جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۸ مرداد ۲۴, شنبه

مارشال محمدقسیم فهیم

محمدقسیم فهیم که در دوران حکومت حامد کرزی، به عالی‌ترين رتبه نظامی – مارشالی – رسید، به دنبال کشته شدن احمد شاه مسعود، فرمانده ارشد جبهه متحد ضد طالبان به شهرت رسید.

مارشال فهیم پس از مرگ آقای مسعود در اثر یک حمله انتحاری، رهبری نیروهای مجاهدین را در مبارزه علیه طالبان به عهده گرفت و نقش مهمی را در فروپاشی رژیم طالبان با حمایت هوایی جنگنده‌های آمریکایی بازی کرد.

آقای فهیم پس از فروپاشی طالبان نیز در صحنه سیاسی افغانستان همواره حضور داشته، به استثنای پنج سال ریاست جمهوری انتخابی حامد کرزی، که به دلیل عدم حضور در دولت، نتوانست حضور خود را به شکل فعال حفظ کند.

محمدقسیم فهیم، در سال ١٣٣٦ خورشیدی در روستای عمرض ولایت پنجشیر به دنیا آمد.

او آموزش‌های ابتدایی خود را در زادگاهش فرا گرفت و برای آموزش عالی، به کابل رفت و در رشته حقوق اسلامی درس خواند.

فرمانده جهادی

مارشال فهیم، پس از کودتای هفت ثور ١٣۵٧ و مخالفت با حکومت تحت حمایت شوروی سابق در افغانستان، به پاکستان رفت.

او پس از اقامت کوتاه مدت در پاکستان، دوباره به افغانستان بازگشت و با گروه‌های مجاهدین، به ویژه در کنار احمدشاه مسعود، مخالفت‌های مسلحانه خود را علیه حکومت آغاز کرد.

او فرماندهی بخشی از نیروهای مجاهدین را به عهده گرفت و در سالهای بعد نیز حوزه فرماندهی خود را گسترش داد.

آقای فهیم در این سالها، نقش مهمی را در تنظیم گروه‌های مجاهدین در ولایات بدخشان، بغلان، تخار و قندوز بازی کرد.

تا آنکه پس از فروپاشی حکومت و پیروزی گروه‌های مجاهدین، آقای فهیم همراه با نیروهای جهادی در سال ١٣٧١ وارد کابل شد. او در دولت مجاهدین به رهبری برهان الدین ربانی عهده‌دار وزارت امنیت (اسختبارات) شد.

فرماندهی جبهه ضد طالبان

به دنبال قوت گرفتن گروه طالبان و تصرف پایتخت افغانستان از سوی این گروه، آقای فهیم برای مدت کوتاهی فرماندهی گروه‌های جهادی را در جنگ علیه طالبان در شمال افغانستان به عهده گرفت.

در این سالها، او تحت فرمان احمدشاه مسعود می‌جنگید. اما پس از آنکه آقای مسعود در یک حمله انتحاری کشته شد، او در راس صفوف مجاهدین قرار گرفت.

پس از مرگ آقای مسعود، تنظیم گروه‌های جهادی و مستحکم کردن آنها در مبارزه علیه طالبان، به یک چالش اصلی برای آقای فهیم تبدیل شد.

پس از فروپاشی رژیم طالبان و برگزاری اجلاس بن، آقای فهیم به‌عنوان معاون اول دولت موقت و وزیر دفاع افغانستان تعیین شد.

گوشه نشینی

حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان در نخستین انتخابات ریاست جمهوری آقای فهیم را از معاونت خود کنار زد و به جای او، احمد ضیا مسعود، برادر احمد شاه مسعود را به‌عنوان معاون اول خود معرفی کرد.

این اقدام که برای بسیاری غیرمنتظره بود، روابط میان آقای فهیم و رئیس جمهور کرزی را تیره کرد، تا جایی که آقای فهیم گفت، حامد کرزی دیگر هرگز از مجاهدین حمایت نخواهد دید.

در پنج سال ریاست جمهوری آقای کرزی، مارشال فهیم گوشه نشینی اختیار کرد اما هر از گاهی از اداره آقای کرزی در زمینه آنچه که او کنار زدن مجاهدین از قدرت می‌خواند، به شدت انتقاد می‌کرد.

تا آنکه حامد کرزی در انتخابات دوم، یک بار دیگر به سراغ آقای فهیم رفت و او را بار دیگر به عنوان معاون خود در انتخابات معرفی کرد.

آقای فهیم اخیراً در حالی که برای کمپاین انتخاباتی به شمال افغانستان سفر کرده بود، از یک سوءقصد مسلحانه جان سالم بدر برد.[۱]


پی‌نوشت‌ها


[۱]- مارشال محمدقسیم فهیم، سايت فارسی بی‌بی‌سی: پنج‌شنبه ١٣ اوت ٢٠٠٩ - ٢٢ مرداد ١٣٨٨


جُستارهای وابسته



منابع


برگرفته از سايت فارسی بی‌بی‌سی



<برگشت به بالا><گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله>