جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۸ مرداد ۲۶, دوشنبه

نگرانی جدی آمریکا از بازگشت ژنرال دوستم به افغانستان

سفارت آمریکا در کابل در یک بیانیه غیرمعمول، نسبت به بازگشت ژنرال عبدالرشید دوستم به افغانستان و نقشی که او در این کشور بازی خواهد کرد، ابراز نگرانی کرده است.

در اعلامیه سفارت آمریکا آمده که این سفارت نگرانی جدی خود را در این زمینه به دولت افغانستان ابراز داشته است.

ژنرال دوستم که حدود یک سال گذشته را در ترکیه بسر برده است، روز گذشته و در آستانه برگزاری دومین انتخابات افغانستان به این کشور بازگشت.

بازگشت آقای دوستم به افغانستان در پی چندین روز تظاهرات هوادارانش در شمال این کشور صورت گرفت که هشدار دادند اگر او به کشور برنگردد، انتخابات را تحریم خواهند کرد.

ژنرال عبدالرشيد دوستم؛ يک شبه نظامی رژيم کمونيستی
يا يکی از فرماندهان سابق جهادی؟!

ژنرال دوستم که از فرماندهان سابق جهادی و چهره‌ای بسیار با نفوذ در میان ازبک‌های افغانستان است، از نامزدی حامد کرزی در انتخابات پیش رو حمایت کرده است.

نقض گسترده حقوق بشر

سفارت آمریکا در کابل در اعلامیه خود گفته است که بازگشت آقای دوستم به افغانستان، سوالهای را که در مورد گذشته او مطرح بوده یک بار دیگر برجسته می‌کند.

در اعلامیه آمده است: "در میان سایر نگرانی‌ها، اعمال او در گذشته، سوالهای را در مورد مقصر بودن او در نقض گسترده حقوق بشری بوجود می‌آورد."

اعلامیه افزوده است: "ایالات متحده نگرانی جدی خود را در مورد نقش آقای دوستم در افغانستان، به ویژه در جریان انتخابات تاریخی، به دولت افغانستان واضح کرده است."

ژنرال دوستم یکی از چهره‌های اصلی در جنگ داخلی افغانستان بوده است.


اخیرا ادعاهایی در مورد کشتار دسته جمعی زندانیان طالبان در سال ٢٠٠۱ میلادی که مسئولیت نگهداری از آنان را ژنرال دوستم برعهده داشت یک بار دیگر از سوی اداره باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا مطرح شد و آقای اوباما گفت که در حال بررسی این ادعاها است.

صدها نفر از هواداران ژنرال دوستم اخیرا در شماری از شهرهای شمالی افغانستان در اعتراض به عدم بازگشت او به افغانستان در آستانه برگزاری انتخابات، دست به تظاهرات زدند.

این افراد هشدار دادند که عدم بازگشت ژنرال دوستم به افغانستان، منجر به تحریم انتخابات از سوی هواداران او خواهد شد.

ولی حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان که دستور تعلیق ژنرال دوستم از سمت رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح افغانستان را لغو کرده تاکید داشته است که مانعی برای بازگشت او به افغانستان وجود ندارد.

رئیس جمهوری افغانستان در جواب به این نگرانی‌ها که گویا آمریکا مانع از برگشت ژنرال دوستم به افغانستان می‌شود، گفت که دولت افغانستان مسئولیت دارد از آقای دوستم در صورت بازگشت به افغانستان، حفاظت کند.

سیامک هروی، از سخنگویان ریاست جمهوری افغانستان گفت که افغانستان یک کشور مستقل است و دولت این کشور آماده است امنیت ژنرال دوستم را تامین کند.

اما اعلامیه صریح سفارت آمریکا در مورد بازگشت ژنرال دوستم به افغانستان و ابراز نگرانی جدی در این مورد، به این مسئله جنبه تازه‌ای داده است.

دیپلماتهای آمریکایی در گذشته هیچگاه با چنین صراحتی در مورد فرماندهان سابق جهادی افغانستان ابراز نظر نکرده بودند.[۱]


پی‌نوشت‌ها


[۱]- نگرانی جدی آمریکا از بازگشت ژنرال دوستم به افغانستان، سايت فارسی بی‌بی‌سی: دوشنبه ۱٧ اوت ٢٠٠٩ - ٢٦ مرداد ١٣٨٨
ماموران پلیس، خانه عبدالرشید دوستم را در کابل به دلیل 'ضرب و شتم' اکبر بای رئیس شورای ترکتباران افغانستان، اوایل بامداد روز یکشنبه، ١۴ دلو ١٣٨٦ محاصره کردند.[محاصره خانه ژنرال دوستم پایان یافت]
در زمستان سال گذشته نیروهای امنیتی خانه ژنرال دوستم را محاصره کردند و به او اعلام داشتند که خود را به پلیس تسلیم کند، محافظان ژنرال دوستم که لباس و سلاح‌های جدیدتر از نیروهای دولتی داشتند به شدت از رهبرشان دفاع کردند. اما این تنش سبب شد تا ژنرال دوستم علی‌الرغم خواست خودش ماه‌ها در کابل بماند و به زادگاه‌اش در شمال باز نگردد.[حمایت دو حزب عمده از کرزی در انتخابات]
تیمور شاه استانکزی، معاون دادستانی کل افغانستان گفت: "هیاتی از سوی لوی سارنوالی افغانستان زیر نظر سارنوالی امنیت ملی موظف شد تا نظریات دکتر (در مورد ضرب و شتم اکبر بای) و اوراق را بررسی کند. بعد از بررسی اوراق، هیات به این نتیجه رسید که یک سلسله جرایم به ژنرال دوستم و رفقایش منسوب شده است." او افزود: "پیش از این دو بار از ژنرال دوستم و همراهانش خواسته شده بود برای جواب‌دهی به دادستانی کل حاضر شوند اما، عدم حضور آنان در جلسات جواب‌دهی منجر به صدور حکم تعلیق وظیفه آقای دوستم و دو عضو دیگر پارلمان شد."[ژنرال دوستم به دادستانی احضار شد]
ژنرال عبدالرشید دوستم، رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح (درستیزوال) افغانستان اتهامات دادستانی کل علیه خود را بی‌اساس خوانده است و با انتشار یک اعلامیه گفته است که دستور دادستانی کل (لوی سارنوالی) به تعلیق وظیفه‌اش به‌عنوان رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح، غیرقانونی است.[دوستم: حکم دادستانی غیرقانونیست]
در آستانه‌ی برگزاری انتخابات دورۀ دوم رياست جمهوری، رئیس جمهوری افغانستان دستور تعلیق خدمت ژنرال عبدالرشید دوستم از سمت رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح (درستیزوال) افغانستان را لغو کرده است.[دستور تعلیق وظیفه ژنرال دوستم لغو شد]
صدها نفر از هواداران ژنرال عبدالرشید دوستم در شمال افغانستان دست به تظاهرات زده و خواستار بازگشت آقای دوستم به افغانستان پیش از برگزاری انتخابات شده‌اند. آنها گفته‌اند که اگر ژنرال برنگردد انتخابات را تحریم می‌کنیم.
با آنکه برخی از حامیان ژنرال دوستم، دولت افغانستان را عامل عدم بازگشت ژنرال دوستم به افغانستان می‌دانند، اما سیامک هروی، از سخنگویان ریاست جمهوری افغانستان، این ادعا را بی‌اساس خواند. او گفت: "هیچ مانعی برای بازگشت ژنرال صاحب دوستم از سوی حکومت افغانستان وجود ندارد... قبلا رئیس جمهوری اسلامی افغانستان که به ترکیه رفته بود، با ژنرال دوستم در این رابطه گفتگوی طولانی و حضوری داشتند و رئیس جمهور در همان زمان هم از ایشان دعوت کرد که هیچ مانعی برای بازگشت او به افغانستان وجود ندارد."[هواداران ژنرال دوستم: اگر ژنرال برنگردد انتخابات را تحریم می‌کنیم]
مسعود احمد مسعود، از برگزار کنندگان تظاهرات در شهر شبرغان، مرکز ولایت جوزجان گفت: آقای دوستم با تظاهرکنندگان تلفنی صحبت کرد و از بازگشت خود در روز دو شنبه آینده، ۲۶ اسد ١٣٨٨ به شمال کشور خبر داد.[ژنرال دوستم به افغانستان برمی‌گردد]
روز دوشنبه، ژنرال عبدالرشید دوستم، از چهره‌های با نفوذ در میان ازبک‌های افغانستان، پس از یک سال اقامت در ترکیه به افغانستان بازگشت و حمایت خود را از انتخاب حامد کرزی اعلام کرد. ژنرال دوستم در میان جمع زیادی از هوادارانش در شمال افغانستان گفت: "ما نیاز داریم تا همراه با حامد کرزی به سوی آینده پیش برویم."[برگه‌های اخذ رای در افغانستان به فروش گذاشته شده است]
عفو دوستم، نقض صريح عدالت است. عملکرد حامد کرزی نشان‌دهندۀ مصونت مجرم صاحب نفوذ در برابر هر جرم است. گفتگوی کرزی با ميرزايی در تلويزيون آريانا (دوشنبه ۲۶ اسد ١٣٨٨) هم مصداق بر اين ادعا است. او خود اعتراف داشت که در زمان حکومت انتقالی وی برخی افراد نيرومند و با نفوذ دو دختر جوان را ربوده و می‌خواستند که به اجبار به عقد دو نفر ديگر درآورند، اما دولت او قادر نبود که از طريق قانونی از آن دو دختر حمايت کند. وای بر ملتی که زمامدارش چنين فرد ضعيف باشد که نتواند مجرمان را به پای ميز محاکمه بکشاند![١][۲]


جُستارهای وابسته



منابع


برگرفته از سايت فارسی بی‌بی‌سی



<برگشت به بالا><گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله>