جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۸ مرداد ۲۴, شنبه

صبغت‌الله مجددی؛ چهره میانه‌رو و بزله‌گو

صبغت‌الله مجددی در سال ١٣٠۵ خورشیدی در یک خانواده روحانی در شهر کابل به دنیا آمد.او از مشایخ طریقت نقشبندیه و منتسب به شیخ احمد سرهندی، معروف به مجدد الف ثانی است.

پس از کودتای ثور ١٣۵٧، که حزب دموکراتیک خلق افغانستان طرفدار شوروی سابق در نتیجه آن به قدرت رسید. مجددی به پاکستان رفت و با ایجاد حزب جبهه نجات ملی افغانستان به مبارزات سیاسی و مسلحانه علیه دولت کابل آغاز کرد.

اعضای حزب او را عمدتاً افراد حامیان و طرفدارن سنتی نحله‌ای طریقتی که به آن منتسب است، تشکیل می‌دهند. آقای مجددی در میان رهبران جهادی افغان به میانه رویی و رک گویی شهرت دارد.

دو ماه رئیس جمهوری

در سال‌های‌های ١٣٦٨ و ١٣٦٩ خورشیدی که حکومت در تبعید مجاهدین در پاکستان ساخته شد، صبغت‌الله مجددی به عنوان رئیس دولت اسلامی افغانستان تعیین شد.

پس از پیروزی مجاهدین، آقای مجددی در بهار سال ١٣٧١ برای دو ماه به عنوان رئیس دولت موقت مجاهدین انتخاب شد و دولت را رسما از فضل الحق خالقیار، نخست وزیر دولت نجیب‌الله تحویل گرفت.

صبغت‌الله مجددی پس از دو ماه، زمام داری سکان دولت اسلامی را براساس توافقات اسلام آباد به برهان الدین ربانی رهبر جمعیت اسلامی سپرد.

در دوران حکومت آقای مجددی و پس از آن، کابل به دلیل ورود جناح‌های مختلف مجاهدین به بخش‌های مختلفی که در اختیار یکی از تنظیم‌های مجاهدین قرار گرفته بود، تقسیم شد و جنگ‌های میان گروهی میان احزاب مختلف مجاهدین از مهم ترین رویدادهای این دوران است.

پس از سقوط دولت مجاهدین به وسیله طالبان آقای مجددی دوباره به پاکستان بازگشت و به مبارزات خود برای بازپس گیری کابل ادامه داد؛ هرچند که او عملا به جبهه شمال به عنوان مهم ترین گروه مخالف طالبان در درون افغانستان که توسط احمد شاه مسعود رهبری می‌شد نپیوست.

در دوران حکومت دو ماهه آقای مجددی، تنش‌هایی میان او و گلبدین حکمتیار و سپس میان او و برهان الدین ربانی به وجود آمد.

آقای مجددی پس از برکناری از مقامش گفت که اختیار چندانی در دولت نداشته و بیشتر کارها به وسیله احمد شاه مسعود، از فرماندهان مهم حزب جمعیت اسلامی به رهبری برهان الدین ربانی انجام می‌شد.

احمدشاه مسعود در حکومت آقای مجددی به عنوان وزیر دفاع افغانستان کار می‌کرد.

حضور دوباره

پس از سقوط رژیم طالبان آقای مجددی به روند بن پیوست و در تعاملات مختلف سیاسی این کشور نقش فعال داشته است.

او ریاست لویه جرگه اضطراری را پس از فروپاشی طالبان به عهده داشت که منجر به ایجاد اداره انتقالی به رهبری حامد کرزی شد.

حامد کرزی رئیس جمهور فعلی افغانستان به آقای مجددی به دلیل این که یکی از اعضای حزب او در دوران جهاد بوده، ارادت خاص نشان می‌دهد. حامد کرزی در سالهای جهاد رئیس دفتر صبغت‌الله مجددی در پاکستان بود.

صبغت‌الله مجددی در حال حاضر رئیس مجلس سنای افغانستان است و همچنین ریاست کمیسیون تحکیم صلح را به عهده دارد.

صبغت‌الله مجددی به دلیل مواضع معتدلانه خود به اسلام میانه رو گرایش دارد و به دلیل انتقادهای تند از برخی از سران مجاهدین و دولت پاکستان به صراحت لهجه معروف است.

او برخلاف برخی از رهبران تندرو مجاهدین، مخالف حضور زنان در حیات سیاسی کشور نیست و دست دادن با زنان را حرام نمی‌داند.

آقای مجددی در انتخابات پیش رو (سال ١٣٨٨) حمایت خود را از نامزدی حامد کرزی اعلام کرده و گفته است که در این مورد "استخاره" کرده است.[۱]


پی‌نوشت‌ها


[۱]- صبغت‌الله مجددی؛ چهره میانه‌رو و بزله‌گو، سايت فارسی بی‌بی‌سی: ١٢ ژوئيه ٢٠٠٩ - ٢١ تير ١٣٨٨


جُستارهای وابسته



منابع


برگرفته از سايت فارسی بی‌بی‌سی



<برگشت به بالا><گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله>