جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۸ شهریور ۲, دوشنبه

ياسينی، ميرويس

از: دانشنامه‌ی آریانا

فهرست مندرجات

[...][...]


میرویس یاسینی (زادۀ ۱۳۴۲ خ - )، عضو پیشین حزب محاذ ملی اسلامی افغانستان (به‌رهبری سید احمد گیلانی)، عضو لویه جرگه‌های اضطراری و تصویب قانون اساسی، معاون وزارت مبارزه با مواد مخدر و نائب رئیس مجلس نمایندگان افغانستان است[۱].


[] زندگی‌نامه

میرویس یاسینی فرزند مولوی عبدالستار، در سال ۱۳۴۲ خورشیدی، در شهرستان (ولسوالی) کامه استان (ولایت) ننگرهار به‌دنیا آمد[٢]. آموزش‌های ابتدایی و ثانوی را در ننگرها فراگرفت. در زمان جنگ نیروهای مقاومت با ارتش شوروی سابق به پاکستان پناهنده شد و به‌حزب محاذ ملی اسلامی افغانستان، به‌رهبری سید احمد گیلانی که یکی از احزاب هفتگانه جهادی بود، پیوست. وی تا مقطع فوق‌لیسانس در رشته الهیات و حقوق در دانشگاه بین‌المللی اسلام‌آباد پاکستان تحصیل کرد و در سال ۱۹۹٣ میلادی، مدرک کارشناسی ارشد خود را از آن دانشگاه به‌دست آورد. در لویه‌جرگه اضطراری سال ۱۳۸۱ خورشیدی که در آن حامد کرزی به ریاست دولت انتقالی برای دو سال انتخاب شد و هم‌چنین در لویه‌جرگۀ تصویب قانون اساسی سال ۱۳۸۲ خورشیدی عضویت داشت. در لویه‌جرگۀ قانون اساسی، وی به‌عنوان معاون اول این جرگه انتخاب شد. در سال‌های بعد به‌کار در ادارات دولتی روی آورد و در سال ۱۳۸۴ خورشیدی، به‌عنوان معاون وزارت مبارزه با مواد مخدر انتصاب شد. سپس به‌عنوان رئیس هلال احمر (سره‌میاشت) استان ننگرهار، در شرق افغانستان و رئیس اداره روابط خارجی وزارت مالیه (دارایی) افغانستان خدمت کرد.

در سال ۱۳۸۴ خورشیدی، یاسینی به‌عنوان نماینده مردم ننگرهار در مجلس شورای ملی (ولسی‌جرگه) راه یافت و در سال ۱۳۸٦ خورشیدی، به‌سمت نائب رئیس مجلس نمایندگان افغانستان برگزیده شد.

میرویس یاسینی، در سال ۱۳۸۸ خورشیدی، در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، یکی از نامزدهای انتخاباتی بود، با آن که شماری از حامیان علی‌احمد جلالی زیر نام «شورای انسجام حاميان علی‌احمد جلالی»، حمایت خود را از کاندیداتوری یاسینی طی یک گردهمایی اعلام کردند[*]، اما در نتیجه وی توفیق نیافت. او در حال حاضر نیز عضو مجلس نمایندگان است.

یاسینی متاهل است و دارای پنج فرزند؛ سه دختر و دو پسر می‌باشد. وی به زبان‌های دری، پشتو، اردو، عربی و انگلیسی تسلط دارد[*].


[٣]
[۴]
[۵]
[٦]
[٧]
[٨]
[۹]
[۱٠]
[۱۱]
[۱٢]
[۱٣]
[۱۴]
[۱۵]
[۱٦]
[۱٧]
[۱٨]
[۱۹]
[٢٠]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱: میرویس یاسینی: مردم را مسلح می‌کنم
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]-
[٢]-
[٣]-
[۴]-
[۵]-
[٦]-
[٧]-
[٨]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱٢]-
[۱٣]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱٦]-
[۱٧]-
[۱٨]-
[۱۹]-
[٢٠]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]