جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۸ مرداد ۲۶, دوشنبه

سیما سمر؛ فعال حقوق بشر

سیما سمر، نخستین زنی که در کابینه پس از طالبان در افغانستان حضور یافت، به‌عنوان یکی از چهره‌های مطرح مدافع حقوق بشر و حقوق زنان شناخته می‌شود.

خانم سمر یکی از انگشت‌شمار زنان افغان است که پست‌های مهمی را در دولت افغانستان و در بیرون از دولت کار کرده و جوایز متعدد داخلی و بین‌المللی دریافت کرده است.

او به‌اجرای برنامه "عدالت انتقالی" در افغانستان تاکید دارد؛ برنامه‌ای که زمینه را برای محاکمه شماری از فرماندهان با نفوذ جهادی که به نقض قوانین جنگی در جریان سالهای جنگ داخلی افغانستان متهم هستند، فراهم می‌کند.

خانم سمر با آنکه تحصیلات عالی خود را در رشته پزشکی انجام داده، اما بیشتر عمر خود را در عرصه حقوق بشر و حقوق زنان کار کرده است.

او متعلق به قوم هزاره است و در سال ۱۹۵۷ میلادی در ولایت غزنی افغانستان به دنیا آمد. پس از آن به کابل آمد و آموزش عالی خود را در بخش پزشکی در دانشگاه کابل به پایان رساند.

اردوگاه‌های مهاجران

سیما سمر در جریان حضور شوروی سابق در افغانستان، به پاکستان مهاجر شد.

او در یک اردوگاه مهاجران در پاکستان، به کار پزشکی آغاز کرد و بعدتر در سال ۱۹۸۷، بیمارستانی را برای زنان باز کرد.

خانم سمر آرام آرام برای توسعه کارهای حقوق بشری و پزشکی خود، توجه شماری از نهادهای بین‌المللی را جلب کرد و به گشایش مراکز درمانی و مکاتب دخترانه در داخل افغانستان پرداخت.

او بارها از پاکستان به افغانستان می‌آمد و منابع نزدیک به خانم سمر می‌گویند که در کل، ده کلینک صحی، چهار بیمارستان برای زنان و کودکان و شماری از مکاتب را در مناطق دورافتاده افغانستان ایجاد کرد که حدود هفده هزار دانش‌آموز در آن درس می‌خواندند.

خانم سمر همچنین به کارهای امدادرسانی و کمک به سوادآموزی در افغانستان آغاز کرد و در ضمن، به خانواده‌های افغان در مورد حفظ ‌الصحه و برنامه‌ریزی خانوادگی آموزش می‌داد.

حضور در کابینه

فعالیت‌های حقوق بشری خانم سمر به این شکل تا سال ۲۰۰۲ ادامه یافت، زمانی که اجلاس بزرگ افغانها در شهر بن آلمان – پس از فروپاشی رژیم طالبان – او را به‌عنوان معاون دولت موقت به رهبری حامد کرزی در افغانستان انتخاب کرد.

خانم سمر زمانی که این خبر در رسانه‌ها منتشر شد، در کانادا بود.

او به افغانستان آمد و بعدتر به‌عنوان وزیر زنان تعیین شد. اگرچه حضور زنان در کابینه‌های افغانستان سابقه داشته است، اما پس از سال‌های جنگ داخلی و بعد از حاکمیت طالبان در افغانستان، این نخستین‌بار بود که یک زن وارد کابینه افغانستان می‌شد.

در لویه جرگه‌ای اضطراری که آقای کرزی را برای دو سال به‌عنوان رئیس دولت انتقالی برگزید، خانم سمر خود را برای معاونت لویه جرگه نامزد کرد و در رقابت با یازده نامزد دیگر برنده شد و معاون صبغت‌الله مجددی در لویه جرگه یا همایش بزرگ ملی شد.

پس از پایان کار اداره موقت در افغانستان، خانم سمر به‌عنوان رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان تعیین شد؛ کمیسیون که گزارشدهی و نظارت بر وضعیت حقوق بشری در سراسر افغانستان، از وظایف اصلی آن است.

سیما سمر در سال ۲۰۰۵ میلادی، از میان سی نامزد بین المللی، به‌عنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور سودان معرفی شد و تا حالا در این پست نیز کار می‌کند.

او همچنین در سال ۲۰۰۸، از سوی دولت افغانستان، رسماً برای پست کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر نامزد شد، اما به این مقام نرسید.[۱]


پی‌نوشت‌ها


[۱]- سیما سمر؛ فعال حقوق بشر، سايت فارسی بی‌بی‌سی: يکشنبه ۱٦ اوت ٢٠٠٩ - ٢۵ مرداد ١٣٨٨


جُستارهای وابسته



منابع


برگرفته از سايت فارسی بی‌بی‌سی



<برگشت به بالا><گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله>