتصاد ملی تشکيل شده است که در راس آن امين فرهنگ، وزير پيشين بازسازی قرار دارد.

وزارت ترانسپورت و هوانوردی نيز از ادغام دو وزارت ديگر به همين نام تشکيل شده که وزير آن عنايت الله قاسمی است.

چهره های تازه

رييس جمهور حامد کرزی همچنين سرور دانش عضو کميسيون تدوين قانون اساسی و والی سابق دايکندی را به وزارت عدليه (دادگستری) منصوب کرده و اعظم دادفر عضو لويه جرگه های اضطراری و قانون اساسی را، در راس وزارت مهاجرين قرار داده است.

چند نام نا آشناتر هم در فهرست اعضای کابينه به چشم می خورد از جمله محمد امين فاطمی در راس وزارت بهداشت، کريم براهويی وزير سرحدات (مرزها)، مهندس حبيب قادری به عنوان وزير در وزارت تازه تاسيس مبارزه با مواد مخدر، دکتر اميرشاه حسن يار در وزارت تحصيلات عالی، محمد صديقی وزير معادن و صنايع، امين رامين وزير کشاورزی، سهراب علی صفری وزير فوايد عامه، سيد اکرام معصومی وزير کار و امور اجتماعی و اميرزی سنگين در وزارت مخابرات.

گفتنی است که محمد امين فاطمی از وزيران حکومت مجاهدين بوده است و عبدالله امين نيز، رييس شرکت مخابراتی افغان بی سيم است. آقای حسن يار نيز رئيس سابق دانشگاه کابل بوده است.

وزارت جديدی به نام مبارزه با مواد مخدر نيز به تشکيلات اداری افغانستان اضافه شده که در راس آن مهندس حبيب الله قادری قرار دارد.

در همين حال زلمی رسول، به عنوان مشاور امنيت ملی دولت منصوب شده است.

در فرمان رييس جمهور حامد کرزی که بر اساس آن وزيران جديد معرفی شده اند، همچنين تاکيد شده است که اين افراد، بايد ظرف مدت دو هفته از اين تاريخ، داراييهای منقول و غير منقول خود و اعضای خانواده شان را به رييس جمهور گزارش دهند.

منابع



ستار سعيدی، کابينه جديد افغانستان معرفی شد، سايت بخش فارسی بی بی سی: يکشنبه ٢٦ دسامبر ٢٠٠۴