جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۸ مرداد ۲۱, چهارشنبه

آشنايی بيشتر با آلمان



نگاهی به آلمان امروز

(فصل اول)

ارقام، داده‌ها، اطلاعات


فهرست مندرجات




"نگاهی به آلمان امروز"، یک کتاب راهنما با اطلاعات موثق و به روز در مورد آلمان است. در این کتاب نویسندگانی سرشناس در ده فصل جنبه‌های گوناگون زندگی مدرن در آلمان را – از اقتصاد گرفته تا فرهنگ – معرفی می‌کنند. هر فصل را ارقام، داده‌ها و تورقی تاریخی و جذاب همراهی می‌کند. "ارقام، داده‌ها و اطلاعات" (Facts and figures)، عنوان فصل اول اين کتاب است که به‌صورت کوتاه کشور آلمان را معرفی می‌کند.





[] آلمان در یک نگاه

جمهوری فدرال آلمان در قلب اروپا، کشوری آزاداندیش و دموکرات با سنتی غنی و دوران معاصری سرزنده است. آلمان از جمله قویترین قدرت‌های اقتصادی جهان و در عرصه‌ی دانش بسیار نوآور است. این کشور در عین حال دارای یک اقتصاد خلاق چشمگیر و یک حیات فرهنگی پرتحرک است. آلمان با سکنه‌ای بالغ بر ٨٢ میلیون نفر پرجمعیت‌ترین کشور عضو اتحادیه‌ی اروپاست.

کشوری در میانه‌ی اروپا

آلمان را نه همسایه احاطه کرده‌اند. سرزمین آلمان با مساحتی بالغ بر ٣٧۵ هزار کیلومتر مربع بین دریاهای شمال و بالتیک در شمال و سلسله جبال آلپ در جنوب گسترده است. چند رودخانه‌ی بزرگ اروپایی – راین، دانوب و اِلبه – از آلمان می‌گذرند. مناظر طبیعی آلمان بسیار متنوع و جذاب اند: کوهستان‌های متوسط و مرتفع، دریاچه‌های بزرگ، جنگل‌ها و قریب ٢٣۹٠ کیلومتر ساحل.

تاریخ: گسل‌ها و آغازی نوین

گسل‌های تاریخی وجه مشخصه‌ی مسیری است که آلمان برای رسیدن به آزادی و دموکراسی و یک نظام پارلمانی کارآ طی کرده است: از آن جمله‌اند شکست انقلاب مارس (۱٨۴٨) و جمهوری وایمار (۱۹۱۹–۱۹٣٣) و بیش از همه گسل ناشی از ناسیونال سوسیالیسم، هولوکاوست و جنگ دوم جهانی (۱۹٣٣–۱۹۴۵). یکی از پیامدهای جنگ دوم جهانی تقسیم آلمان به جمهوری فدرال آلمان و جمهوری دموکراتیک آلمان (DDR) بود. این انقلاب صلحآمیز مردم در جمهوری دموکراتیک آلمان بود که سقوط دیوار را در سال ۱۹٨۹ در پی داشت. قرارداد دو به‌علاوه‌ی چهار با قدرت‌های فائق در جنگ دوم جهانی راه را برای اتحاد مجدد این کشور در سوم اکتبر ۱۹۹٠ هموار کرد.

سیاست: شریکی دموکرات در جهان

جمهوری فدرال آلمان از سال ۱۹۴۹ یک دولت فدرال با دموکراسی پارلمانی است که از ۱٦ ایالت، هریک دارای قانون اساسی، مجلس ایالتی و دولت، تشکیل شده است. بالاترین قدرت دولتی در اختیار دولت فدرال است. در کنار مجلس فدرال آلمان، شورای فدرال نیز که از نمایندگان دولت‌های ایالات تشکیل شده، در تصویب قوانین فدرال سهیم است. قانون اساسی آلمان بنیان نظام حقوقی و سیاسی حکومت در آلمان است. طبق این قانون باید قانونگذاری بر نظام ناشی از قانونِ اساسی منطبق باشد. حقوق اساسی که در قانون اساسی گنجانده شده دارای اهمیتی ویژه‌اند.

آلمان با مشارکت شرکایش در اروپا و ماورای بحار برای صلح، دموکراسی و حقوق بشر و هم‌چنین برای حفظ محیط زیست و شرایط آب و هوایی تلاش می‌کند.

آلمان در نهادهای مهم اروپایی و سایر سازمان‌های بین‌المللی عضو است. جمهوری فدرال آلمان یکی از اعضای موسس اتحادیه‌ی اروپا(EU) و از سال ۱۹٧٣ عضو رسمی سازمان ملل متحد (UN) است. ارتش آلمان (Bundeswehr) در عملیات خارجی که با ماموریت از جانب سازمان ملل متحد و در چهارچوب ناتو و اتحادیه‌ی اروپا انجام می‌گیرند، مشارکت دارد.

اقتصاد: جایگاهی قوی در بازار جهانی

آلمان بزرگترین اقتصاد ملی در اتحادیه‌ی اروپا و چهارمین قدرت اقتصادی جهان است. این کشور دومین صادرکننده در جهان است. شرکت‌های آلمانی در عرصهی بین‌المللی بسیار خوشنام‌اند. آن‌ها پشتوانه‌ی نشان مرغوبیت "ساخت آلمان "(Made in Germany)، نوآوری، کیفیت بالا و برتری فنی هستند. در کنار "بازیگران بین‌المللی"، بسیاری از نام‌آوران در عرصه‌ی جهانی را شرکت‌های متوسطی تشکیل می‌دهند که به اقتصاد مبتنی بر صنعت آلمان جان می‌بخشند. بخش‌های مهم اقتصاد آلمان را خودروسازی، ساخت ماشین‌آلات، الکتروتکنیک، صنایع شیمیایی، محیط زیست و فناوری نانو تشکیل می‌دهند. آلمان کشوری جذاب برای سرمایه‌گذاران خارجی است. ۵٠٠ کمپانی بزرگ جهانی و در مجموع ۴۵ هزار شرکت خارجی در آلمان حضور دارند.

دانش: کشوری نوآور در زمینه‌ی آموزش و پژوهش

آلمان سرزمین ایده‌هاست که در آن آموزش، علم، پژوهش و توسعه جایگاهی والا دارد. آلمان دارای ٣٧٠ موسسه‌ی آموزش عالی است و برای دانشجویان خارجی بعد از ایالات متحده امریکا و انگلستان جذابترین کشور برای تحصیلات عالی محسوب می‌شود. آلمان از نظر تعداد اختراعات ثبت شده در اروپا مقام اول و به‌همراه ژاپن و ایالات متحده از جمله سه کشور پیشتاز در عرصه‌ی نواوری در جهان است. از بین ٨٠ آلمانی که تاکنون جایزه‌ی نوبل را کسب کرده‌اند، ٦٨ نفر این جایزه را به‌خاطر تلاش‌های‌شان در زمینه‌ی علوم طبیعی از آن خود کرده‌اند. نهادهای پژوهشی خارج از محیط دانشگاه مانند جامعهی ماکس پلانک، جامعه‌ی فراون هوفر، جامعه‌ی لایبنیتس و جامعه‌ی هلم هولتس، با صدها موسسه‌ی علمی شرایط کاری ایده‌آل را برای فعالیت‌های دانشمندان فراهم کرده و در جهان شناخته شده‌اند.

جامعه: تنوع و گوناگونی

آلمان ٨٢ میلیون نفر جمعیت دارد. از این تعداد حدود ۱۵ میلیون نفر از تبار خانواده‌های مهاجر به این کشورند. ٨ میلیون از این تعداد دارای تابعیت آلمانی و ٧ میلیون نفر دیگر تابعیت خارجی دارند. ویژگی این جامعه گوناگونی سبک‌های زندگی در آن و تاثیر تنوع قومی – فرهنگی در آن است. خانواده علیرغم تغییرات اجتماعی کماکان مهم‌ترین گروه مرجع محسوب می‌شود. اغلب افراد از سطح آموزش خوبی برخوردار بوده و سطح زندگی آن‌ها در مقایسه‌ای بین‌المللی بسیار بالاست. آن‌ها همچنین از آزادی‌های لازم برای سامان دادن به زندگی خود به‌نحو دلخواه برخوردارند.

فرهنگ و زبان: سنتی دیرپا و زمان حالی خلاق

آلمان سرزمین گوته، شیللر و توماس مان، باخ، واگنر و بتهوون است. فرهنگ در این کشور به‌طور سنتی از جایگاهی والا برخوردار بوده و جلوه‌هایی متنوع دارد: قریب ٣٠٠ تئاتر و ۱٣٠ آرکستر حرفه‌ا‌ی در آلمان فعالیت می‌کنند. به این‌ها باید ٦٣٠ موزه‌ی هنری با مجموعه‌هایی از آثار با ارزش بین‌المللی را اضافه کرد. آلمان با انتشار ۹۴ هزار عنوان جدید یا چاپ مجدد در سال از سرآمدان عرصه‌ی کتاب در جهان است. نقاشی جوان آلمان طرفداران بسیاری در جهان داشته و موفقیت‌های سینمای آن هر ساله در بسیاری از کشورها جشن گرفته می‌شود.

زبان مادری قریب ۱٢٠ میلیون نفر، بیشترین تعداد در اتحادیه‌ی اروپا، آلمانی است. در حال حاضر ۱٧ میلیون نفر در جهان مشغول فراگیری این زبان به‌عنوان زبان خارجی در موسسات آموزش زبان هستند.

سبک زندگی: کیفیت بالای زندگی

آلمان کشوری مدرن و روادار با کیفیت زندگی بالا و تنوع چشمگیر چند ملیتی است. سبک‌های متنوع زندگی و فرهنگ روزمره را در خود جای داده است: غذاهای آلمانی دارای تنوع منطقه‌ای بوده و آلمان بعد از فرانسه دارای بیشترین تعداد رستوران‌های سه ستاره است. تاکستان‌داران در ۱٣ منطقه‌ی کشت انگور برای بهبود کیفیت محصول‌شان تلاش می‌کنند. شراب ریسلینگ آلمان موفق شده به موفقیتی جهانی دست یابد. آلمان به‌عنوان کشوری سیاحتی نیز بین گردشگران خارجی هواداران زیادی دارد. کسانی که برای گذراندن دوران مرخصی خود آلمان را انتخاب می‌کنند در کنار برلین و دیدنی‌های تاریخی – فرهنگی آن به کنسرت‌های متعدد، جشنواره‌ها و رویدادهای بزرگ ورزشی در آلمان نیز توجه دارند. آلمان دارای ۱۴ پارک ملی، ۱٠۱ منطقه‌ی طبیعی و ۱۵ منطقه با رویش گیاهی حفاظت شده است.

مد و طراحی در آلمان بسیار مورد توجه بوده و طراحان خلاق آلمانی در این رشته‌ها همان‌قدر موفق‌اند که معماران. بسیاری از معماران آلمانی در زمینه‌ی ساختمان‌سازی پایدار و بادوام تخصص یافته‌اند.


[] جمهوری فدرال آلمان

  • حکومت: نظام دموکراتيکِ پارلمانی و فدرال از ١٩۴٩

  • پایتخت: برلين با ۴/٣ ميليون نفر جمعيت

  • پرچم: سه نوار افقی به‌رنگهای سياه، قرمز و طلايی

  • نشان رسمی: طرح ساده شده‌ی عقاب

پرچم و نشان ملی آلمان
  • سـرود مـلی: بنـد سـوم شـعری از آگـوسـت هاینـریش هوفمـان فـن فالـرزلـبن (Heinrich Hoffmann von Fallersleben) به‌نام "سرود آلمانی‌ها" بر روی آهنگی از جوزف هایدن به‌نام "سرود بند سوم" شعری از آگوست هاينريش هوفمان فن فالرزلبن به‌نام "سرود آلمانی‌ها" بر روی آهنگی از جوزف هايدن به‌نام "سرود قيصر"

  • روز ملی: سوم اکتبر، روز وحدت آلمان

  • پارلمان: مجلس فدرال - بوندس تاگ - (دوره‌ی شانزدهم: ٦١٣ نماينده)

  • ساعت: اروپای مرکزی (MEZ)

  • واحد پول: آلمان از اعضای گروه يورو است. هر يورو ١٠٠ سنت است

  • پیش شماره‌ی تلفن: ۴٩+

  • Internet-TLD: de (يکی از ده Top-Level-Domains بزرگ جهان)

  • زبان رسمی: زبان آلمانی. آلمانی زبان مادری ١٠٠ ميليون نفر و بيشترين تعداد در اتحاديه‌ی اروپا است

[] مشخصات جغرافیایی

  • موقعیت: مرکز اروپا

  • وسعت: ٣۵٧٠٢١ کیلومتر مربع

  • طول مرزهای زمینی: ٣٧۵٧ کیلومتر

  • طول سواحل: ٢٣٨٩ کیلومتر

  • همسایگان: آلمان در قلب اروپا و در حلقه‌ی ٩ کشور فرانسه، سویس، اتریش، چک، لهستان، دانمارک، هلند، بلژیک، لوکزامبورگ واقع شده است

  • مرتفع‌ترین کوه: سوگ اشپیتسه، ٢٩٦٣ متر

  • طولانی‌ترین رودها: راين ٨٦۵ کيلومتر، اِلبه ٧٠٠ کيلومتر، دانوب ٦٨٦ کيلومتر

  • شهرهای بزرگ: برلين با ۴/٣ ميليون جمعيت، هامبورگ (٨/١ ميليون)، مونيخ (٣/١ ميليون)، كلن (يك ميليون)، فرانکفورت / ماين (٦٢٢ هزار)

  • طبیعت: آلمان از نظر وضعيت جغرافيايی از دريای شمال و بالتيک در شمال تا رشته کوههای آلپ در جنوب به پنج ناحيه‌ی بزرگ طبيعی تقسيم می‌شود: سرزمين‌های پست در شمال، رشته کوه‌های ميانه، دامنه‌های کم ارتفاع کوه‌های ميانه در جنوب غربی، دامنه‌ی کوه آلپ در جنوب و قسمتی از سلسله جبال آلپ در بايرن

  • آب وهوا: آب وهوای معتدل اقیانوس اطلس / قاره‌یی و بسیار متغیر با بادهایی از سمت غرب

[] جمعیت

  • سکنه: آلمان با جمعيتی بالغ بر ٣/٨٢ ميليون نفر (۴٢ ميليون زن) پُرجمعيت‌ترين کشور اتحاديه‌ی اروپاست. در آلمان ٣/٧ ميليون خارجی زندگی مه‌کنند (٨/٨ درصد کل جمعيت)، که ٧/١ ميليون آنان از مهاجران ترکيه هستند.

  • تراکم جمعیت: آلمان با تراکم جمعيتی معادل ٢٣١ نفر در هر کيلومترمربع از جمله کشورهای اروپا با بيشترين تراکم جمعيت است

  • میزان موالید: به‌طور متوسط ٣/١ فرزند به‌ازای هر زن

  • رشد جمعیت: منهای ١/٠ درصد

  • ترکیب سنی:١۴ درصد زير ١۵ سال، ٢٠ درصد بالای ٦۵ سال

  • متوسط طول عمر: آلمان با طول عمر متوسط ٧٧ سال برای مردان و ٨٢ سال برای زنان (متولدين سال ٢٠٠٦) بالاتر از ميزان متوسط طول عمر اعلام شده توسط سازمان همکاری و توسعه اروپا قرار دارد

  • شهرنشینی: ٨٨ درصد جمعيت در شهرها و نقاط پرجمعيت ساکنند. در آلمان حدود ٨٢ شهر بزرگ، هر يک با بيش از صدهزار نفر جمعيت وجود دارد

  • ادیان: حدود ۵٣ ميليون نفر مسيحی (٢٦ ميليون کاتوليک، ٢٦ ميليون پروتستان، ٩٠٠ هزار ارتدوکس)، ٣/٣ ميليون مسلمان، ٢٣٠ هزار بودايی، ١٠٠ هزار يهودی، ٩٠ هزار هندو. آزادی عقيده، مذهب و وجدان در قانون اساسی آلمان تضمين شده است. در آلمان دين رسمی وجود ندارد

  • مهاجرت: از سال ٢٠٠۵ قانونی خاص برای مهاجرت به‌اجرا درآمده است

[] نظام سياسی

  • قانونگذاری: نظام دو مجلسی: به‌غير از مجلس فدرال ـ بوندس تاگ (Bundestag) ـ شورای فدرال ـ بوندس رات (Bundesrat) ـ که از نمايندگان دولت‌های ايالات تشکيل شده، از منافع ايالات در قانون‌گذاری دفاع می‌کند.

  • ساختار حکومت: آلمان کشوری با نظام فدرالی است و از ١٦ ايالت که هر يک دارای قانون اساسی، مجلس و دولت هستند، تشکيل شده است. بالاترين مقام اجرايی کشور دولت فدرال است. ايالات از طريق شورای فدرال در تصميم‌گيری‌های دولت مرکزی و تصويب قوانين مجلس فدرال مشارکت دارند.

  • حق رای: حق رأی عمومی، برابر و مخفی برای کليه‌ی افراد بالای ١٨ سال ( در برخی از انتخابات محلی بالای ١٦ سال)، انتخابات مجلس فدرال هر ۴ سال يکبار

  • رئیس جمهور: "هورست کوهلر" از حزب دموکرات مسيحی از ٢٠٠۴

  • صدراعظم: "خانم دکتر آنگلا مرکل" از حزب دموکرات مسيحی از ٢٠٠۵

  • نظام حزبی: نظام چند حزبی، تثبيت موقعيت ويژه‌ی احزاب در قانون اساسی، استفاده آن‌ها از کمک‌های دولتی. ممنوعيت احزاب فقط با رأی دادگاه قانون اساسی فدرال امکان‌پذير است

  • احزاب حاضر در مجلس فدرال: حزب سوسيال دموکرات آلمان(SPD)، اتحاديه‌ی دموکرات مسيحی آلمان (CDU)، اتحاديه‌ی سوسيال مسيحی آلمان (CSU)، اتحاد ٩٠/ سبزها (Grüne)، حزب دموکرات آزاد (FDP)، حزب چپ (Die Linke)

  • نظام قانونی: آلمان دارای نظامی اجتماعی و قانون‌مدار و اصول تفکيک قوا و قانون‌مداری نهادهای حکومتی بر آن حاکم است. کليه‌ی ارکان حکومت تابع نظم پيش‌بينی شده در قانون اساسی‌اند. قانون اساسی حقوق اساسی و انسانی تک تک شهروندان را تضمين کرده است. دادگاه قانون اساسی فدرال بر رعايت قانون اساسی نظارت دارد. احکام اين دادگاه برای کليه‌ی نهادهای حکومتی لازم‌الاجرا است

[] اقتصاد

  • توان اقتصادی: آلمان بزرگ‌ترين اقتصاد ملی در اتحاديه‌ی اروپا و سومين قدرت اقتصادی جهان است. اين کشور با بالاترين توليد ناخالص ملی و بيشترين جمعيت مهم‌ترين بازار در اروپاست. توليد ناخالص ملی آلمان به ٢۴٢٣ ميليارد يورو (سال ٢٠٠٧) بالغ می‌شود. توليد ناخالص سرانه در آلمان ٢٩۴۵۵ يورو در سال است

  • صادرات: آلمان در عرصه‌ی صادرات قهرمان جهان است: حجم صادرات سالانه‌ی کالا به ٨٩٣ ميليارد يورو (سال ٢٠٠٦) می‌رسد. مهم‌ترين شرکای اقتصادی آلمان عبارتند از: فرانسه (۵/٩ درصد)، ايالات متحده‌ی آمريکا (٧/٨ درصد)، انگلستان (٢/٧ درصد)، ايتاليا (٦/٦ درصد).

  • ساختار اقتصادی: در کنار کنسرن‌هايی که در عرصه‌ی بين‌المللی فعاليت دارند، شرکت‌های متوسط هسته‌ی اصلی اقتصاد آلمان را تشکيل می‌دهند. حدود ٧٠ درصد کليه‌ی شاغلان در شرکت‌ها و مؤسسات متوسط به‌کار اشتغال دارند

  • مهم ترين بخش های اقتصاد: توليد خودرو، ماشين‌سازی، الکتروتکنيک، شيمی، فناوری محيط زيست، مکانيک ابزار دقيق، اپتيک، مهندسی پزشکی، فناوری ژنتيک و بيولوژی، فناوری نانو، صنايع هوا ـ فضا، ارتباطات.

  • سرمايه گذاری خارجی: آلمان به‌عنوان محلی برای سرمايه‌گذاری برای سرمايه‌گذاران خارجی جذابيت زيادی دارد. پانصد شرکت بزرگ جهان در اين کشور حضور دارند و در مجموع ٢٢ هزار شرکت خارجی با ٧/٢ ميليون شاغل در آلمان فعاليت می‌کنند. سرمايه‌گذاری مستقيم خارجی: ۵٠٣ ميليارد دلار امريکا (سال ٢٠٠۵)

  • زيرساخت ها: آلمان کشوری است با زيرساخت‌های بسيار پيشرفته و پويا. طول خطوط آهن آن به ٣٦ هزار کيلومتر و شبکه‌ی جاده‌يی آن به ٢٣٠ هزار کيلومتر می‌رسد. اين کشور دارای مدرن‌ترين شبکه‌ی ارتباطات تلفنی است

  • نمايشگاه‌ها: نزديک به دوسوم نمايشگاه‌های تخصصی جهان در آلمان برگزار می‌شوند (حدود ١٦٠ نمايشگاه بين‌المللی)

[] پژوهش و توسعه

  • ثبت اختراعات: آلمان از نظر ثبت اختراعات در اروپا مقام اول را دارد و با ثبت ١١١٨٨ اختراع در کنار ژاپن و ايالات متحده آمريکا از جمله سه کشوری است که بيشترين نوآوری را به جهانيان عرضه کرده‌اند.

  • مؤسسات پژوهشی برجسته: از سال ١٩۴٨ تا کنون ١٧ جايزه‌ی نوبل در رشته‌های علمی به دانشمندان جامعه‌ی ماکس پلانک اعطا شده است. ديگر مؤسسه‌های پژوهشی با اعتبار بين‌المللی عبارتند از: جامعه‌ی فراون هوفر در عرصه‌ی پژوهش‌های کاربردی و جامعه‌ی هلم هولتس که ١۵ مؤسسه‌ی بزرگ پژوهشی با معروفيت جهانی را زير پوشش دارد

[] ارتباطات

  • آزادی عقيده: در قانون اساسی آزادی مطبوعات و عقيده تضمين شده است

  • روزنامه‌ها: ٣۵٠ روزنامه با شمارگان ٢۴ ميليون نسخه در روز در دسترس ٧٣ درصد از جمعيت قرار دارد. بزرگ‌ترين روزنامه‌هايی که به‌صورت سرتاسری و از طريق اشتراک توزيع می‌شوند: "زود دويچه سايتونگ"، "فرانکفورتر آلگماينه سايتونگ"، "دی ولت" و روزنامه‌ی "بيلد" با شمارگان روزانه ٦/٣ ميليون نسخه پرتيراژترين روزنامه‌ی اروپاست. خبرگزاری آلمان (DPA) چهارمين خبرگزاری بزرگ دنياست.

  • مجله‌ها: اشپيگل، اشترن، فوکوس

  • اينترنت: ٩۵ درصد شرکت‌ها و مؤسسه‌ها و ٦١ درصد خانوارها به اينترنت دسترسی دارند.

  • راديو، تلويزيون: نظام دو بخشی: در کنار فرستنده‌های راديو ـ تلويزيونی عمومی ـ دولتی (ARD، ZDF) که هزينه‌ی خود را از طريق عوارض راديو و تلويزيون تأمين می‌کنند، فرستنده‌های خصوصی نيز (که هزينه‌ی آنها از محل پخش آگهی تأمين می‌شود) در اين کشور فعالند. ZDF بزرگ‌ترين فرستنده‌ی تلويزيونی اروپاست. فرستنده‌ی راديو تلويزيونی برای خارج از آلمان "دويچه وله" است (DW-TV, DW-Radio, DW-World.de و DW-Akademie)

[] نظام تأمین اجتماعی

  • تأمين اجتماعی: آلمان دارای شبکه‌يی بسيار پيشرفته از ساختارهای تأمين اجتماعی (بيمه‌های بازنشستگی، درمان، نگهداری در دوران از کارافتادگی و بيکاری) است که هزينه‌های آن از طريق پرداخت حق بيمه توسط کارپذيران و کارفرمايان تأمين می‌شود.

  • درمان: کم و بيش همه‌ی ساکنان آلمان از بيمه‌ی درمانی برخوردارند (٨٨ درصد در يکی از صندوق‌های بيمه‌ی قانونی و نزديک به ١٢ درصد در صندوق‌های بيمه‌ی خصوصی). آلمان با هزينه‌ی درمانی افزون بر ١/١١ درصد توليد ناخالص داخلی خود، فراتر از رقم متوسط اعلام شده‌ی سازمان همکاری و توسعه (٦/٨ درصد) قرار دارد.

[] سرزمین تحصیلات عالی:

  • مؤسسات آموزش عالی: در آلمان ٣٨٣ مؤسسه‌ی آموزش عالی وجود دارد که از اين تعداد ١٠٣ دانشگاه و ١٧٦ مؤسسه‌ی آموزش عالی تخصصی هستند. از حدود دو ميليون دانشجو ٩۴٧ هزار نفر (۴٨ درصد) زن هستند. دريافت شهريه برای تحصيلات عالی در ايالات مختلف متفاوت است. در هفت ايالت برای اولين رشته‌ی تحصيلی در هر نيم سال ۵٠٠ يورو دريافت می‌شود. تقريبا در همه‌ی ايالات دريافت شهريه برای تحصيل در رشته‌ی دوم و طولانی شدن مدت تحصيل معمول است.

  • دانشجويان خارجی: در دانشگاه‌های آلمان ٢۴٦ هزار دانشجوی خارجی تحصيل می‌کنند. به‌اين ترتيب آلمان پس از ايالات متحده و انگلستان جذاب‌ترين کشور برای تحصيلات عالی خارجی‌ها به‌شمار می‌رود.

  • مقاطع تحصيلی: کارشناسی (Bachelor)، کارشناسی ارشد (Master)، آزمون‌های دولتی، ديپلم (برابر با کارشناسی ارشد)، ماگيستر (برابر با کارشناسی ارشد)، دکترا.

[] فرهنگ:

  • سنت: نويسندگان، آهنگسازان و فيلسوفان آلمانی همچون گوته، شيللر، باخ، بتهوون، کانت و هگل همگی موفق شده‌اند بر دوران خود تأثير ژرف بر جای گذاشته و جايگاه مهمی در جهان کسب کنند.

  • فدراليسم فرهنگی: ساختار فدرالی آلمان و استقلال فرهنگی ايالت‌ها به گوناگونی مؤسسه‌های فرهنگی و گستردگی آنها در سطح کشور و ايجاد يک عرصه‌ی پربار فرهنگی انجاميده است. پايتخت آلمان برلين با سه اپرا، ١٢٠ موزه، بيش از ۵٠ تئاتر و يک صحنه‌ی خلاق هنری، به‌ويژه برای هنرمندان جوان خارجی، از اين حيث جذابيت خاصی دارد

  • مؤسسات فرهنگی: ۵ هزار موزه (از جمله ۵٠٠ موزه‌ی آثار هنری)، ٣٠٠ تئاتر، بيش از ١٠٠ سالن برای نمايش‌های موزيکال و اپرا، ١٣٠ ارکستر بزرگ حرفه‌يی، ٧۵٠٠ هزار کتابخانه.

  • جشنواره‌ها: جشنواره‌ی موسيقی ريشارد واگنر در بايرويت، جشن باخ در لايپزيگ، جشنواره‌ی بين‌المللی فيلم برلين (برليناله)، گردهم‌آيی تئاتر در برلين، راک در رينگ

  • کتاب: چاپ و تجديد چاپ سالانه ٩۵ هزار عنوان کتاب

  • ميراث جهانی يونسکو: ٣٣ اثر فرهنگی و طبيعی در آلمان تحت حفاظت ميراث جهانی يونسکو قرار دارند.[۱]

[] آلمان در جهان:

  • همکاری‌های بين‌المللی: آلمان به‌همراه شرکای خود در اروپا و ماورای آتلانتيک از آزادی، دموکراسی و حقوق بشر در سراسر جهان دفاع می‌کند. آلمان در سازمان‌های مهم اروپايی و غيراروپايی عضويت دارد.

  • اتحاديه ی اروپا: آلمان از کشورهای پايه‌گذار اتحاديه‌ی اروپا (EU) است. آلمان با پرداخت سالانه ٢٢ ميليارد يورو، ٢٢ درصد از بودجه‌ی اتحاديه‌ی اروپا را تامين كرده و بيشترين حق عضويت را می‌پردازد.

  • سازمان ملل متحد: آلمان از سال ١٩٧٣ به‌عضويت کامل سازمان ملل متحد (VN) پذيرفته شده و حدود نه درصد از بودجه‌ی جاری اين سازمان را تأمين می‌کند و از اين نظر در رده‌ی سوم در جهان قرار دارد. آلمان هم چنين يکی از کشورهايی است که پايگاه شماری از سازمان‌های وابسته به سازمان ملل متحد است: شهر بُن از سال ١٩٩٦ شهر سازمان ملل نام گرفته است، زيرا ١٢ نهاد وابسته به اين سازمان در اين شهر مستقر هستند.

  • ديگر سازمان‌ها و اتحاديه‌ها: آلمان از سال ١٩۵۵ عضو پيمان دفاعی آتلانتيک شمالی (Nato)، سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه (OECD)، سازمان امنيت و همکاری در اروپا (OSZE)، بانک جهانی و صندوق بين‌المللی پول (IWF) است.

  • وزارت امور خارجه: وزارت امور خارجه با مرکز خود در برلين و شبکه‌يی از ٢٢٦ نمايندگی در خارج، نمايندگی آلمان را در جهان خارج به‌عهده دارد. آلمان هم اينک با ١٩١ کشور از جمله افغانستان روابط ديپلماتيک دارد.

  • مأموريت در خارج از مرزها: ارتش آلمان (بوندس وهر) تا کنون در نه مأموريت برای حفظ صلح و ارائه‌ی کمک‌های انسانی شرکت داشته است. اين مأموريت‌ها همگی با نمايندگی از جانب سازمان ملل متحد و در چارچوب ناتو و اتحاديه‌ی اروپا انجام گرفته‌اند. آلمان از جمله کشورهايی است که بيشترين نيرو را در مأموريت‌های بين‌المللی و برای جلوگيری از بحران‌ها و حل منازعات در اختيار قرار داده است.




[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- آشنايی بيشتر با آلمان، سايت اينترنتی سفارت آلمان در تهران؛ و همچنان نگاه کنيد به: فصل اول کتاب "نگاهی به آلمان امروز"، زير عنوان "آمار و داده‌ها " (Facts and figures)، صص ٧-١٢



[] جُستارهای وابسته

کشور و مردم آلمان






[] سرچشمه‌ها

نگاهی به آلمان امروز، سايت اينترنتی سفارت آلمان در تهران