جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۸ تیر ۱۴, یکشنبه

غنی احمدزی، محمداشرف

اشرف غنی احمدزی (زادۀ ١٣٢٨ خ - )، يکی از چهره‌های برجسته‌ی سیاسی و تکنوکرات (فن‌سالار، کارشناس فنی به‌ویژه در جایگاه مدیریتی و اجرایی) معروف افغانستان است که در دوره‌های حکومت مؤقت و انتقالی به رياست حامد کرزی به‌عنوان مشاور ارشد و وزير مالیه اشتغال ورزيد و اکنون نامزد دورۀ دوم رياست جمهوری اين کشور است.

زندگينامه

اشرف غنی احمدزی فرزند شاه‌جان احمدزى، در ٢۹ اردیبهشت سال ١٣٢٨ خورشيدی (۱۹ مه ١٩۴٩ ميلادی)، در يک خانوادۀ پشتون کوچی، در ولايت لوگر بدنيا آمد.[۱] آموزش دورۀ ابتدايی را در ليسه عالی (دبيرستان) استقلال آموخت و دورۀ متوسطه را در ليسۀ عالی (دبيرستان) حبيبيه به پايان رساند. در دوران مکتب بر اساس برنامۀ يکسالۀ (AFS) به ايالات متحده آمريکا سفر کرد. پس از پايان دوران مکتب، وارد دانشگاه کابل شد و شش ماه اول را در آنجا درس خواند و سپس برای ادامۀ تحصيل روانۀ دانشگاه آمريکايی بيروت شد و مدرک ليسانس خود را در رشتۀ علوم سياسی به دست آورد. سپس دورۀ فوق ليسانس را نيز در همان دانشگاه به پايان برد. مدرک دوم فوق ليسانس را از دانشگاه کلمبيا در رشتۀ روابط بين المللی و انسان شناسی اخذ کرد و مدرک سوم فوق ليسانس را در رشتۀ روابط بين المللی از همان دانشگاه گرفت. دانشنامۀ دکترا را در رشتۀ انسان شناسی از دانشگاه کلمبيا به دست آورد. افزون بر اين، دو دکترای افتخاری به ترتيب، در سال ٢٠٠٧ از دانشگاه ســکرانتن ايالات متحده آمريکا و دومی را در ســال ٢٠٠٨ از دانشــگاه ګيلف کانـادا دريـافت کـرد.[٢]

احمدزی سالها در بانک جهانی کار کرده و با رسانه‌ها به‌عنوان کارشناس و تحلیلگر مسائل افغانستان گفتگو کرده است. افزون بر اين، کار در دانشگاه‌های جان هاپکینز آمریکا و اروز دانمارک را هم در کارنامه خود دارد.[۳]

وی که دانش آموخته دانشگاه آمريکایی بيروت می‌باشد، يکی از چهره‌های برجسته‌ی سیاسی افغانستان است. او کسی است که در دوره حکومت انتقالی و دولت اسلامی افغانستان به رياست حامد کرزی به‌عنوان مشاور ارشد و وزير مالیه فعالیت نمود و عنوان بهترين وزير ماليه در سطح خاورميانه برايش داده شد. اما پس از اولين دورۀ انتخابات رياست جمهوری افغانستان، به‌عنوان رييس دانشگاه کابل گماشته شد.

او از اکتبر ۲۰۰۱ مشاور اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان شد و کار در داخل افغانستان را آغاز کرد.

ولی چند ماهی از آغاز به‌کار آقای احمدزی در این پست نگذشته بود که مشاور ارشد حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان شد. او همچنین رئیس اداره هماهنگ‌کننده کمکهای بین‌المللی به افغانستان بود.

آقای احمدزی در ماه جون ۲۰۰۲ میلادی به‌عنوان وزیر مالیه (دارایی) به‌عضویت کابینه دولت انتقالی به رهبری حامد کرزی درآمد و تا دسامبر ۲۰۰۴ در این مقام بود.

او در وزارت مالیه دست به اصلاحات مالی زد و موفقیت‌هایی هم در این زمینه داشت؛ اما بعداً او در این کار با مخالفت‌هایی مواجه شد.[۳] باوجود اين، عنوان بهترين وزير ماليه در سطح آسيا برايش داده شد.[تلويزيون آريانا]

آقای احمدزی پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۳ خورشیدی به کابینه حکومت منتخب راه نیافت و به ریاست دانشگاه کابل منصوب شد. او پس از دو سال کار از این مقام کناره گرفت و به یکی از منتقدان جدی حکومت آقای کرزی بدل شد.

او موجودیت فساد در ادارات دولتی و عدم موفقیت برنامه‌های آقای کرزی برای مبارزه با فساد را ناشی از ضعف مدیریت او می‌داند.

آقای احمدزی در سال ۲۰۰۶ میلادی از سوی افغانستان به‌عنوان نامزد دبیر کلی سازمان ملل برای جانشینی کوفی عنان معرفی شد، اما در برابر بان کی مون، دبیر کل کنونی این سازمان شکست خورد.[۴]

گفته می‌شود، او تابعيت کشور آمريکا را دارد و از آنجایی که افغانستان قانون تابعيت دوگانه را امضا نکرده است، او شهروند افغانستان نمی‌باشد و شرکت او در انتخابات کاملا غير قانونی ست.


يادداشت‌ها



يادداشت ۱: اين مقاله برای دانشنامۀ آريانا توسط مهديزاده کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.


پيوست‌ها



پيوست ۱: اشرف غنی: نامزدی با برنامه ۲۰ ساله هستم
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



پی‌نوشت‌ها


[۱]-
[۲]-
[۳]- زندگی‌نامه نامزدها: اشرف غنی احمدزی، سايت فارسی بی‌بی‌سی: سه‌شنبه ١۴ ژوئيه ٢٠٠٩ - ٢٣ تیر ١٣٨٨
[۴]- اشرف غنی احمدزی در برنامه فوق‌العاده صدای شما، سايت فارسی بی‌بی‌سی: سه‌شنبه ٠۴ اوت ٢٠٠٩ - ١٣ مرداد ١٣٨٨
[۵]-
[۶]-
[٧]-
[۸]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱۲]-
[۱۳]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱۶]-
[۱٧]-
[۱۸]-
[۱۹]-
[٢٠]-
[٢۱]-
[٢۲]-
[٢۳]-
[٢۴]-
[٢۵]-
[٢۶]-
[٢٧]-
[٢۸]-
[٢۹]-


جُستارهای وابسته






منابع





پيوند به بیرون


[1][2][3][4][5][6 7][8]





<برگشت به بالا><گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله>